Prowadzenie firmy
Gotowi na nieznane
W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.
Fakty i mity o restrukturyzacji; jak uratować firmę na skraju przepaści?
Rosnące koszty pracownicze, prądu, surowców, galopująca inflacja, problemy z płynnością finansową to tylko niektóre bolączki rodzimych przedsiębiorców, które potrafią doprowadzić ich do poważnych problemów. Dlaczego prowadzenie biznesu w Polsce to duży akt i jak ratować firmę, gdy znajduje się nad przepaścią?
Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją.
Dlaczego warto włączyć pracowników do rozgrywki
Vicente Reynal jest prezesem i przewodniczącym Ingersoll Rand, globalnego producenta przemysłowego. Swoją karierę rozpoczął jako kierownik zmiany w AlliedSignal (obecnie Honeywell Aerospace) zaraz po studiach z inżynierii mechanicznej i lean manufacturing na MIT. Obecną funkcję objął po fuzji Gardner Denver z Ingersoll Rand. Niedługo potem udostępnił udziały w kapitale wszystkim swoim pracownikom. „MIT Sloan Management Review” rozmawiał z Reynalem na temat jego niekonwencjonalnego podejścia do zwiększania wyników dzięki akcjonariatowi pracowniczemu. Przedstawiamy najciekawsze fragmenty tej rozmowy.
Siłą napędową wzrostu jest rozpoznawalność naszej marki
Branża hotelarska sprawia wrażenie dość konserwatywnej, z ograniczoną skłonnością do wprowadzania nowoczesnych rozwiązań. Pałac Mała Wieś łamie ten stereotyp. Jego zarządchętnie wprowadza innowacje, podąża za trendami i dostosowuje swoją strategię do zmiennych oczekiwań klientów. „Jesteśmy pewni, że owoce naszych działań będą doskonale smakować i przyniosą dużą satysfakcję zarówno nam, jak i naszym gościom” –podkreśla Tomasz Barański, dyrektor pałacu.
Organizacja gotowa na przyszłość
Jakie firmy potrafią nie tylko przetrwać w zmieniającym się i niepewnym otoczeniu, ale również odnosić w nim sukcesy? Tylko takie, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, proaktywnego reagowania na zmiany oraz antycypowania przyszłych trendów. Fundamentem takich przedsiębiorstw są umiejętność nieustannego uczenia się, innowacyjność oraz zdolność do absorbowania nowych technologii i przekształcania ich w przewagę konkurencyjną. Wszystkie te atrybuty cechują organizację gotową na przyszłość (Future Ready Organization).
Jak dzięki cyfrowej zmianie zbudowałem firmę wartą ponad 1 mld zł
Guru zarządzania Peter F. Drucker powiedział kiedyś, że kluczem do odniesienia sukcesu biznesowego w XXI wieku będzie technologia oraz demografia. Zgodnie z tą maksymą Krzysztof Folta, prezes i założyciel spółki TIM SA, obserwując zachowania młodego pokolenia, doszedł do wniosku, że to właśnie Internet stanie się podstawowym kanałem zakupowym. Dlatego uczynił e-commerce głównym kanałem sprzedaży firmy, burząc przy tym struktury sprzedażowe i dystrybucyjne, które budował przez 25 lat.
Analiza kulturowa kamieniem milowym udanej ekspansji
„Kiedy wkraczasz w obcą kulturę, wszystko może być inne. Sposób komunikacji, podejmowania decyzji, budowy zaufania, okazywania szacunku… A jeśli nie jesteś na to przygotowany, istnieje większe prawdopodobieństwo, że błędnie zinterpretujesz zachowania innych, a oni błędnie zinterpretują twoje”. Fragment z książki profesor Erin Meyer doskonale podsumowuje wyzwania firm ekspandujących na zagraniczne rynki, pokazując, jak istotne jest uwzględnienie czynników kulturowych. Brak zrozumienia tych różnic może prowadzić do nieporozumień i niepowodzeń.
Fundusz CVC jest okiem na świat innowacji
W Polsce CVC (corporate venture capital) to stosunkowo młoda forma inwestowania w sektorze innowacji. Korporacje zazwyczaj nie inwestują bezpośrednio w start-upy czy nowe technologie, lecz skupiają się na generowaniu przychodów ze swojej podstawowej działalności gospodarczej. Rozwój różnych branż oraz intensywna konkurencyjność nowych rozwiązań sprawiają, że korporacje muszą doganiać szybko zmieniające się otoczenie biznesowe.
Klimatyczny biznes
Deklaracje środowiskowe firm wskazują, że przedsiębiorcy i liderzy, a przynajmniej część z nich, zaczynają rozumieć swoją odpowiedzialność za środowisko i próbują minimalizować szkody spowodowane przez ich organizacje. Ostatnie miesiące przyniosły anomalie pogodowe, szokująco wysokie temperatury oceanów, niebezpieczne fale upałów, rekordowe pożary oraz katastrofalne powodzie, które zakłócały i niszczyły życie na całym świecie i brutalnie przypominały nam o kosztach bierności.
Klimatyczny biznes
Deklaracje środowiskowe firm wskazują, że przedsiębiorcy i liderzy, a przynajmniej część z nich, zaczynają rozumieć swoją odpowiedzialność za środowisko i próbują minimalizować szkody spowodowane przez ich organizacje. Ostatnie miesiące przyniosły anomalie pogodowe, szokująco wysokie temperatury oceanów, niebezpieczne fale upałów, rekordowe pożary oraz katastrofalne powodzie, które zakłócały i niszczyły życie na całym świecie i brutalnie przypominały nam o kosztach bierności.
Cztery podejścia do skutecznego delegowania zadań
Nie wystarczy zaufanie między ludźmi, by delegowanie zadań przyniosło efekty. Liderzy muszą również przeanalizować poziom swojego zaufania do procesu i starannie dopasować do niego swoje podejście.
Pięć błędów popełnianych przez firmy w przypadkach molestowania seksualnego
Nawet organizacje z dobrymi intencjami nadal popełniają błędy w swoich praktykach szkoleniowych, dochodzeniowych i dyscyplinarnych dotyczących molestowania, narażając się na odpowiedzialność prawną oraz utratę talentów.
Jak być zielonym, nie tracąc twarzy (ani samolotu), czyli eko etykieta w podróżach służbowych
W obliczu rosnącej presji klimatycznej integracja zasad zrównoważonego rozwoju w podróżach służbowych nie jest już tylko wyrazem ekologicznej odpowiedzialności, lecz ewoluuje w istotny czynnik strategiczny, otwierający nowe ścieżki budowania długotrwałej konkurencyjności na dynamicznym rynku.
Hipokryci się nie uratują. Jak regulacje dotyczące ESG zmienią biznes
„Zielona transformacja będzie w najbliższych latach trwałym trendem, a to oznacza dla prezesów konieczność gruntownego przemyślenia modeli biznesowych. Dążenie do neutralności klimatycznej stanie się priorytetem zarówno wielkich korporacji, jak i mniejszych firm będących ich dostawcami” – podkreśla Justyna Wysocka-Golec, Partner Associate, liderka zespołu ESG, dekarbonizacji i bioróżnorodności w KPMG w Polsce. Rozmawia Joanna Koprowska z „MIT Sloan Management Review”.
Umowa B2B czy tradycyjna umowa o pracę? Zobacz, która z nich może okazać się korzystniejsza!
Twój pracodawca zaproponował przejście z umowy o pracę na B2B? A może szukasz nowych propozycji zatrudnienia i zastanawiasz się, dlaczego tak dużo firm preferuje tę drugą opcję? Oba rozwiązania mają swoje zalety. Jeśli więc jesteś na drodze ku zmianom, dowiedz się, które z nich będzie dla ciebie korzystniejsze.
Nieoczywiste źródło oszczędności dla logistyki (i nie tylko)
Wiele firm z branży logistycznej zdecydowało się już na wymianę oświetlenia na LED, ale tylko nieliczne dokonały jego integracji z systemem sterowania.
Strategia ESG – kompas dla firmy pozwalający utrzymać kierunek na zrównoważony rozwój
Z roku na rok zrównoważony rozwój odgrywa w biznesie coraz istotniejszą rolę. To niepodważalny fakt. Zielone finansowania, oczekiwania inwestorów i klientów czy czający się za rogiem obowiązek raportowania zgodnie z CSRD nie pozostawiają wyboru nawet najbardziej zagorzałym przeciwnikom zielonych zmian. Jak wdrażać je w przedsiębiorstwach, aby miały sens i przynosiły oczekiwane rezultaty? Co powinno być pierwszym krokiem każdej firmy? Swoimi doświadczeniami dzieli się Rohlig SUUS Logistics, największy polski operator logistyczny.
I znowu problemy rekrutacyjne! Bez zmiany podejścia do HR nic z tego nie będzie
Producent mebli stara się pozyskać wykwalifikowanych pracowników z rynku, ale efekty rekrutacji są rozczarowujące. Nowy dyrektor HR próbuje wprowadzić zmiany w kulturze organizacyjnej, aby przyciągnąć do firmy utalentowanych pracowników. Niestety, spotyka się z oporem ze strony zarządu.
6 kluczowych działań w zakresie fuzji i przejęć dla stworzenia zwycięskiej organizacji
Nowy raport Korn Ferry ujawnia kluczowe działania, które trzeba wykonać przed przystąpieniem do fuzji, by przyspieszyć rozwój firmy.