Ile wart jest brand? Oto najcenniejsze z marek

CZY WIESZ, ŻE: silny brand to realna korzyść biznesowa?

Firma Interbrand przygotowała kolejny ranking najlepszych marek. Zaskoczenie nie ma, bowiem na szczycie znów są firmy technologiczne: Apple, Google i Amazon.

Interbrand oblicza „ogólny zwrot finansowy z marekdla inwestorów organizacji lub jej zysk ekonomiczny”, a także „zdolność marki do kreowania lojalności, a tym samym zrównoważonego popytu i zysku w przyszłości”. To, że brand to wartość, nie trzeba nikogo przekonywać, ale ranking pokazuej, że branding firm IT ma się dobrze.

Okazuje się, że siła brandu ma mieć realne przełożenie biznesowe. Można zauważyć, że w pierwszej dziesiątce znalazło się 5 firm technologicznych, które bardzo intensywnie inwestują w sztuczną inteligencję (o trendach AI piszemy tutaj).

Interbrand wziął pod uwagę trzy czynniki przy ustalaniu swojego rankingu marek i są to:

  • obecną siłę marki, czyli to, jak postrzegana jest na świecie;
  • jaką wartość marka ma dla firmy;
  • jakie plany na przyszłość ma brand.

Ranking top 10 brand :

  1. Apple – 234 241 mld dol. (+9%)
  2. Google – 167 713 mld dol. (+8%)
  3. Amazon – 125 263 mld dol. (+24%)
  4. Microsoft – 108 847 mld dol. (+17%)
  5. Coca-Cola – 63 365 mld dol. (-4%)
  6. Samsung – 61 098 mld dol. (+2%)
  7. Toyota – 56 246 mld dol. (+5%)
  8. Mercedes-Benz – 50 832 mld dol. (+5%)
  9. McDonald’s – 45 362 mld dol. (+4%)
  10. Disney – 44 352 mld dol. (+11%)
Top 10 brand. Oto z najcenniejsze z marek

Jedyną marką w top 10, która zanotowała spadek wartości, jest Coca-Cola (-4%). Ciekwie wygląda też wynik Facebooka. Brand Marka Zuckerberga stracił 12% i spadł z 9. lokaty zajmowanej w 2018 r. na 14. miejsce. Ale to nie jedyna ciekawostka. W rankingu marek znalazło się też miejsce dla nowych marek. Takimi brandami są Dell Technologies (63. miejsce), Uber (87.) i LinkedIn (98.).

W efekcie łączna wartość stu najlepszych marek na świecie wzrosła w ciągu roku o 5,7%. Sięga 2,13 bln dol. Wygląda na to, że siła nazwy i loga jest coraz ważniejsza, ale można przewidywać, że siła brandu będzie rosnąć.

Cały ranking obejrzeć można na stronie Interbrand.

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.