90% samochodów na świecie produkowała kiedyś jedna firma

CZY WIESZ, ŻE: Henry Ford zbudował potęgę swojej firmy właśnie na innowacyjności. W jaki sposób?

Kiedy w 1924 roku Ford wypuszczał na rynek 10-milionowy egzemplarz modelu T, aż 90% wszystkich samochodów na świecie stanowiły auta tej marki. Dlatego choć mówi się, że model T „zmotoryzował Amerykę”, uczciwie można rozciągnąć to powiedzenie na cały świat. W sumie wyprodukowano ponad 15 milionów sztuk tego auta – rekord, który został pobity dopiero przez Volkswagena garbusa.

Znasz to drugie powiedzenie?

Niemal każdy, kto słyszał o modelu T, zna też słynne stwierdzenie Henry’ego Forda na jego temat:

Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny.

Rzeczywiście, w latach 1914–1926 model T produkowany był wyłącznie z karoserią malowaną na czarno i do tej pory stanowi to jeden z ciekawszych przykładów obniżania kosztów produkcji poprzez zmniejszanie liczby dostępnych wariantów i wersji produktu.

Ford Model T
Ford Model T.
Fot. ModelTMitchCC BY-SA 4.0

Ale jest jeszcze jedno powiedzenie założyciela Ford Motor Company, które także w dzisiejszych czasach stanowić może motto dla osób zorientowanych na wprowadzanie innowacji do swojej firmy:

Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorcy zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.

Cóż, badania fokusowe i innowacyjność nie zawsze idą ze sobą w parze…

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.