Skuteczna współpraca? Kup partnerom dobrą kawę

CZY WIESZ, ŻE: trzymanie w dłoniach kubka z ciepłym napojem sprawia, że oceniamy innych znacznie lepiej.

Psychologowie z Uniwersytetu Yale opublikowali kilka lat temu ciekawe badanie z zakresu psychologii, które może znaleźć swoje zastosowanie w kontaktach biznesowych. W skrócie: chodzi o stworzenie sytuacji tzw. ciepłego kontaktu, korzystnie wpływającej na decyzje podejmowane przez ewentualnych partnerów biznesowych naszej firmy.

Jak to działa? Ciepło i kawa!

Psychologowie z Yale odkryli dwie ciekawe zależności. Po pierwsze, wypicie kawy przez badane osoby wpływało na to, że oceniały one innych jako bardziej troskliwych, a nawet hojnych. Nie chodzi o to, że ktoś im tę kawę fundował – sama kawa miała taki wpływ. I co ciekawe, mrożona kawa działała pod tym względnie mocniej niż ciepła.

Jeszcze ważniejsze wydają się jednak wyniki drugiego eksperymentu, w którym badano nie wpływ kawy, ale samej czynności polegającej na trzymaniu w dłoni filiżanki z ciepłym bądź zimnym napojem. Co się okazało? Ludzie są bardziej skłonni do dzielenia się i dawania czegoś innym, jeśli właśnie trzymają w dłoniach coś ciepłego. I odwrotnie – wolą brać, a nie dawać, jeśli w ręku mają coś zimnego.

Jak tłumaczyli naukowcy, tego typu nastawienie emocjonalne wynika z bardzo podstawowych relacji i doświadczeń każdego człowieka, takich jak więź matki z dzieckiem w jego okresie niemowlęcym oraz szerzej – więzi rodzinne.

Pół żartem, pół biznesowo

Oczywiście ciężko traktować te badania całkowicie poważnie – jako objawienie, które zmieni diametralnie jakość prowadzonych spotkań biznesowych. Ale… warto o nich wiedzieć! Jeśli w trakcie negocjacji czy kontaktów handlowych zależy nam na tym, by nasi partnerzy oceniali nas właśnie jako „cieplejszych” i chętniej prowadzili z nami interesy, może warto zaproponować im filiżankę dobrej, ciepłej kawy?

Źródło

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.