Za nami pierwszy dzień Commerce Transformation Days [RELACJA]

Jedyne takie wydarzenie o cyfrowej transformacji sprzedaży w Polsce! Sprawdź, co powiedzieli eksperci.

Czas na podsumowanie!

Dr Jankowski: Kluczowym elementem cyfrowej transformacji jest człowiek.

Digitalna transformacja to zmiana, którą trzeba przeprowadzać z różnymi ludźmi, często myślącymi w odmienny sposób. Podstawą tej zmiany jest zrozumienie samego siebie.

dr Witold Jankowski

16:30 Panel dyskusyjny Agile mindset

Czy samoorganizacja ma sens w polskich firmach? M.in. na ten temat rozmawiają: Anna Bogdańska, EURO RTV AGD; Piotr Żabski, Wiceprezes Zarządu Santander Consumer Bank; Robert Regeńczuk, Unity Group. Dyskusję prowadzi Anna Łakomy.

15:30 Anna Łakomy, ICAN Institute: Neuronauka odpowiedzią na nowe wyzwania organizacji

Anna Łakomy: Są osoby, które uczą się chętniej. Są osoby, które uczą się mniej chętnie. generalnie jednak każdy posiada umiejętność uczenia się nowych rzeczy.

15:00 Panel dyskusyjny CYFROWA TRANSFORMACJA LOGISTYKI

Jaka przyszłość czeka logistykę B2B? M. in. o tym rozmawiali uczestnicy panelu „Cyfrowa transformacja logistyki”, czyli Jakub Czyżkowski z Sente, Mariusz Wesołowski z GS1, Artur Piekarczyk z Allwins i Marek Czapliński z centrum logistycznego 3LP SA. Dyskusję moderowała redaktor Joanna Koprowska.

W logistyce liczy się czas. Dostarczanie produktów do klientów szybciej od konkurencji stanowi jedną z kluczowych przewag. Znaczenie mogą mieć nie tylko godziny, lecz także minuty.

Marek Czapliński

13:15 Zaczynamy panel Cyfrowa transformacja w B2B

Nasze wydarzenie Commerce Transformation Days przyciągnęło do Krakowa wielu praktyków biznesu, którzy chcą być a bieżąco ze zmianami w sprzedaży.

Artur Piekarczyk, Allwins: Od cyfrowej transformacji do gruntownej restrukturyzacji procesów w firmie

Nowa technologia nie jest lekarstwem na wszystkie problemy. Problemy należy rozwiązać przed wdrożeniem nowej technologii.

Artur Piekarczyk
Ludzie. Strategia. Procesy. Technologia. W takiej kolejności należy myśleć o cyfrowej transformacji organizacji – przypomina Artur Piekarczyk.

„Transformacja jest fascynująca, bo daje obietnicę większego zrozumienia klienta. Problem pojawia się, gdy trzeba jej dokonać w firmie funkcjonującej od 20 lat. Pracując z takimi firmami, poszukujemy najlepszej drogi rozwoju w cyfrowo zmieniającym się świecie. Zmiana może mieć charakter transformacji całej firmy lub dotyczyć tylko wybranego jej obszaru” – zwraca uwagę Artur Piekarczyk.

Artur Piekarczyk: Transformacja cyfrowa z 20-30-letnim stażem to nie jest ewolucja czy nawet rewolucja. To restrukturyzacja w każdym wymiarze.

Mariusz Wesołowski, GS1 Polska: Czy oldschool może być cool, czyli jak wykorzystać sprawdzone narzędzia do usprawnienia sprzedaży off i on-line

Mariusz Wesołowski: Kopiowanie sprawia, że coś się nie udaje. Przy transformacji trzeba pamiętać, co jest naszym wyróżnikiem. Skopiowanie innowacyjnego pomysłu nie zagwarantuje powodzenia.

Na 70% całości sprzedaży mają wpływ informacje, jakie konsumenci znajdują w interencie. Dlatego wato udostępniać dokładne i widoczne w interencie informacje o sprzedawanych produktach.

Mariusz Wesołowski

Jakub Czyżkowski, Sente: Gdzie schowała się rentowność? 5 miejsc w Twojej firmie, gdzie tracisz pieniądze

Jakub Czyżkowski zabiera uczestników na wycieczkę… do ich firm w celu poszukiwania rentowności. Na pierwsze odwiedziny zaprasza do działu zakupów.

Ten kto planuje cyfrową transformację sprzedaży, a nie pomyśli o logistyce, strzela sobie w kolano.

Jakub Czyżkowski

11:50 Pierwszy panel dyskusyjny: Sprzedaż w branży fashion

Trwa dyskusja, w której udział biorą: Krystian Wesołowski,
Blue Media, Wojciech Tomaszewski, Chief Marketing & E-commerce Officer, ANSWEAR.com, Bartłomiej Twardosz, Dyrektor ds. ecommerce w W.KRUK S.A, Łukasz Rzepecki, Co-Founder of WEARFITS . Dyskusję moderuje Tomasz Gutkowski, Unity Group (opiekun merytoryczny).

Naszą wizją sklepu internetowego jest to, aby klienci przeglądali ubrania nie na modelce, a na sobie.

Łukasz Rzepecki, Co-Founder of WEARFITS

Płatności odroczone to nie jest nowy produkt. Jaka jest różnica między płatnością kartą kredytową a wypełnieniem formularza o płatność odroczoną co do idei? Takie funkcjonalności były dostępne polskim klientom już od kilku lat. A to oznacza, że ecommerce nie odrobił lekcji.  

Krystian Wesołowski

„Są marki, które darmowe zwroty wpisały na stałe w komunikację marketingową. Być może na tym tracimy, ale my się z tym nie afiszujemy. W ten sposób dbamy o rentowność spółki” przyznaje Wojciech Tomaszewski z ANSWEAR.com.

Staramy się robić wszystko dobrze od samego początku. Budujemy struktury w różnych krajach. Mamy menedżerów odpowiadających za różne rynki, wybieramy rodzimych specjalistów z docelowego rynku.

Wojciech Tomaszewski

11:30 Krystian Wesołowski, Blue Media: Commerce w czasach VUCA

„VUCA pozwala odpowiadać na cztery wartości: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność)” – przypomina Krystian Wesołowski.

Co determinuje innowacje? Być może dobrym papierkiem lakmusowym są nagrody rozdawane za innowacje. Sześć lat temu odkryciem roku był kwiatowy ogród, umożliwiający zakup bukiety i jego wysyłkę. Dzisiaj go nie ma. Przykłady można mnożyć.

Nie ma dwóch gospodarek. Jest jedna gospodarka której częścią jest eCommerce. A eCommerce żyje i rozwija się dziś w czasach VUCA.

Krystian Wesołowski

„Spójrzmy na Amerykański serwis Dollar Shave Club, który powstał w 2011 roku i pozwolił zaoszczędzić czas mężczyznom, którzy nie mają aż tak szerokiej wiedzy o kosmetykach jak kobiety. Po wypełnieniu krótkiej i prostej ankiety serwis prezentuje rekomendowany zestaw kosmetyków, wraz z możliwością ich edycji. W zestawie taniej. Dalej pozwala na określenie terminu subskrybcji I w ten sposób buduje ekonomię subskrypcji i CZASU. Po 5 latach właściciele sprzedali serwis do Unilever za miliard dolarów w gotówce!” – opowiada od inspirujących przykładach Krystian Wesołowski.

Krystian Wesołowski: Życie w czasach VUCA wymaga myślenia nowymi kategoriami.

10:45 Zaczynamy blok ŻEGNAJ E-COMMERCE, WITAJ JUST COMMERCE

Na scenie Michael Türk ze Spryker Systems oraz Nicolas Metzke z Melvin & Hamilton Digital mówią o koncepcji just commerce.

„A może byśmy tak przeszli do internetu?” – wspomina Nicolas Metzke pytanie, od którego zaczęła się transformacja cyfrowa niemieckiej marki obuwniczej Melvin & Hamilton z 30-letnią tradycją. Podroż ta trwa od 2012 roku.

„Wzrost jest ograniczony, jeśli skupiamy się na własnych środkach, Zaczęliśmy współpracę z Zalando, Spartu, eBay, Amazon, uznaliśmy, że dodamy nowe kraje, nowe języki. Tak zwiększamy dystrybucje na rynkach. Po działaniach testowych i współpracy z różnymi resellerami, uspokoiliśmy się. Mimo sprzedaży przez inne kanały typu Zalando, nie dochodzi do kanibalizacji naszych własnych kanałów” – mówi o transformacji sprzedaży obuwia marki Melvin & Hamilton Nicolas Metzke.

Skupmy się na klientach maksymalnie. To nasze działania mają wpływ na zachowania nabywcze klientów. A oni chcą zrównoważonego rozwoju. Oczekują, że marka, której buty kupują, będzie robić coś dobrego dla planety.

„Czas to jest najważniejszy KPI. Nie wiemy, jak będzie wyglądać sprzedaż za kilka lat, dlatego powinniśmy być zwinni i testować nowe rzeczy” – mówi Michael Türk, przyznając, ze korzysta z Instagrama, ale nie wie, jak działa TikTok.

Nicolas Metzke

„Czas to jest najważniejszy KPI. Nie wiemy, jak będzie wyglądać sprzedaż za kilka lat, dlatego powinniśmy być zwinni i testować nowe rzeczy” – mówi Michael Türk, przyznając, ze korzysta z Instagrama, ale nie wie, jak działa TikTok.

Michael Türk.

Nie da się zaoferować klientom magicznych doświadczeń dzięki standardowym rozwiązaniom. Należy poszukiwać innowacji i sprawdzać w praktyce, czy działają – zachęca Michael Türk do testowania nowych narzędzi typu chatboty w obsłudze klienta.

10:15 Grzegorz Rudno-Rudziński, Unity Group: Jak sprawić, aby technologia IT wspomagała a nie blokowała zmian w sprzedaży?

„Liczba zmian jest przytłaczająca nawet dla mnie. Tam, gdzie mamy styczność z klientami, w obszarach marketingu i sprzedaży, jesteśmy skazani na nieustanne zmiany. Współpraca z IT jest niezbędne. Trzeba stworzyć multidyscyplinarne zespoły, które połączą to, co technologiczne z tym, co biznesowe” – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner w Unity Group

Grzegorz Rudno-Rudziński: Powinniśmy się nagradzać za branie ryzyka. A to wymaga zmiany nastawienia i akceptacji porażek.

Przestaliśmy mówić o tym, jak zrobić coś najtaniej, a zaczęliśmy myśleć o tym, jak dokonać niezbędnych zmian jak najszybciej. Tworzenie infrastruktury e-commerce wymaga zwinnej filozofii i to nie tylko w obszarze IT, lecz także w wymiarze całej organizacji.

Grzegorz Rudno-Rudziński
Grzegorz Rudno-Rudziński: Im jesteśmy bliżej transformacji, tym bliżej ryzyk. Trzeba być gotowym na zmianę i szybką adaptację.

9:45 dr Witold Jankowski, Nowe zasady sprzedaży i ich wpływ na sukces firmy

Pierwsze wystąpienie tego dnia należy do prezesa ICAN Institute, współorganizatora wydarzenia i wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska”.

Co jest największym wyzwaniem przy cyfrowej transformacji? Ludzie! To od nich zależy, czy nasze firmy będą się zmieniać wystarczająco szybko.

dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute

„Warto myśleć już dzisiaj o cyfrowej transformacji sprzedaży, która jest kluczową częścią cyfrowej transformacji biznesu. Warto uczyć się od innych branż i czerpać od nich inspiracje, nawet z filmów SF. Bo Science Fiction już się wydarzyło, a przyszłość nie jest taka, jak myśleliśmy” – przekonuje dr Jankowski.

Dr Witold Jankowski: Należy samemu wykorzystać zmiany o charakterze wykładniczym, zmniejszając koszty sprzedaży, docierając do nowych klientów i przyspieszając rozwój firmy. Jak najbardziej jest to możliwe!  

Transformacja dzieje się tu i teraz. Sztuczna inteligencja pisze piosenki, awatary prezentują wiadomości telewizyjne, sieci neuronowe tworzą obrazy czy komiksy.

„Wszystko, co może być zautomatyzowane, będzie zautomatyzowane. Jeśli my powiemy nie, ktoś inny – powie tak. A wtedy dla nas będzie za późno” – przestrzega dr Witold Jankowski.

Gdzie szukać inspiracji dotyczących przyszłości? Zdaniem dr Jankowskiego warto obserwować najmłodsze generacje tzw. cyfrowych tubylców.

Nie patrzcie na siebie. Jeśli chcecie patrzeć w przyszłość, patrzcie na młodsze pokolenie. Zachowania dzieci to najlepsze narzędzia prognostyczne. Obserwowanie młodszych generacji daje wgląd w przyszłość

dr Witold Jankowski
Dr Witold Jankowski: Digitalizacja otwiera olbrzymią szanse, bo jest skalowalna na wielu rynkach.

Digitalizacji nie można robić po omacku. Należy zdefiniować szanse na poprawę w sprzedaży, odpowiadając sobie na kluczowe pytania. Co najbardziej Cię ogranicza? Gdzie są Twoje główne wąskie gardła? Gdzie nowe technologie stają się standardem oczekiwanym przez klientów?

dr Witold Jankowski

„Nie możesz zmienić wszystkiego z dnia na dzień. Wybierz te obszary, gdzie wysiłek jest mały, a korzyści duże. Nie czekaj na lepsze czasy, bo opór przed zmianą pojawia się zawsze” – podsumowuje dr Witold Jankowski.

Przygotowania trwają!

Dr Witold Jankowski weryfikuje swoją prezentację. Już wkrótce powita uczestników Commerce Transformation Days.

Już za 40 minut otwieramy Commerce Transformation Days – jedyne takie wydarzenie o cyfrowej transformacji sprzedaży w Polsce. Tymczasem sprawdzamy prezentacje, testujemy nagłośnienie, serwujemy kawę w kuluarach. Dopinamy wszystko na ostatni guzik, by nic nie przeszkadzało uczestnikom w przyswajaniu cennej wiedzy o tym, jak sprostać zmianom na rynku, gdy granice pomiędzy sprzedażą online i offline coraz bardziej się zacierają, a e-commerce zamienia się po prostu w… commerce.