To już działa: ładowanie samochodu elektrycznego w 10 minut

CZY WIESZ, ŻE: czas ładowania samochodu elektrycznego jest już podobny do czasu tankowania.

Scenariusz pierwszy: przyje┼╝d┼╝asz na stacj─Ö benzynow─ů, tankujesz, wypijasz kaw─Ö, korzystasz z toalety i jedziesz dalej.

Scenariusz drugi: przyje┼╝d┼╝asz na stacj─Ö ┼éadowania, podpinasz samoch├│d do ┼║r├│d┼éa pr─ůdu, wypijasz kaw─Ö, korzystasz z toalety i jedziesz dalej.

Czym r├│┼╝ni─ů si─Ö te dwa scenariusze? Na pocz─ůtek tylko tym, ┼╝e ka┼╝dy z nich dotyczy innego sposobu dostarczenia energii do silnika pojazdu. W rzeczywisto┼Ťci jednak najwa┼╝niejsza jest inna, ukryta r├│┼╝nica: do tej pory drugi scenariusz by┼é po prostu niemo┼╝liwy do spe┼énienia, poniewa┼╝ ┼éadowanie samochodu elektrycznego trwa znacznie, znacznie d┼éu┼╝ej. Wkr├│tce mo┼╝e si─Ö to jednak zmieni─ç.

Naukowcy z Penn State University opracowali metod─Ö, kt├│ra pozwala na┼éadowa─ç wykorzystywane w samochodach akumulatory w zaledwie 10 minut. To wa┼╝ne ÔÇô nie chodzi o jak─ů┼Ť now─ů odmian─Ö akumulator├│w, a ogniwa, kt├│re ju┼╝ istniej─ů. 10-minutowe ┼éadowanie pozwala dostarczy─ç im energii potrzebnej do przejechania 300ÔÇô450 kilometr├│w, a co wa┼╝niejsze ÔÇô nie niszczy w ┼╝aden spos├│b akumulatora.

Gor─ůcy problem

Znane do tej pory metody r├│wnie┼╝ pozwala┼éy uzyska─ç kr├│tkie czasy ┼éadowania, ale ÔÇô niestety ÔÇô kosztem obni┼╝enia sprawno┼Ťci akumulatora i jego ┼╝ywotno┼Ťci. Je┼Ťli ┼éadowanie odbywa┼éo si─Ö w temperaturze pokojowej, osadzaj─ůcy si─Ö na powierzchni anody lit degradowa┼é sprawno┼Ť─ç akumulatora, a nawet m├│g┼é powodowa─ç spi─Öcia i grozi─ç awari─ů ogniwa. Osadzaniu si─Ö litu mo┼╝na by┼éo jednak przeciwdzia┼éa─ç, podgrzewaj─ůc akumulator podczas ┼éadowania, ale ÔÇô niestety ÔÇô to rozwi─ůzanie tak┼╝e znacz─ůco skraca┼éo jego ┼╝ywotno┼Ť─ç.

Zesp├│┼é pod kierownictwem profesora Chao-Yang Wanga zastosowa┼é wi─Öc jeszcze inn─ů metod─Ö. Podczas 10-minutowego ┼éadowania pr─ůdem o wysokim nat─Ö┼╝eniu akumulator podgrzewany by┼é do temperatury 60 stopni Celsjusza, ale nast─Öpnie gwa┼étownie sch┼éadzano go do temperatury pokojowej.

Efekt? Po wykonaniu 2500 cykli ┼éadowania-roz┼éadowywania (odpowiednik przejechania ponad 800 tysi─Öcy kilometr├│w) naukowcy nie zanotowali ┼╝adnych negatywnych skutk├│w, objawiaj─ůcych si─Ö np. poprzez obni┼╝enie realnej pojemno┼Ťci akumulatora.

Badacze nie podaj─ů, kiedy nowa metoda ┼éadowania mo┼╝e zosta─ç zastosowana komercyjnie, ale przypominaj─ů, ┼╝e bazuje ona na istniej─ůcej technologii akumulator├│w litowo-jonowych. Jedyn─ů r├│┼╝nic─ů b─Ödzie zatem konieczno┼Ť─ç wyposa┼╝enia samochodu elektrycznego w odpowiedni system szybkiego podgrzewania ogniwa (za pomoc─ů folii niklowanej) oraz jego b┼éyskawicznego sch┼éodzenia.

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ┼╗E s─ů jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Je┼Ťli jednak chcesz pog┼é─Öbi─ç umiej─Ötno┼Ťci stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stron─Ö g┼é├│wn─ů MIT Sloan Management Review Polska.