Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Polska flaga

Firmy, które opierają się na inkluzywności są lepiej przystosowane do wyzwań rynku pracy

23 września 2022 5 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Firmy, które opierają się na inkluzywności są lepiej przystosowane do wyzwań rynku pracy

Streszczenie: Firmy, które stawiają na inkluzywność, lepiej przystosowują się do zmieniających się warunków rynkowych i potrafią skutecznie reagować na wyzwania współczesnego rynku pracy. Inkluzywne organizacje przyciągają szeroką gamę talentów, co pozwala im na większą innowacyjność i elastyczność w działaniu. Takie podejście sprzyja także lepszemu rozumieniu potrzeb różnych grup społecznych, co ma istotne znaczenie w kontekście globalizacji oraz zróżnicowania kultur i stylów pracy. Dodatkowo, inkluzywność może poprawić atmosferę w firmie, zmniejszyć rotację pracowników oraz przyczynić się do większej satysfakcji z pracy.

Pokaż więcej

O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Agnieszka Dziewulska – Chief People & Culture Officer w KPMG w Polsce. Rozmowa stanowi część badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17. numerze „ICAN Management Review”, poświęconym tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie. Rozmawia Lidia Zakrzewska.Jak definiują Państwo różnorodność i inkluzywność? Jakie filary tworzą je w Państwa firmie?

Jak definiują państwo różnorodność i inkluzywność? Jakie filary tworzą je w państwa firmie?

Diveristy Equity and Inclusion (DEI) to jeden spójny obszar wyróżniający organizacje o wysokiej kulturze. Realizowanie ambicji strategicznych firmy jest możliwe poprzez budowanie zaangażowania pracowników, a to dzieje się w bezpiecznych środowiskach pracy. Włączanie ludzi z różnorodnym doświadczeniem, z różnorodnych kręgów w otwarty, merytoryczny dialog gwarantuje rozwiązania kreatywne, pożądane przez biznes. Firmy, które w swoich wartościach opierają się na inkluzywności, są lepiej przystosowane do wyzwań rynku pracy, na którym spotyka się pięć generacji pracowników. To, w jaki sposób są w stanie ze sobą współpracować, wnosząc wartość, obrazuje, czy firma wypracowała wewnętrzne procesy, dzięki którym dba o takie relacje. DEI jest częścią kultury, aby jednak zaistniało, należy je uwzględnić w polityce firmy dotyczącej kultury organizacyjnej i w wewnętrznych procesach. Regulacje UE, szczególnie w obszarze Social z ESG, pomogą firmom zarządzać tematem DEI w sposób ustrukturyzowany.

Dlaczego zarządzanie różnorodnością jest dla państwa ważne?

DEI wywodzi się z zarządzania procesami włączania grup mniejszościowych. Specjalnie podkreślam słowo procesy, gdyż DEI wymaga regulaminów i standardów, ponieważ tylko one gwarantują zakorzenienie wartości DEI. W najczęstszym uogólnieniu dotyczy ono mniejszości np. etniczny, tematów gender, czyli LGBTQ+A, oraz udziału kobiet w strukturach, i w zależności od sektora bądź biznesu temat ten jest mniej lub bardziej widoczny.

Natomiast to jest tylko wierzchołek góry lodowej. Klucz stanowi takie ułożenie relacji w firmie, by wypracować bezpieczne środowisko pracy, a więc ponad parytetami płci na poziomie „C”. Są to elementy środowiska pozwalającego na równe traktowanie i dostęp do awansów, wiedzy, ale też dbałość o to, żeby osoby z niepełnosprawnościami, które merytorycznie spełniają kryteria, były czynną częścią społeczności firmy. Przejrzystość oparta na kompetencjach oraz gwarancja poszanowania tego, że różnimy się, jest właśnie kwintesencją DEI.

W KPMG bardzo prostym przykładem umiejętnego zachowania różnorodności jest struktura wiekowa zespołów. Co do zasady od dziesięcioleci, nasze zespoły tworzone były przez ludzi ze wszystkich obecnych na rynku pracy generacji. Pracujemy na rzecz naszych klientów z różnych sektorów – nasza precyzja w rozumieniu ich problemów jest efektem tego, jak bardzo zróżnicowane są nasze zespoły.

Czy wprowadzili państwo jakieś zasady dotyczące spotkań, rekrutacji lub awansów z powodu promowania różnorodności?

Mamy jedną – zawsze najważniejsze są kompetencje merytoryczne. To jest podstawa naszej rekrutacji.

Jaka jest rola prezesa lub prezeski, a jaka menedżerów w zarządzaniu różnorodnością?

Senior Partnerem i CEO w KPMG w Polsce jest Stacy Ligas, dla której najważniejsze są kompetencje merytoryczne i otwartość, innowacyjność w biznesie oraz dbanie o zaangażowanie w zespołach.

Nad jakimi stereotypami/przekonaniami pracowniczymi dotyczącymi różnorodności, odmiennych grup należy jeszcze popracować?

Unconcious bias, czyli nieuświadomione uprzedzenie, jest w moim przekonaniu jednym z wyzwań, z którymi mierzymy się na rynku pracy. Kluczowa w rozwiązaniu tej kwestii jest edukacja, ale też procedury, które odpowiednio adresują właśnie nieuświadomione uprzedzenia.

Czy w firmie występuje problem wykluczenia np. ze względu na wiek, płeć, wygląd, deficyty fizyczne, poglądy itp.?

KPMG w Polsce jest firmą o kulturze włączającej. Dbamy o to, aby wszyscy byli zaangażowani merytorycznie w zagadnienia biznesowe we włączającej kulturze pracy. Wewnętrznymi procedurami zapewniamy naszym współpracownikom poczucie bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!