Sprzeda偶 smartfon贸w maleje, rynek si臋 nasyci艂. Co robi膰 w takiej sytuacji?

Rozwi膮za艅 jest wiele, poczynaj膮c od nielegalnych i nieetycznych, a偶 po wzbudzaj膮ce zachwyt. Lecz warto pozna膰 wszystkie.

Sprzeda偶 maleje, rynek si臋 nasyci艂 i znamy ju偶 mniej wi臋cej przyczyny tego stanu rzeczy. W obliczu tego typu problem贸w stawa艂o ju偶 w przesz艂o艣ci wiele firm w r贸偶nych bran偶ach i sektorach rynku, a producenci smartfon贸w s膮 tutaj tylko aktualnym przyk艂adem. Dlatego warto spojrze膰 na ich problem szerzej, bardziej uniwersalnie 鈥 i zastosowa膰 stosowane przez nich metody tak偶e w swojej bran偶y.

Bo nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e producenci inteligentnych telefon贸w maj膮 problem. Du偶y i nadal rosn膮cy 鈥 proporcjonalnie do tego, jak maleje 艣wiatowa sprzeda偶 smartfon贸w. A ta maleje nieub艂aganie. Jak przewiduje Gartner, w 2019 roku na ca艂ym 艣wiecie sprzedanych zostanie 2,5% mniej smartfon贸w ni偶 rok wcze艣niej. Dla przyk艂adu: cho膰 w regionie Europy Wschodniej w 2018 roku zakupiono ponad 47 mln smartfon贸w, to w 2019 roku do nabywc贸w trafi ju偶 tylko ponad 45 mln urz膮dze艅 tego typu. Rok 2020 b臋dzie jeszcze gorszy 鈥 wed艂ug przewidywa艅 analityk贸w zamknie si臋 w tym rejonie sum膮 nieca艂ych 44 mln sprzedanych smartfon贸w.

Stary smartfon nie jest z艂y

G艂贸wny pow贸d spadku jest prosty 鈥 strategia biznesowa, zak艂adaj膮ca regularn膮 wymian臋 smartfon贸w w okresach kr贸tszych ni偶 dwa lata, zwyczajnie przesta艂a si臋 sprawdza膰. Poziom nasycenia rynku zbli偶a si臋 w wi臋kszo艣ci rejon贸w 艣wiata do maksimum. Klienci nie chc膮 co roku lub raz na dwa lata wymienia膰 telefonu na nowy. Dobitnie pokaza艂o to niedawne badanie, przeprowadzone przez ting w sierpniu 2019 roku:

ile czasu u偶ywa艂e艣 smartfona
Ile czasu u偶ywa艂e艣 swojego ostatniego smartfonu?
殴r贸d艂o: ting. Grafika: MITSMR.pl

Tylko 45% wszystkich badanych u偶ywa艂o swojego ostatniego smartfona przez dwa lata lub kr贸cej 鈥 to zbyt ma艂o, by zapewni膰 wystarczaj膮cy popyt na nowe urz膮dzenia. A偶 55% u偶ytkownik贸w wykorzystywa艂o telefon przez co najmniej trzy lata (w tym 8% nawet d艂u偶ej ni偶 5 lat). Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na jeszcze jeden fakt, dodatkowo ograniczaj膮cy potrzeb臋 kupowania nowych urz膮dze艅. 46% os贸b wymieniaj膮cych smartfon na nowszy przekaza艂o starszy model komu innemu 鈥 zazwyczaj swoim dzieciom.

Dlaczego sprzeda偶 smartfon贸w maleje?

Zgodnie z tym, co wykazuj膮 badania, powy偶sze pytanie powinni艣my sprecyzowa膰 nieco inaczej 鈥 dlaczego ludzie nie kupuj膮 nowych smartfon贸w tak cz臋sto, jak chcieliby tego producenci? A je艣li ju偶 zmieniaj膮 model telefonu na nowszy 鈥 dlaczego to robi膮?

dlaczego wymieni艂e艣 smartfona sprzeda偶 smartfon贸w
Dlaczego wymieni艂a艣/wymieni艂e艣 telefon na nowszy?
殴r贸d艂o: ting. Grafika: MITSMR.pl

Kr贸tkie podsumowanie powy偶szej ankiety: wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w zmienia smartfony wy艂膮cznie wtedy, gdy musz膮 to zrobi膰. Dzieje si臋 tak, gdy starszy telefon albo przesta艂 dzia艂a膰 (zepsu艂 si臋, zosta艂 zgubiony 鈥 23%), albo te偶 dzia艂a za wolno (nie do艣膰 mocny procesor, brak pami臋ci, s艂aba bateria 鈥 32%). Natomiast tylko 28% respondent贸w zmieni艂o smartfon na nowszy, cho膰 nie musieli tego zrobi膰. Zachwyci艂a ich atrakcyjna, gor膮ca nowo艣膰 (10%) lub u偶ywany przez nich egzemplarz wyda艂 si臋 im przestarza艂y (18%). To mniej ni偶 鈪 badanych. I w艂a艣nie na tym polega generalny problem ze sprzeda偶膮 smartfon贸w, przynajmniej z punktu widzenia producent贸w 鈥 zbyt wolno starzej膮 si臋 od strony technologicznej.

Je艣li po艂o偶ymy obok siebie smartfony nale偶膮ce do tego samego segmentu rynku, to na pierwszy rzut oka trudno wskaza膰 w nich jakiekolwiek r贸偶nice. Model sprzed 2 lat wygl膮da tak samo jako smartfon sprzedawany 6 lat temu i niezwykle podobnie do gor膮cej nowo艣ci, wchodz膮cej w艂a艣nie na rynek. Oczywi艣cie specjalista dostrze偶e drobne r贸偶nice w wielko艣ci ramki wok贸艂 ekranu albo coraz lepszego maskowania obiektywu przedniego aparatu, ale s膮 to zmiany doprawdy kosmetyczne.

To troch臋 przerysowany schemat, niemniej ewolucja telefon贸w kom贸rkowych i smartfon贸w kszta艂tuje si臋 w ci膮gu ostatnich lat w艂a艣nie w ten spos贸b. Wielko艣膰 ekran贸w pozostaje mniej wi臋cej taka sama, kszta艂t i wygl膮d zewn臋trzny r贸wnie偶. A skoro nic si臋 nie zmienia, to po co zmienia膰 smartfon na nowszy?

Retrospekcja, czyli bo kiedy艣 to by艂y r贸偶nice
Kilka, kilkana艣cie lat temu sytuacja by艂a zupe艂nie inna 鈥 premiery kolejnych generacji telefon贸w kom贸rkowych zwi膮zane by艂y z post臋pem, kt贸ry wydawa艂 si臋 nieraz szokuj膮cy. W 2002 roku mia艂em przyjemno艣膰 testowa膰 jeszcze przed 艣wiatow膮 premier膮 Noki臋 7650 鈥 kolorowy ekran, wbudowany aparat, dzwonki polifoniczne i og贸lnie smartfonowy wygl膮d. Podczas testu musia艂em uda膰 si臋 do g艂贸wnego salonu firmy Plus, by uzyska膰 pomoc w uruchomieniu us艂ugi wysy艂ania MMS-贸w. To by艂a nowo艣膰, kt贸r膮 oferowa艂 wtedy tylko Plus 鈥 i tylko pilota偶owo. Salon nabity po brzegi, 5, 6 okienek, do ka偶dego kolejka. Odczeka艂em swoje, doszed艂em do biurka konsultanta, powiedzia艂em w czym problem i鈥 wyci膮gn膮艂em telefon
To by艂 cz艂owiek, kt贸ry zna艂 si臋 na nowych technologiach i nowych telefonach. Konsultant. W g艂贸wnym salonie. Na moment zamar艂鈥 i poszed艂 po koleg贸w. Dos艂ownie przeszed艂 si臋 po pozosta艂ych stanowiskach i zebra艂 ko艂o siebie wszystkich innych konsultant贸w. Salon przesta艂 funkcjonowa膰.
Ale z drugiej strony by艂o podobnie 鈥 kolejki porozpada艂y si臋, a zgromadzeni w salonie ludzie st艂oczyli si臋 wok贸艂 krzese艂ka, na kt贸rym siedzia艂em sobie ma艂o wa偶ny, niewidoczny ja, ale trzymaj膮cy w r臋ku to niesamowite co艣. Nikt nie narzeka艂, nikomu si臋 nie 艣pieszy艂o. Wszyscy od艂o偶yli na bok w艂asne sprawy i w skupieniu patrzyli, jak grupa konsultant贸w z nabo偶e艅stwem podaje sobie Noki臋 7650 z r膮k do r膮k.
To by艂 telefon, kt贸ry obok telefon贸w starszych o rok wygl膮da艂 tak, jakby przeskoczy艂 100 lat do przodu. Natomiast wsp贸艂czesne smartfony po艂o偶one obok modeli starszych o 10 lat, wygl膮daj膮 niemal偶e identycznie.

Metody nielegalne

Producenci smartfon贸w znajduj膮 si臋 zatem w sytuacji, w kt贸rej ich nowy produkt przypomina z wygl膮du stary produkt 鈥 a ten stary dzia艂a w opinii wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w wystarczaj膮co dobrze. Jak mog膮 na to zareagowa膰? Czysto hipotetycznie: prezes mo偶e wezwa膰 na dywanik g艂贸wnego in偶yniera i zasugerowa膰 mu, 偶eby ich niezawodne telefony zacz臋艂y by膰 odrobin臋 mniej niezawodne. A ju偶 w og贸le by艂oby idealnie, gdyby ulega艂y uszkodzeniu zaraz po zako艅czeniu okresu gwarancyjnego.

Nie, nie chodzi w tym momencie o jakie艣 teorie spiskowe, ale dzia艂ania, kt贸re ujawniane by艂y w r贸偶nych bran偶ach wielokrotnie. Nosz膮 one wsp贸lne miano planowanego postarzania produktu, cho膰 bywaj膮 realizowane w r贸偶ny spos贸b. Najbardziej znanym przyk艂adem jest spisek firm produkuj膮cych 偶ar贸wek: Philips, Osram i General Electric. W 1925 roku ustali艂y one, 偶e sprzedawane 偶ar贸wki dzia艂aj膮 zbyt d艂ugo bez awarii. Zmieniono zatem technologi臋 produkcji i budow臋 偶ar贸wek 鈥 i rzeczywi艣cie, zacz臋艂y przepala膰 si臋 znacznie szybciej.

Przyk艂ady podobnych spisk贸w lub dzia艂a艅 indywidualnych producent贸w znale藕膰 zapewne mo偶na tak偶e w wielu innych bran偶ach. W tym momencie najwa偶niejsze jest jednak co innego 鈥 producenci smartfon贸w r贸wnie偶 mog膮 si臋ga膰 do tego typu rozwi膮za艅.

Oczywi艣cie takie dzia艂ania trudno udowodni膰. Historii opisanych przez prywatnych u偶ytkownik贸w jest w tym przypadku mn贸stwo, ale maj膮 one r贸偶ny poziom wiarygodno艣ci. Ograniczmy si臋 do jednego przyk艂adu: pod koniec zesz艂ego roku Apple i Samsung zosta艂y ukarane przez w艂oski urz膮d antymonopolowy. Udowodniono, 偶e aktualizacje oprogramowania w starszych modelach smartfon贸w tych firm spowalnia艂y ich prac臋. Tworzy艂a si臋 zatem sytuacja idealna z punktu widzenia sprzeda偶y 鈥 we wspomnianym wy偶ej badaniu najpopularniejszym powodem wymiany telefonu (32%) by艂o w艂a艣nie to, 偶e nie dzia艂a on tak dobrze, jak kiedy艣. By膰 mo偶e zatem kary w wysoko艣ci 5 mln euro, kt贸re mia艂a zap艂aci膰 firma Samsung, oraz 10 mln dla Apple, zwr贸ci艂y si臋 z nawi膮zk膮.

Legalne metody negatywne

Drug膮 grup膮 dzia艂a艅, kt贸re mog膮 podj膮膰 firmy oferuj膮ce produkty w sytuacji malej膮cego popytu, s膮 metody dopuszczane przez prawo, ale negatywnie oceniane przez klient贸w. Ka偶da bran偶a stosuje w tym przypadku swoje w艂asne chwyty, lecz skoncentrujmy si臋 na tym, jak to robi膮 producenci smartfon贸w:

1. Ograniczenie mo偶liwo艣ci naprawy

Prosty, ale skuteczny spos贸b. Zepsu艂 si臋 drobny element na p艂ycie g艂贸wnej smartfona? Trzeba wymieni膰 ca艂膮. Uszkodzeniu uleg艂a niewielka cz臋艣膰 obudowy? Jest tak skutecznie sklejona i trwale po艂膮czona z innymi, 偶e jej wymiana jest niemo偶liwa lub dokona膰 jej mo偶e tylko wykwalifikowany (i uparty) serwisant.

艁atwo艣膰, a nawet w og贸le mo偶liwo艣膰, naprawy telefon贸w kom贸rkowych i smartfon贸w jest ni偶sza ni偶 jeszcze kilka, kilkana艣cie lat temu. Co ciekawe, dotyczy to zw艂aszcza czo艂owych producent贸w smartfon贸w, kt贸rzy (przypadek?) sprzedaj膮 ich najwi臋cej: Samsunga, Huawei czy Apple鈥檃. Tu ciekawym 藕r贸d艂em informacji mo偶e by膰 ranking naprawialno艣ci smartfon贸w, prowadzony przez niezale偶ny serwis iFixit.

2. Ograniczenie mo偶liwo艣ci wymiany

To metoda, z kt贸rej konsekwencjami zetkn膮艂 si臋 niemal ka偶dy u偶ytkownik wsp贸艂czesnych smartfon贸w. Jeszcze kilka lat temu roz艂o偶enie obudowy i wymiana akumulatora nie stanowi艂o 偶adnego problemu. Je艣li telefon zaczyna艂 dzia艂a膰 zbyt kr贸tko, rozwi膮zanie narzuca艂o si臋 samo. Obecnie akumulator da si臋 wymieni膰 jedynie w wyspecjalizowanym serwisie (pomijam istnienie z艂otych r膮czek), co jest kosztowne i k艂opotliwe. 艁atwiejsze wydaje si臋… kupno nowego smartfona.

3. Ograniczanie rozwoju niekt贸rych technologii

Skoro to rozw贸j technologiczny nap臋dza sprzeda偶, to dlaczego kto艣 mia艂by ten rozw贸j ogranicza膰? C贸偶, w tym momencie rzeczywi艣cie b臋dziemy ociera膰 si臋 o teorie spiskowe, niemniej ciekawe. Zn贸w chodzi o akumulatory, bo akurat w ich przypadku mo偶na podejrzewa膰, 偶e producenci smartfon贸w nie s膮 zainteresowani ich rozwojem. Akumulator nie trzyma ju偶 tak jak dawniej? Czas na nowego smartfona.

Obserwujemy ciekaw膮 sytuacj臋: ju偶 od lat kilka, a mo偶e nawet kilkana艣cie razy w roku powa偶ne o艣rodki i media naukowe og艂aszaj膮 opracowanie jakiej艣 nowej, lepszej (ta艅szej, wydajniejszej, szybszej itp.) technologii przechowywania energii elektrycznej. I cz臋sto towarzysz膮 temu ciekawe deklaracje zwi膮zane w艂a艣nie z wyd艂u偶eniem pracy smartfon贸w, tablet贸w czy notebook贸w. Po czym 鈥 kolejny raz 鈥 nastaje cisza.

By膰 mo偶e w 2020 roku sytuacja wreszcie si臋 zmieni 鈥 wed艂ug pog艂osek wejd膮 wtedy na rynek smartfony firmy Samsung, kt贸rych akumulatory wykorzystywa膰 b臋d膮 grafen. Faktem jest, 偶e tego typu technologia zosta艂a przez korea艅skiego producenta opracowana i opatentowana. Czy tym razem zostanie wdro偶ona? Oby pog艂oski okaza艂y si臋 prawdziwe.

4. Rozw贸j technologii wymuszaj膮cych zmiany

S膮 dla odmiany takie technologie, kt贸rych rozw贸j nie jest przez klient贸w mile widziany (co nie znaczy, 偶e jest niepotrzebny). Kluczowym s艂owem jest w tym przypadku kompatybilno艣膰 lub jej brak.

Najprostszy przyk艂ad to ewolucja z艂膮czy s艂u偶膮cych do 艂adowania smartfon贸w (poza systemem Apple鈥檃): Mini USB, nast臋pnie micro USB, a po nim USB typu C. Ka偶de kolejne jest niew膮tpliwie lepsze od poprzednika, cho膰 od strony konsumenta trudno t臋 popraw臋 odczu膰. Nie da si臋 jednak ukry膰, 偶e maj膮 te偶 inn膮 ogromn膮 zalet臋. Wymuszaj膮 zmian臋: albo smartfona, albo r贸偶norodnych akcesori贸w, z kt贸rymi przestaje by膰 kompatybilny. I tak na marginesie 鈥 kilka dni temu przedstawiona zosta艂a specyfikacja standardu USB 4.0 (USB4), co zn贸w oznacza zmiany…

Oczywi艣cie podzia艂 na technologie potrzebne oraz na takie, kt贸re s膮 niepotrzebne, a tylko wymuszaj膮 zmiany sprz臋tu, nie jest zero-jedynkowy. Granica jest p艂ynna, a tak偶e w pewnym sensie statystyczna. Tak jak w przypadku innych bada艅 i tu okaza艂oby si臋 zapewne, 偶e wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w smartfon贸w wola艂aby pozosta膰 przy minimalnie starszym z艂膮czu USB, przy module Bluetooth nieobs艂uguj膮cym najnowszych protoko艂贸w i przy procesorze poprzedniej generacji, je艣li ich smartfon dzia艂a艂by poza tym jak nale偶y.

5. Aktualizacje oprogramowania i nowe funkcje

Wspomniane ju偶 wcze艣niej aktualizacje oprogramowania nie musz膮 specjalnie spowalnia膰 pracy smartfona, by sk艂ania艂y do zmiany smartfona na nowszy model. Wystarczy ograniczy膰 liczb臋 aktualizowanych modeli do produkt贸w wprowadzonych na rynek w ci膮gu ostatnich kilku lat. Je艣li nowa aktualizacja czy wersja systemu wprowadzi funkcje, z kt贸rych chcieliby korzysta膰 u偶ytkownicy telefon贸w pozbawionych aktualizacji, cz臋艣膰 z nich uda si臋 na zakupy. A je艣li dodatkowo brak aktualizacji spowoduje obni偶enie bezpiecze艅stwa danych i narazi na r贸偶nego typu ataki 鈥 grupa zainteresowanych kupnem smartfona wzro艣nie.

Legalne metody pozytywne

Dominuje obecnie idea, wed艂ug kt贸rej rozw贸j technologii jest dobry i s艂u偶y cz艂owiekowi. Idea 鈥 moim zdaniem 鈥 s艂uszna, cho膰 oczywi艣cie d艂ugo mo偶na by opowiada膰 o zwi膮zanych z ni膮 zagro偶eniach czy wr臋cz tragediach. W膮tpliwo艣ci nie budzi za to co innego 鈥 wyra藕ny rozw贸j technologii zdecydowanie pomaga sprzedawa膰 nowe generacje produkt贸w. Jak to wygl膮da w przypadku producent贸w smartfon贸w? Na pocz膮tku artyku艂u narzeka艂em, 偶e rozw贸j tego typu urz膮dze艅 zwolni艂 i znajduje to odzwierciedlenie w wynikach sprzeda偶y. Jest jednak kilka w膮tk贸w, kt贸re mog膮 t臋 sprzeda偶 pobudzi膰.

1. 5G

5G to jedna z tych technologii, kt贸re wp艂yn膮 nie tylko na rozw贸j biznesu. Zmieni w og贸le spos贸b, w jaki 偶yjemy. Szybko艣膰 transferu danych, jaki zapewni膮 technologie mobilne pi膮tej generacji, uczyni wiele spraw 艂atwiejszymi, szybszymi albo te偶 po prostu mo偶liwymi. Pod jednym wszak偶e warunkiem 鈥 u偶ytkownik b臋dzie musia艂 dysponowa膰 odpowiednim terminalem, kt贸ry obs艂uguje 5G. Czyli nowoczesnym smartfonem.

Pierwsze modele gotowe na 5G (wed艂ug zapewnie艅 producent贸w, cho膰 nie wszystkie kwestie zosta艂y ju偶 ustandaryzowane) ju偶 pojawi艂y si臋 na rynku. Ale czy s膮 to pierwsze jask贸艂ki, zapowiadaj膮ce smartfonow膮 wiosn臋? Na to chyba jeszcze przedwcze艣nie, zw艂aszcza w sytuacji, w kt贸rej na rozw贸j 5G wp艂ywa polityka. Infrastruktura sieci 5G w wielu innych krajach 艣wiata 鈥 m.in. w Polsce 鈥 nie b臋dzie zatem oparta o rozwi膮zania chi艅skiej firmy Huawei. Eksperci oceniaj膮, 偶e mo偶e to op贸藕ni膰 to szersze wykorzystanie 5G nawet o par臋 lat.

Pr臋dzej czy p贸藕niej, 5G wejdzie jednak do powszechnego u偶ytku. I wymusi wymian臋 smarfon贸w.

2. Rozk艂adane ekrany

Wr贸c臋 na moment do wra偶enia, jakie wywar艂a kiedy艣 na wielu osobach Nokia 7650. Podobny efekt obserwuj臋 u ludzi, kt贸rzy maj膮 mo偶liwo艣膰 wzi臋cia do r臋ki jednego z pierwszych smartfon贸w z rozk艂adanym ekranem. To naprawd臋 jest co艣 niesamowitego 鈥 z jednej strony bezdyskusyjnie wygodnego i u偶ytecznego, a z drugiej wygl膮daj膮cego troch臋 jak z filmu science fiction. Nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e klienci b臋d膮 tego chcieli, a reszta to kwestia zapewnienia odpowiedniej poda偶y i polityki cenowej.

Samsung Galaxy Fold
Fot. Samsung

Prawdopodobnie ju偶 jutro do sprzeda偶y wejdzie Samsung Galaxy Fold (ju偶 po poprawkach zwi膮zanych z konstrukcj膮 ekranu). Nie znamy jeszcze jego oficjalnej ceny, ale na pewno b臋dzie bardzo wysoka, troch臋 poni偶ej 10 tysi臋cy z艂otych. Za rok, wed艂ug przeciek贸w, planowany jest ju偶 jednak ta艅szy model z rozk艂adanym ekranem. Do gry zapewne w艂膮czy si臋 tak偶e konkurencja (by膰 mo偶e b臋dzie to Huawei Mate X, wyposa偶ony w system Android, cho膰 nie jest to konieczne). I tak powoli r贸wnie偶 ta technologia trafi w ko艅cu pod strzechy, wymuszaj膮c wymian臋 starych telefon贸w na nowe.

3. Wbudowane aparaty

Coraz lepsze, coraz bardziej niezwyk艂e modu艂y fotograficzne wbudowane w smartfony nap臋dzaj膮 sprzeda偶 smartfon贸w od lat. Producenci upychaj膮 na tylnej 艣ciance wi臋cej obiektyw贸w zapewniaj膮cych mo偶liwo艣膰 zoomowania lub uj臋膰 szerokok膮tnych. Poprawia si臋 tak偶e jako艣膰 obrazu. A jednak ten trend traci powoli na znaczeniu. Pokazuje to badanie trzech najwa偶niejszych element贸w, kt贸re przes膮dzaj膮 o kupnie nowego smartfona.

Badani m臋偶czy藕ni wymienili:

  • cena
  • specyfikacja techniczna (procesor, pami臋膰 RAM)
  • pojemno艣膰, ilo艣膰 miejsca na dane

Dopiero w grupie badanych kobiet lepszy aparat fotograficzny pojawi艂 si臋 jako ostatni z trzech najwa偶niejszych czynnik贸w sk艂aniaj膮cych do zakupu:

  • cena
  • system operacyjny (Android lub iOS)
  • wbudowany aparat

R贸wnie偶 przy podziale wiekowym tylko jedna z grup wybra艂a aparat jako wa偶ny czynnik przes膮dzaj膮cy o zakupie. I te偶 dopiero na trzecim miejscu. Osoby mi臋dzy 18 a 24 rokiem 偶ycia:

  • system operacyjny (Android lub iOS)
  • specyfikacja techniczna (procesor, pami臋膰 RAM)
  • wbudowany aparat

Problem producent贸w smartfon贸w polega na tym, 偶e urz膮dzenia nale偶膮ce do starszych generacji albo ni偶szych segment贸w cenowych oferuj膮 jako艣膰 zdj臋膰 akceptowaln膮 dla wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w.

Sprzeda偶 smartfon贸w i… pietruszki

Opisywane wy偶ej dzia艂ania producent贸w smartfon贸w funkcjonuj膮 w ramach kategorii, kt贸ra prze偶ywa sprzeda偶owy kryzys. Ten artyku艂 by艂by jednak niepe艂ny bez przypomnienia podstawowej zasady post臋powania w tego typu sytuacjach: r贸偶nicowania sprzeda偶y i zwi臋kszania przychod贸w ze sprzeda偶y innych kategorii produkt贸w.

Dobrym przyk艂adem takiego dzia艂ania jest firma Apple 鈥 jeden z najwa偶niejszych i najwi臋kszych 艣wiatowych producent贸w smartfon贸w. Szczeg贸艂ow膮 analiz臋 taktyki Tima Cooka, obecnego prezesa tej firmy, om贸wi艂em w oddzielnym materiale, ale mo偶na j膮 stre艣ci膰 w dw贸ch zdaniach. Globalna sprzeda偶 smartfon贸w spada, spadaj膮 te偶 udzia艂y Apple鈥檃 w tym rynku, a jednak firma rozwija si臋 i zyskuje na warto艣ci. Sekret? Z roku na rok coraz wi臋kszy udzia艂 w sprzeda偶y i przychodach notuj膮 inne produkty Apple鈥檃.

To dobry i skalowalny przyk艂ad, aktualny dla r贸偶nych bran偶 i r贸偶nych kategorii produkt贸w. Dlatego warto patrze膰 na to, jak w najbli偶szych latach zachowywa膰 si臋 b臋d膮 Apple, Samsung, Huawei i inni producenci smartfon贸w.