Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

1 października 2013 10 min czytania
Stanisław Krauze
Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Streszczenie: Wzrost liczby zamożnych Polaków skłania ich do poszukiwania alternatywnych form inwestycji, takich jak zakup apartamentów w prestiżowych lokalizacjach. W latach 2008–2012 polska gospodarka wzrosła o 18,1%, podczas gdy w tym samym okresie rynek Unii Europejskiej odnotował spadek o 0,9%. To przyciągnęło uwagę luksusowych marek do Polski i zwiększyło popyt na dobra luksusowe. W 2012 roku liczba zamożnych i bogatych Polaków przekroczyła 750 tysięcy, co stanowiło około 7% społeczeństwa, z łącznymi dochodami sięgającymi około 130 mld zł. Prognozy wskazywały na dalszy wzrost tej grupy do ponad 830 tysięcy w 2015 roku, z dochodami zbliżającymi się do 160 mld zł. MIT Sloan Management Review Polska Inwestycje w apartamenty typu "prime location" są atrakcyjne ze względu na ich pierwszorzędną lokalizację w centrach miast, wysoki standard budynku oraz luksusowe wykończenie i wyposażenie. Takie nieruchomości cieszą się zainteresowaniem zarówno funduszy inwestycyjnych, jak i indywidualnych klientów, w tym menedżerów wyższego szczebla oraz Polaków mieszkających za granicą. MIT Sloan Management Review Polska Przykładem takiej inwestycji jest apartamentowiec Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4 w Warszawie, którego budowę rozpoczęto w 2010 roku. Wieżowiec o wysokości 160 metrów i 44 piętrach oferuje 252 apartamenty o powierzchni od 54 do 198 m², z cenami za metr kwadratowy w przedziale od 5300 do 6200 euro. MIT Sloan Management Review Polska Analizy rynku warszawskiego z lat 2010–2012 wskazują na roczny wzrost wartości apartamentów na poziomie około 10%. Ograniczona podaż takich nieruchomości w połączeniu z rosnącym popytem zwiększa ich potencjał inwestycyjny. W porównaniu z rynkami zachodnimi, Warszawa oferuje atrakcyjne możliwości inwestycji w segmencie luksusowych apartamentów. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Rośnie liczba zamożnych Polaków, którzy poszukują alternatywnych rozwiązań inwestycyjnych. Swoje zainteresowanie skupiają nie tylko na dobrach luksusowych, lecz również – wzorem zachodnich trendów – na zakupie apartamentów z segmentu prime location.

Polska gospodarka w ciągu pięciu minionych lat (2008–2012) zanotowała wzrost o 18,1%, przy spadku w tym samym czasie całego rynku Unii Europejskiej o 0,9% (wg raportu W kryzysie nadal kwitnie branża wyrobów luksusowych, EY, wrzesień 2013). Zwiększa to zainteresowanie naszym krajem ze strony producentów i właścicieli luksusowych marek, a z drugiej strony powoduje wzrost popytu na tego typu dobra.

Jak zauważa Zbigniew Jusis, partner w EY, właśnie w okresie uznawanym za trudny czy kryzysowy w Polsce otwarte zostały pierwsze salony prestiżowych marek odzieżowych (Gucci w 2011 r. i Louis Vuitton w 2013 r.).

W ubiegłym roku liczba zamożnych i bogatych Polaków przekroczyła, jak się szacuje, 750 tysięcy; stanowi to około 7% społeczeństwa (dane AK Expert i KPMG). Ich dochody stanowiące potencjalny kapitał do zainwestowania sięgają łącznie około 130 mld zł. Według ocen firmy doradczej KPMG, wzrostowy trend się utrzyma i w 2015 r. wielkość tej grupy konsumentów przekroczy liczbę 830 tysięcy, a ich kapitał zbliży się do 160 mld zł (roczny dochód). Oznaczałoby to kolejny wzrost, tym razem o 20%.

Apartament „prime location

Poza konsumpcją dóbr luksusowych, do których zaliczyć można pewną kategorię ubrań, obuwia, kosmetyków czy samochodów, zwiększa się popyt na długoterminowe inwestycje o alternatywnym charakterze. Chodzi nie tylko o lokaty w złoto czy dzieła sztuki, lecz również nieruchomości kwalifikowane jako prime location. Zakup apartamentów tego typu okazuje się bowiem bardziej zyskowny niż innych dóbr i produktów inwestycyjnych. Zachodnie rynki potwierdzają to od wielu lat, a od pewnego czasu wyniki z obrotu i ceny na rynku nieruchomości w naszym kraju wskazują na identyczny trend. Niezależnie od zmian w koniunkturze wartość apartamentów prime location rośnie z roku na rok w szybszym tempie niż zwrot z zakupu obligacji, wartość złota czy dużo bardziej ryzykowne inwestycje w wina albo dzieła sztuki.

Nieruchomości tego typu charakteryzują się trzema cechami:

  • pierwszorzędną lokalizacją (centrum aglomeracji miejskiej, dobra komunikacja i zaplecze parkingowe, a także sąsiedztwo punktów usługowo‑handlowych, kawiarni i restauracji, kin i teatrów oraz centrum biznesowego);

  • standardem budynku (odpowiedni poziom prywatności, projekt renomowanego architekta, kontrola dostępu do lokali i części wspólnej oraz reprezentacyjne wejście – recepcja i hall);

  • wykończeniem i wyposażeniem części wspólnej oraz samych apartamentów.

Zainteresowanie nimi wykazują oczywiście fundusze o globalnym zasięgu, ale w równie dużym stopniu – indywidualni klienci, którzy ze względu na status zawodowy czy majątkowy dysponują wolnymi środkami do inwestycji. Potencjalnych nabywców można zatem podzielić na dwie grupy:

  • nabywców inwestycyjnych (indywidualni inwestorzy, fundusze międzynarodowe, lokalne lub międzynarodowe firmy);

  • docelowych użytkowników (profesjonaliści zajmujący wysokie stanowiska, menedżerowie wyższego szczebla, członkowie zarządów korporacji, obcokrajowcy i Polacy mieszkający za granicą).

Cosmo w centrum stolicy

Budowę apartamentowca Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w samym sercu Warszawy, rozpoczęto w 2010 roku. Apartamenty, wykończone i wyposażone w najwyższym standardzie, mają być oddane do użytku wiosną 2014 roku. Wieżowiec ma 44 piętra i 160 m wysokości. Inwestorem jest Tacit Development Polska JS Sp. z o.o. s.k.

W drodze konkursu wybrano do realizacji projekt Pracowni Murphy/Jahn. Amerykanin Helmut Jahn (ur. 1940) jest jednym z najwybitniejszych architektów XXI wieku, autorem wielu prestiżowych projektów, m.in. budynku siedziby Unii Europejskiej w Brukseli, Sony Center w Berlinie czy Highlight Munich Business Towers. Budynek Cosmopolitan składa się z dwóch części, niższej (bliżej placu Grzybowskiego, przeznaczonej na biura) i 160‑metrowej wieży mieszkalnej. Podziemne miejsca parkingowe pomieszczą na 4 kondygnacjach około 300 pojazdów.

Pierwsze cztery kondygnacje to powierzchnie komercyjne (ponad 5300 mkw.), od ósmej – apartamenty mieszkalne, łącznie 252 o powierzchni 54–198 mkw. (na dwóch najwyższych piętrach dwukondygnacyjne penthouse’y). Cena za 1 mkw. waha się od 5300 do 6200 euro.

www.cosmopolitan.waw.pl

Dlaczego drogie apartamenty stają się tak interesujące dla zamożnych Polaków? „Nabywca lokuje kapitał w pewne źródło, co potwierdzają dane z większości rynków, mówiące o dynamicznych wzrostach wartości takich nieruchomości. Poza tym dodatkowe źródło zysków stanowią wpływy z ewentualnego wynajmu lokalu. Pozostaje jeszcze trzeci argument, prestiż posiadania apartamentu w znakomitej lokalizacji i wysokim standardzie, co samo w sobie bywa wyrazem zamożności” – mówi Michał Borowski, prezes zarządu Tacit Development Polska JS Sp. z o.o. s.k., inwestora apartamentowca Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w sąsiedztwie placu Grzybowskiego.

Rodzący się rynek

Biorąc pod lupę ceny apartamentów w Warszawie w okresie 2010–2012, przekonamy się, iż roczny wzrost ich wartości sięga około 10%. Według analiz AK Expert, średnia wartość ekskluzywnego apartamentu w Warszawie wyniosła 19 122 zł za mkw. w 2010 roku, przy 22 773 zł rok później i 24 286 zł w 2012 roku. Średnie te dotyczą zrealizowanych transakcji w powyższych latach na rynku wtórnym.

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

W przypadku Warszawy jest jeszcze jeden istotny czynnik wpływający na stopę zwrotu. Przy w szybkim tempie rosnącym popycie na apartamenty w tym segmencie istnieje mocno ograniczona podaż. Dziś poza dwiema dużymi inwestycjami, których finalizację zaplanowano na 2014 rok, nie ma innych, równie interesujących (takich, które zlokalizowane byłyby w centrum i oddane do użytku w przewidywalnym czasie – kilku czy nawet kilkunastu najbliższych lat). Wyjątek stanowią Złota 44 (wg projektu Daniela Libeskinda), w której za mkw. trzeba zapłacić nawet 67 tys. zł, i Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w którym górna granica to 28 tys. zł za mkw. (projekt Helmuta Jahna). W obu przypadkach deweloperzy oferują wykończone, w pełni wyposażone apartamenty, a ich sprzedaż już ruszyła.

Zatem ograniczone możliwości Warszawy do spełnienia podstawowych warunków – jak lokalizacja i standard – jeszcze bardziej wzmacniają potencjał inwestycyjny segmentu prime location. Dodajmy jeszcze, że dopiero w ostatniej dekadzie funkcjonuje na rodzimym rynku jasne pozycjonowanie poszczególnych kategorii mieszkań.

callout Cosmopolitan przy placu Grzybowskim, w centrum Warszawy, stanowi unikalny przykład apartamentów wpisujących się w definicję prime location.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czemu warto inwestować w nieruchomości klasy Premium? »

Nieruchomości premium to dobra lokata kapitału 

|

Karolina Kaim PL

Co decyduje dziś o sukcesie nieruchomości luksusowych?

W przypadku całej Warszawy do luksusowych budynków mieszkalnych zaliczyć można nowo powstałe nieruchomości, oferujące od 20 do 60 mieszkań, wieżowce mieszkaniowe, odrestaurowane kamienice z początków XX w. (pod warunkiem że w najlepszych lokalizacjach, o co w stolicy z historycznych przyczyn niezwykle trudno), jak również niektóre wille na Żoliborzu, Saskiej Kępie czy Mokotowie. Z tej perspektywy Cosmopolitan przy placu Grzybowskim, górujący nad zabudową warszawskiego centrum, w samym sercu stolicy, stanowi unikalny przykład apartamentów wpisujących się w definicję prime location. Zwłaszcza że w bliskim sąsiedztwie, na Woli, rodzi się nowe centrum biznesowo‑finansowe, co stanowi dodatkowy czynnik decydujący o prestiżu tej lokalizacji.

Nic zatem dziwnego, iż właśnie nieruchomości w centralnej dzielnicy Warszawy, w Śródmieściu, cieszą się największym zainteresowaniem inwestorów. Mimo iż ekskluzywnie wykończony apartament osiąga tu ceny 30 tys. zł za mkw. Na Ochocie i Mokotowie ceny sprzedawanych apartamentów oscylują wokół 20 tys. zł za mkw. Przykłady zawartych w ostatnim czasie transakcji – w ramce Sprzedaż apartamentów.

Warszawa a Zachód

W Londynie, który jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji apartamentów prime location na świecie, planuje się w najbliższych latach oddać do użytku 15,5 tys. apartamentów (do 2021 roku), dziesięć razy więcej niż w Warszawie. Inny z najważniejszych globalnie rynków – Nowy Jork – to ceny od 3 do 10 mln dolarów za apartament na Manhattanie. Znakomity popyt i wzrost cen dotyczy właśnie segmentu prime location i superekskluzywnych nieruchomości, których ceny sięgają 10–50 mln dolarów. Dość powiedzieć, że mimo załamania z 2008 roku cena lokalu mieszkalnego na Manhattanie wzrosła w ostatnich dziesięciu latach średnio o 111% (mediana: 92%).

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Niezależnie od rynku, który poddamy analizie, i różnicy w cenach nieruchomości (w wielu europejskich krajach znacząco niższych niż w Wielkiej Brytanii czy USA), jedna cecha jest stała: dynamiczny wzrost ich wartości; średnio od kilku do kilkunastu procent rocznie. Zatem rynek warszawski odzwierciedla trendy obserwowane na Zachodzie.

Zysk z inwestycji

Atrakcyjność inwestycji w nieruchomość prime location doskonale ilustruje symulacja przeprowadzona przez AK Expert (Analiza rynku apartamentów „prime location” w Warszawie, 2013).

Weźmy pod uwagę hipotetyczny zakup apartamentu w centrum Warszawy. Jego powierzchnia wynosi 160 mkw. i jest wyposażony oraz wykończony na wysoki standard, a cena to 4 mln złotych. Załóżmy też, iż nabywca myśli o dochodzie z tej inwestycji w perspektywie 10 lat. Oznacza to, że na początku 2023 roku apartament zostanie sprzedany. Ile zarobi na nim jego właściciel?

Roczny dochód z czynszu w 2013 roku wyniesie 200 tys. zł, a następnie będzie rósł w skali 5% rocznie. Wartość nieruchomości będzie wzrastać każdego roku średnio o 7%, co przy obecnych wskaźnikach rynku i jego perspektywach jest szacunkiem ostrożnym. Właściciel w tym okresie poniesie koszty eksploatacji apartamentu w wysokości około 40 tys. zł rocznie.

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Przy tych założeniach po upływie dziesięciu lat łączne dochody z apartamentu wyniosą około 2,5 mln złotych. Wartość zaś osiągnie pułap 8 mln złotych. Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści i ujmując koszty, dochód z inwestycji w tę nieruchomość wyniesie około 6,5 mln złotych. Oznacza to wzrost o ponad 160% w ciągu dekady i średnio o 16% każdego roku.

Poza wysoką stopą zwrotu, unikalną w skali całego rynku inwestycyjnego, lokowanie kapitału w nieruchomość prime location posiada jeszcze inny, unikalny walor – użytkowy; nawet jeśli inwestor nie zdecyduje się na wynajem apartamentu, wartość jego nieruchomości identycznie wzrośnie.

Choć rynek apartamentów prime location w Polsce rozwija się od niedawna, jego potencjał jest olbrzymi. Ze względu na zabudowę centrum stolicy oraz uwarunkowania historyczne liczba nowych budynków wzrasta w niewystarczającym tempie. Paradoksalnie jednak sytuacja ta sprzyja potencjalnym inwestorom indywidualnym. Ograniczona bowiem podaż – przy coraz większej zamożności naszych rodaków oraz rosnącym popycie – jeszcze bardziej wpływa na wzrost wartości apartamentów oferowanych na stołecznym rynku.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

PRZECZYTAJ TAKŻE: Budynek dla firmy »

Zrozumieć rynek nieruchomości biurowych 

Joanna Mroczek PL

Dla każdej firmy jednym z kluczowych czynników sukcesu jest przestrzeń, w jakiej funkcjonuje.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!