Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

AI może wywrócić fundamenty strategii marketingowych

2 sierpnia 2023 7 min czytania
Ben Laker
AI może wywrócić fundamenty strategii marketingowych

Algorytmy sztucznej inteligencji redefiniują strategię marketingową, co powinno zwrócić szczególną uwagę liderów.

Lejek sprzedażowy, czyli liniowa podróż określana jako AIDA, zaczynająca się od szerokiego ujścia lejka (świadomość – Awareness), przechodząca do środkowej części (zainteresowanie i decyzja – Interest and Decision), a na końcu docierająca do wąskiego dna (działanie – Action) – od dziesięcioleci jest kamieniem węgielnym strategii marketingowej. Jednak w dzisiejszym szybko zmieniającym się cyfrowym środowisku biznesowym może to nie wystarczyć. Podróż klienta nie jest już prostym, jednokierunkowym procesem: teraz obejmuje wiele punktów styku w wielu kanałach. Co zatem może zastąpić lejek sprzedażowy?

Alternatywą może być model oprogramowania jako usługi (SaaS). Wskazują na to badania opublikowane na łamach „Harvard Business Review”, w artykule The Rebirth of Software as a Service. Jego autorzy, Frank V. Cespedes i Jacco van der Kooij, stwierdzili, że tradycyjne modele sprzedaży, z ich naciskiem na pozyskiwanie klientów i wskaźniki lejka, okazują się nieodpowiednie dla firm o stałych przychodach, takich jak modele subskrypcyjne – ponieważ cykl życia klienta przypomina raczej muszkę niż lejek, a większość przychodów występuje poza granicami lejka marketingowego, ponieważ klienci rezygnują, aktualizują, zmniejszają i odnawiają.

Jack Tillotson z Uniwersytetu Vaasa, uważa, że porzucając tradycyjny model lejka sprzedażowego na rzecz bardziej dynamicznego stylu życia w kształcie muszki, firmy mogą lepiej przewidywać potrzeby klientów, rozumiejąc, w jaki sposób klienci wchodzą z nimi w interakcje. Dzięki muszce można analizować zachowania klientów po zakupie i lepiej przewidywać ich przyszłe potrzeby. Pozwala to firmom budować relacje z klientami, zapewniając terminowe i odpowiednie usługi – powiedział fiński naukowiec.

AI w chmurach

Łącząc sztuczną inteligencję, duże zbiory danych i analitykę predykcyjną, firmy są w stanie zrozumieć interakcje z klientami na każdym poziomie. To dogłębne zrozumienie jest niezbędne do „wąskiego kanalizowania” spersonalizowanej komunikacji i promocji, które spełniają określone potrzeby klientów. Symbolizuje to znaczącą ewolucję w zarządzaniu relacjami z klientami, przenosząc nacisk z samego pozyskiwania nowych klientów na pełne doświadczenie klienta.

I prawdopodobnie dlatego odnotowano wzrost wykorzystania przez firmy modeli językowych SaaS (LLM), takich jak ChatGPT aż o 1310% między końcem listopada 2022 r. a początkiem maja 2023 r.!  Ta „transformacja oparta na danych”, jak niektórzy ją nazywają, jest napędzana brakiem wiedzy specjalistycznej w organizacjach, aby we własnym zakresie skutecznie opracować i przeszkolić solidny algorytm AI, co prowadzi do konieczności poświęcenia znacznej ilości czasu i ograniczonych zasobów technicznych na budowę własnych systemów, wraz z trudnym zadaniem pozyskania odpowiednich talentów.

Według Shauna Clarka, współzałożyciela i dyrektora generalnego HighLevel – platformy SaaS używanej przez ponad 40 tysięcy agencji marketingowych – firmy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, aby lepiej zrozumieć swoich klientów, tworzyć zindywidualizowane doświadczenia i szybko skalować relacje z klientami. „Najlepsze platformy SaaS AI są stale ulepszane i się rozwijają. Wykorzystują zaawansowaną analitykę predykcyjną i uczenie maszynowe do analizowania interakcji we wszystkich punktach styku w czasie rzeczywistym, umożliwiając firmom dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń i poprawę obsługi klienta” – wyjaśnia Clark, dodając: „Najbardziej innowacyjne organizacje przyjmują generatywne platformy sztucznej inteligencji, które można płynnie wprowadzić do różnych przepływów pracy: obsługi klienta, sprzedaży, marketingu i nie tylko”.

Może mieć rację

Z danych wynika, że 67% organizacji B2B już wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich działaniach marketingowych, a ponad 70% planuje zwiększyć wykorzystanie sztucznej inteligencji w sposób poprawiający automatyzację i personalizację. Być może widzieliście już wirusowy post na LinkedIn z 16 lipca pokazujący Air – konwersacyjną sztuczną inteligencję zdolną do obsługi kompletnych połączeń telefonicznych trwających od 5 do 40 minut, naśladującą ludzkie rozmowy do celów sprzedaży i obsługi klienta. Najwyraźniej automatyzacja oparta na sztucznej inteligencji może (i będzie w coraz większym stopniu) pomagać firmom przewidywać popyt klientów, zwiększać wydajność operacyjną, optymalizować strategie cenowe, usprawniać procesy produkcyjne, dostosowywać produkty do potrzeb klientów i lepiej analizować dane klientów w celu uzyskania wglądu w ich preferencje.

Konsekwencje takich zmian dla przywództwa mają trzy oblicza:

1. Zrozumienie AI: Nowy imperatyw przywództwa i dążenie do ciągłego uczenia się

W miarę jak rewolucja AI wciąż postępuje, liderzy wszystkich szczebli – od kadry zarządzającej na szczycie korporacyjnej drabiny po menedżerów średniego szczebla, liderów zespołów i indywidualnych współpracowników – muszą wykorzystać swoją intuicję, aby przewidzieć możliwe konsekwencje AI dla przyszłości pracy. Najwyraźniej najbardziej innowacyjne organizacje przyjmują generatywne platformy AI, które płynnie integrują się z ich istniejącymi operacjami.

Następnie wykorzystują te narzędzia do automatyzacji przyziemnych i powtarzalnych zadań, uwalniając czas swoich pracowników na bardziej strategiczną pracę. Ale to nie tylko kwestia zrozumienia technologii: by naprawdę skorzystać ze sztucznej inteligencji, liderzy muszą wyposażyć się w umiejętności niezbędne do poruszania się po niej, w tym podstawowe zrozumienie jej algorytmów i architektury.

2. Równoważenie skali: Kwestie etyczne związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji dla liderów

Wraz z wielką mocą sztucznej inteligencji wiąże się wielka odpowiedzialność za jej etyczne i odpowiedzialne wykorzystanie. Liderzy muszą wziąć na siebie odpowiedzialność za dawanie przykładu, pokazując, że ich organizacje rozumieją implikacje sztucznej inteligencji i są zobowiązane do korzystania z niej w sposób odpowiedzialny. Badania Gartnera przewidują, że do 2027 r. 80% marketerów korporacyjnych utworzy funkcje do zwalczania dezinformacji z uwagi na rozwój sztucznej inteligencji i treści generowanych przez użytkowników. Funkcje te będą prawdopodobnie koncentrować się na zautomatyzowanym wglądzie w dane, monitorowaniu marki i narzędziach do analizy nastrojów, które mogą oznaczać treści do oceny przez ludzi.

„Konsumenci zaczynają rozpoznawać i doceniać treści, które odzwierciedlają ludzkie cechy, takie jak empatia, humor i emocje, a także wykazują wiarygodność źródeł informacji” – twierdzi Clark. „Liderzy, którzy kierują kampaniami marketingowymi swoich organizacji, będą jednymi z tych, którzy realizują najbardziej skuteczne strategie długoterminowe”. Jest to więc nie tylko kwestia zrozumienia technologii i jej możliwości, ale także odpowiedzialność za zapewnienie, że przypadki użycia sztucznej inteligencji są etyczne w praktyce.

3. Przygotowania do przyszłości opartej na sztucznej inteligencji: Przedefiniowanie ról i podnoszenie kwalifikacji w operacjach B2B

Ponieważ sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej powszechna, liderzy muszą być przygotowani na restrukturyzację swoich ról i podnoszenie umiejętności zespołów na przyszłość opartą na sztucznej inteligencji, rozróżniając obszary, w których nadal można dodać wartość ludzką, i tworząc system, który korzysta z potencjału sztucznej inteligencji, ale również zachowuje przestrzeń dla ludzkiej kreatywności, inicjatywy i zaangażowania. Dlatego też, według Nicholasa Reada, autora dwóch bestsellerowych książek McGraw Hill na temat przywództwa w sprzedaży i marketingu (Selling to the C‑SuiteTarget Opportunity Selling), „podnosząc kwalifikacje swoich zespołów, liderzy mogą zapewnić, że są przygotowani do maksymalnego wykorzystania sztucznej inteligencji w sposób etyczny i korzystny: znajdując możliwości dla sztucznej inteligencji, aby zastąpić ludzki wysiłek, tworząc przestrzeń i czas dla ludzi, aby skupić się na zadaniach wyższego poziomu, które wymagają kreatywności i osądu”.

Podsumowując, tradycyjny lejek sprzedaży, niegdyś zaufany model, szybko ustępuje miejsca bardziej elastycznym modelom opartym na danych w erze cyfrowej. To jasne, że doświadczamy zmiany paradygmatu w naszym podejściu do strategii marketingowej. Liderzy powinni zwrócić na to uwagę i wykorzystać dostępne możliwości, przyjmując tę rewolucję. W końcu najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!