Elektronika ubieralna powoli zast─Öpuje smartfony

CZY WIESZ, ┼╗E: rynek elektroniki ubieralnej (od smartwatchy po s┼éuchawki) ro┼Ťnie w niesamowitym tempie? Ale nie chodzi tylko o tempo wzrostu.

Rynek smartfon├│w si─Ö nasyci┼é ÔÇô ka┼╝dego roku sprzedaje si─Ö podobna liczba urz─ůdze┼ä, a nawet notowany jest delikatny spadek. Natomiast urz─ůdzenia zaliczane do kategorii elektroniki ubieralnej (tzw. wearables) sprzedaj─ů si─Ö z ka┼╝dym rokiem coraz lepiej, przy czym r├│wnocze┼Ťnie zachodzi jeszcze inna, wa┼╝niejsza zmiana. R├│┼╝nego typu gad┼╝ety przesta┼éy by─ç domen─ů fan├│w najnowszych technologii, lecz wesz┼éy ju┼╝ do u┼╝ytku masowego.

Dlatego to w┼éa┼Ťnie na rynku elektroniki ubieralnej le┼╝─ů obecnie konfitury, o kt├│re rywalizuj─ů producenci sprz─Ötu. Konfitury lub s┼éodki torcik, z kt├│rego najwi─Ökszy kawa┼éek wykroi┼é sobie po raz kolejny Apple. Potwierdza to zreszt─ů skuteczno┼Ť─ç strategii biznesowej tej firmy.

Elektronika ubieralna
rodzaje produkt├│w

Nie da si─Ö wymieni─ç wszystkich kategorii produkt├│w, kt├│re zaliczane s─ů do elektroniki ubieralnej. Z prostego powodu ÔÇô ci─ůgle pojawiaj─ů si─Ö nowe. Inteligentne mog─ů by─ç np. skarpetki, buty czy okulary ÔÇô ka┼╝dy noszony na lub przy sobie drobiazg, kt├│ry dzi─Öki technologiom cyfrowym sta┼é si─Ö produktem typu smart. Najwa┼╝niejsze rodzaje to:

ÔÇó zegarki (smartwatche);
ÔÇó s┼éuchawki bluetooth;
ÔÇó opaski fitness;
ÔÇó czujniki umieszczane na r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťciach cia┼éa (np. na klatce piersiowej, na mi─Ö┼Ťniach);
ÔÇó inteligentne ubrania: kurtki, koszulki, spodnie, a nawet bielizna;
ÔÇó inteligentne buty;
ÔÇó okulary z rozszerzon─ů funkcjonalno┼Ťci─ů;
ÔÇó bi┼╝uteria typu smart: pier┼Ťcienie, kolczyki, wisiorki, bransoletki;
ÔÇó inteligentne akcesoria sportowe lub turystyczne;

Ameryka┼äski producent czuje jednak na plecach oddech azjatyckiej konkurencji, zw┼éaszcza firm Xiaomi, Samsung i Huawei. A tak┼╝e ameryka┼äskiego Fitbita, kt├│ry w listopadzie 2019 przej─Öty zosta┼é przez GoogleÔÇÖa, mo┼╝e wi─Öc liczy─ç na mocniejsze wsparcie finansowe i marketingowe.

Co to znaczy, ┼╝e sprzeda┼╝ w kategorii elektroniki ubieralnej ro┼Ťnie? Dane ilo┼Ťciowe prezentowane przez IDC za III kwarta┼é 2019 roku pokazuj─ů, ┼╝e m├│wimy o wzro┼Ťcie ÔÇô rok do roku ÔÇô wysoko┼Ťci blisko 100%.

FirmaDostawy
III kw. 2019
(mln sztuk)
Udział w rynku
III kw. 2019
Dostawy
III kw. 2018
(mln sztuk)
Udział w rynku
III kw. 2018
Wzrost
(rok do roku)
Apple29,535%1023%195,5%
Xiaomi12,414,6%7,417,1%66,1%
Samsung8,39,8%3,27,4%156,4%
Huawei7,18,4%2,35,4%202,6%
Fitbit3,54,1%3,58%0,5%
Inne23,828,1%16,939%40,4%
┼ü─ůcznie84,5100%43,4100%94,6%

Co oznacza to kosmiczne tempo wzrostu rynku elektroniki ubieralnej? W d┼éu┼╝szym okresie mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö, ┼╝e nak┼éady na dzia┼éania badawczo-rozwojowe zostan─ů cz─Ö┼Ťciowo przesuni─Öte w┼éa┼Ťnie na gad┼╝ety typu smart. Ale nie na smartfony, bo to w┼éa┼Ťnie od nich urz─ůdzenia z grupy wearables przej─Ö┼éy rol─Ö najwa┼╝niejszej kategorii produkt├│w w ofercie.

Dlatego ju┼╝ dzi┼Ť sprzeda┼╝ produkt├│w z zakresu elektroniki ubieralnej to by─ç albo nie by─ç dla wielu firm. Rakieta wystartowa┼éa, wi─Öc je┼Ťli kt├│ry┼Ť z producent├│w nie znalaz┼é si─Ö na jej pok┼éadzie, ma powa┼╝ny problem.