Drugi dzień Commerce Transformation Days za nami [RELACJA]

Sprawdź, jak zmienia się sprzedaż w dobie cyfrowej transformacji. Najnowsze idee wprost od ekspertów z Polski i Europy!

10 i 11 października w Krakowie odbyły się Commerce Transformation Days – jedyne takie wydarzenie w Polsce o transformacji cyfrowej sprzedaży.

Czas na podsumowanie

Dr Jankowski: Zmieniająca się organizacja może wyzwolić potencjał w pracownikach, pod warunkiem że zainwestuje w ich rozwój. Komunikując jakiekolwiek zmiany, należy definiować zarówno potencjał organizacyjny, jak i potencjał dla pracowników.
Tomasz Gutkowski, Unity Group: Tak jak należy zaadaptować się do zmian i dostosować sprzedaż do ery cyfrowej, tak też trzeba modyfikować sposoby edukowania siebie i innych, m.in. nawiązując strategiczne partnerstwa.

15:00 Panel dyskusyjny: Jak sztuczna inteligencja pomaga w osiąganiu wyników biznesowych?

W dyskusji udział wzieli: Maciej Pondel, Upsaily; Tomasz Stachlewski, AWS, Grzegorz J. Nalepa, Uniwersytet Jagielloński. Dyskusję moderuje Sebastian Błaszkiewicz, Unity Group.

„Przygotowanie danych, zrozumienie ich i ich eksploracja zajmują najwięcej czasu i są podstawą do tego, by zacząć rozmawiać o korzyściach z  wykorzystania sztucznej inteligencji” – mówi Grzegorz J. Nalepa z UJ.

Każdy kraj podchodzi inaczej do wykorzystania sztucznej inteligencji. Tak naprawdę to jak będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję zależy od tego, jak będziemy chcieli ją wykorzystać.  

Tomasz Stachlewski

„Często idealizujemy sztuczną inteligencję i myślimy, że jak wrzucimy do niej dane to coś magicznego nam powie. A ja uważam, ze sztuczna inteligencja po prostu powtarza pewne ludzkie mechanizmy na większej liczbie osób” – mówi Maciej Pondel z Upsaily.

Sebastian Błaszkiewicz Unity Group (opiekun merytoryczny) zaczął od przytoczenie fragmentu Kongresu Futurologicznego Stanisława Lema.

Desymulat — obiekt udający, że jest, chociaż go nie ma. Desymulów nie znalazłem. Tajny urodzeniec — to dziecko nielegalnie wydane na świat. Tak mi powiedziała Aileen. Demoeksplozję powściąga się polityką demopresyjną. Licencję na dziecko można dostać w dwojaki sposób: albo ubiegając się o nią po złożeniu odpowiednich egzaminów i papierów, albo też jako główną nagrodę na infanterii (loterii infantylnej, tj. dziecięcej). Mnóstwo ludzi gra na tej loterii — takich, którzy nie mają innej szansy otrzymania licencji. Synkretyn jest to sztuczny idiota.

Stanisław Lem, Kongres futurologiczny

14:30 Fireside Chat

Najpierw trzeba wiedzieć, ile przychodów pochodzi z wyszukiwarki. Potem zadbać o dobre, inteligentne podpowiedzi i sugestie wyświetlające się użytkownikom np. w firmie synonimów. Dopiero potem warto zainwestować w silnik wyszukiwarki, czyli technologię.

János Szabados
Po przerwie wracamy w nowej formule fireside. Na scenie János Szabados z Prefixbox oraz Piotr Wrzalik z Unity Group (opiekun merytoryczny.)

Przychody z wyszukiwarki stanowią ponad 80%. Osoby wykorzystujące wyszukiwarkę na stronach mają 3-4 razy większą konwersję.

János Szabados
János Szabados: Dzięki dobrej wyszukiwarce możemy dostarczyć doświadczenie zakupowe bez zakłóceń.

Trwa przerwa lunchowa

Podczas przerwy uczestnicy wydarzenia mogą zapoznać się z książkami wydanymi przez ICAN Institute. Sporo tytułów dotyczy efektywnego zarządzania sprzedaży.

12:25 Tomasz Stachlewski, AWS: Jak sztuczna inteligencja  i chmura obliczeniowa zmieniają oblicze współczesnej sprzedaży

12:25 Tomasz Stachlewski, AWS: Jak sztuczna inteligencja  i chmura obliczeniowa zmieniają oblicze współczesnej sprzedaży

Tomasz Stachlewski: Chmura to są klocki lego i funkcjonalności ułatwiające rozwiązanie jakiegoś problemu. Płacenie specjalistom od sieci neuronowych jest bardzo drogie, a chmura umożliwia wykorzystanie tej funkcjonalności bez tych kompetencji wewnątrz firmy.

Przy wprowadzaniu przełomowych innowacji trzeba liczyć się z tym, ze pojawią się ludzie, mówiący o tym, że postradaliśmy zmysły.

Tomasz Stachlewski

„Kiedyś to pracownik musiał iść na koniec hali po produkt, który ktoś zamówił, co było żmudne, czasochłonne i nieopłacalne. Amazon zaczął wdrażać roboty w magazynach, by to roboty jeździły po regały z produktami, dostarczając je pracownikom do spakowania. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do tego, by się nie zderzały, optymalizowały prace tych robotów i porządkowały regały” – mówi Tomasz Stachlewski.

Tomasz Stachlewski: Lojalność klientów buduje się przez budowanie ekosystemu i dostarczanie użytkownikom wielu funkcjonalności.

12:00 Árpád Deák, Emarsys: How E-Commerce Brands Are Using Marketing’s Hottest Technology to go From Reactive to Proactive, Boost Conversions, & Predict Revenue

Árpád Deák: Doskonalona przez nas sztuczna inteligencja identyfikuje najbardziej skuteczny przekaz, aby marketerzy wiedzieli, które kampanie aktywować, by uzyskać natychmiast wyniki. To sztuczna inteligencja decyduje za nich o tym, co, komu i kiedy wysłać.

Nawet jeśli mamy najlepsze rozwiązania i różnego rodzaju dane, to nic nie da, jeśli nie potrafimy wykorzystać tej wiedzy z różnych platform we własnym biznesie. A dział marketingu nie ma często wystarczającej wiedzy, by wykorzystać zdobyte dane w sposób biznesowy.

Árpád Deák
Árpád Deák: System Emarsys umożliwia prawdziwe interakcje między marketerami a konsumentami.

„Marketing musi przejść z podejścia reaktywnego na podejście aktywne. Widzimy trzy wyzwania związane z wdrażaniem AI w marketingu. Pierwsze jest natury marketingowej i dotyczy tego, w jaki sposób wykorzystać AI do strategii marketingowej. Drugie jest technologiczne. Chodzi w nim o to, jak znaleźć odpowiednią technologię i włączyć w firmową architekturę. W trzecim wyzwaniu, biznesowym, chodzi o to, co robić z informacjami, które udaje mi się zbierać” – mówi Árpád Deák.

11:00 Panel dyskusyjny: Startupy – z kim i jak warto współpracować? 

Chodzi o to, by jak najszybciej dostarczyć na rynek działający produkt, a potem weryfikować co trzy miesiące, czy dane rozwiązanie się sprawdza i modyfikować szczegóły, nie bojąc się odstępstw od wcześniejszych założeń.

Wojciech Rudzki
W panelu swoimi spostrzeżeniami dzielą się: Grzegorz Rudno-Rudziński, Unity Group; Wojciech Rudzki, Member of the Board / Chief Product Officer w BANCOVO; Jerzy Ciecierski, Wiceprezes w Innovation Collider. Dyskusję moderuje Bernard Gołko z Souter Investments .

Mamy dobrych programistów i dobre pomysły, które są wdrażane na sąsiednich rynkach. Polscy startupowcy są gotowi do podbijania nowych rynków, ale często nie mają tak szerokiej perspektywy i ambicji ekspansjonistycznych skierowanych np. w stronę Ameryki Południowej.

Jerzy Ciecierski

„Zwinność idąca od metodyk wytwórczych jest doskonałością w wykonaniu i doskonałością w adaptacji. A pozostali po prostu widzą, że tak trzeba. Natomiast zwinność w podejściu do modeli biznesowych jest jeszcze na niskim poziomie” – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński.

10:40 Katarzyna Sikorska, Przelewy24: Jak digitalizacja usług redefiniuje nawyki płatnicze Polaków

„To, o czym myślimy w kontekście przyszłości, już się dzieje. Możemy zapłacić za wypożyczenie roweru, możemy wziąć pożyczkę online, opłacić rachunek. Płacimy telefonem, zegarkiem, a nie tylko kartą. Dzisiaj nawet bielizna może być smart” – zauważa Katarzyna Sikorska.

Katarzyna Sikorska: Liczba sklepów online potroiła się w ciągu ostatnich ośmiu lat.

Polscy internauci w większości (niemal 60%) dokonują płatności za zakupy online przede wszystkim szybkim przelewem przez serwis płatności. Z opcji płatności gotówką przy odbiorze lub wysyłki za pobraniem korzysta mniej niż czterech na 10 internautów. To dowód na to, że tradycyjne formy płatności są wypierane przez obrót bezgotówkowy.

Katarzyna Sikorska

„W 2004 roku IAB Polska publikowało raport „E-commerce 2004”, wśród polskich e-sklepów dominowały mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do pięciu osób. Stanowiły one aż 90% badanych. Wtedy płatność za towary i usługi kartą płatniczą umożliwiało około 600 sklepów. Ogólną ich liczbę, według różnych szacunków, oceniano na 700–1000. Co ciekawe, mimo że na rodzimym rynku było już wtedy 17 milionów kart płatniczych, tylko dwa miliony były akceptowane w sieci. Wartość rynku e-commerce w Polsce wynosiła wtedy 0,92 miliarda złotych przy ośmiu milionach internautów” – wspomina rodzący się e-commerce i płatności online w Polsce Katarzyna Sikorska.

10:15 Robin Müller, Tagesspiegel.de: Content monetisation and paywall strategies

Technologia cyfrowa zmienię tradycję wydawania i wpływa na dzień pracy dziennikarzy. Nowy workflow polega na rozpoczęciu pracy od pisania artykułów i przygotowania komunikacji skoro świt. Dopiero potem, około 9:00 rano, dochodzi do spotkania i planowania tematów do druku, a i tak plany ulegają w ciągu dnia zmianom ze względu na dynamiczną sytuację na świecie i reakcje klientów.

Robin Müller

„Przy transformacji cyfrowej należy wziąć pod uwagę trzy perspektywy: klienta, technologii i organizacji. Wcielanie czegoś w życie zaczyna się od deklaracji, dlatego trzeba skupić się na użytkowniku i upodmiotowić naszych pracowników, dając im swobodę decyzyjną w wybranych obszarach” – przypomina Robin Müller.

„Print się kurczy, trzeba tworzyć odpowiednie modele cyfrowe wokół tradycyjnego sektora wydawniczego. Dla większości gazet drukowanych w Niemczech miesięczne abonamenty wynoszą 65 euro, a mniej więcej połowa tej kwoty przeznaczana jest na druk i dystrybucję gazet do domów. Wraz z kurczącą liczbą subskrybentów rodzi się coraz więcej problemów” – mówi Robin Müller.

Robin Müller zdradza przepis na monetyzację działalności wydawniczej online, opowiadając m.in. o rodzącym się modelu skandynawskim paywalla, uzależnionym od zachowań czytelników.

9:45 Arno Nienhuis, TrendActors, Oracle: From Sales Art to Sales Science

W budowaniu wygrywającej organizacji chodzi o połączenie sztucznej inteligencji  z inteligencją ludzką.

Arno Nienhuis

„Przesunęliśmy się ze sfery sztuki sprzedaży w stronę nauki sprzedaży. Moim zdaniem sklepy będą szły w stronę online, a sklepy online będą szły w stronę sklepów stacjonarnych. Spodziewam się takiego przesunięcia, ponieważ już dziś coraz częściej łączymy sztuczną inteligencję z rzeczywistością rozszerzoną. Klienci mogą przyglądać się w wirtualnym lustrze, przymierzając online niezliczoną liczbę rzeczy. To zjawisko będzie postępować” – przekonuje Arno Nienhuis.

Drugi dzień Commerce Transformation Days cieszy się dużym powodzeniem. Niemal wszystkie miejsca na sali zajęte, a spodziewamy się jeszcze spóźnialskich.

Mamy nieskończoną liczbę możliwości, by rozwiązywać problemy dzięki sztucznej inteligencji. Czasami nie jesteśmy świadomi problemów, w których może ona nam pomóc. Np. jeśli zmniejszymy tarcia w kontaktach z klientem, zyskamy więcej czasu i szybciej zarobimy.

Arno Nienhuis

„Handel zmienia się i zmieni się jeszcze w przyszłości, jednak zawsze będzie w nim chodzić o znalezienie Wally’ego. Kogoś kto ma potrzeby, znajduje się gdzieś w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu. Znalezienie takiego Wally’ego jest trudne, aby to zrobić, trzeba oprzeć swoją sprzedaż o dane” – mówi Arno Nienhuis.

Alan Turing wywołał największy wpływ na ludzkość. Przygotował kod Enigmy, dzięki czemu Brytyjczycy byli w stanie kontaktować się bez wiedzy Niemców. Napisał też dokument o tym, jak maszyny powinny się zachować jak ludzie. wtedy zaczęto rozmawiać o sztucznej inteligencji.

Arno Nienhuis
Arno Nienhuis: Musimy stworzyć nowy mózg organizacyjny, ponieważ AI zmienia zasady sprzedaży.

9:15 Przygotowania trwają

Pierwsze strategiczne miejsca na sali zajęte, ale większość uczestników spija jeszcze poranną kawę. Zaczynamy za kwadrans!