Paweł Kubisiak
Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Gotowi na nieznane
W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.
Organizacja gotowa na przyszłość
Jakie firmy potrafią nie tylko przetrwać w zmieniającym się i niepewnym otoczeniu, ale również odnosić w nim sukcesy? Tylko takie, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, proaktywnego reagowania na zmiany oraz antycypowania przyszłych trendów. Fundamentem takich przedsiębiorstw są umiejętność nieustannego uczenia się, innowacyjność oraz zdolność do absorbowania nowych technologii i przekształcania ich w przewagę konkurencyjną. Wszystkie te atrybuty cechują organizację gotową na przyszłość (Future Ready Organization).
Jak grać, by wygrywać
Gorączka złota wokół generatywnej sztucznej inteligencji skłania wielu liderów i menedżerów do rozważenia, w jaki sposób mogliby bezpośrednio wykorzystać ją w swoich organizacjach. Półtora roku po debiucie ChatuGPT dzięki algorytmom możemy ułatwić sobie pracę poprzez automatyzację tłumaczeń, pisanie prostych tekstów i programów, generowanie grafik czy materiałów wideo. Ale na razie nie ma mowy o rewolucji AI.
Klimatyczny biznes
Deklaracje środowiskowe firm wskazują, że przedsiębiorcy i liderzy, a przynajmniej część z nich, zaczynają rozumieć swoją odpowiedzialność za środowisko i próbują minimalizować szkody spowodowane przez ich organizacje. Ostatnie miesiące przyniosły anomalie pogodowe, szokująco wysokie temperatury oceanów, niebezpieczne fale upałów, rekordowe pożary oraz katastrofalne powodzie, które zakłócały i niszczyły życie na całym świecie i brutalnie przypominały nam o kosztach bierności.
Działaj dzisiaj, ale myśl o tym, co będzie za kilka lat
Sztuczna inteligencja to technologia stosowana od wielu lat, jednak przełom w jej popularności nastąpił dopiero w listopadzie 2022 roku, gdy OpenAI udostępniła w sieci swój rewolucyjny model ChatGPT. Te firmy, które dostrzegły w tym szansę i uczą się wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swoim biznesie, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i istotnie poprawić swoje wyniki.
Strategiczna rola AI
Od momentu pojawienia się na rynku Chatu GPT dyskusja wokół sztucznej inteligencji skupia się głównie na tym, kogo, gdzie i kiedy zastąpią algorytmy w miejscu pracy. Owszem, jest to bardzo ważne, ale zupełnie odwraca uwagę od tego, jak naprawdę AI może pomóc firmom w budowaniu wzrostu.
Wyzwalanie supermocy
Automatyzacja i robotyzacja towarzysza ludzkości od zarania dziejów. Pierwsze próby stworzenia robota podjęto już w starożytnych Chinach. Oczywiście, twór ten nie miał nic wspólnego z algorytmami, gdyż opierał się na prostej mechanice.
Podróż z przesiadkami na nowe rynki
Platforma turystyczna eSky wypracowała unikalny model ekspansji zagranicznej, który pozwala na skrócenie czasu od decyzji do rozpoczęcia sprzedaży w nowym kraju do zaledwie dwóch tygodni. Kluczem do sukcesu są autorskie rozwiązania technologiczne, wypracowane podczas podbijania kolejnych rynków.
Systemowe tworzenie nowej wartości
Za sprawą Chata GPT i firmy Open AI w ostatnich miesiącach uwagę świata mediów i biznesu całkowicie pochłonęła generatywna sztuczna inteligencja. I słusznie! Możliwości algorytmów AI są nie tylko nowatorskie i imponujące, lecz także mogą spowodować największy skok w rozwoju konsumpcyjnej technologii informatycznej od pojawienia się iPhone’a w 2007 roku.
Mentalność długodystansowa
Grupa KRUK to firma wyspecjalizowana w obszarze zarządzania wierzytelnościami. W ciągu 25 lat z małej, kilkunastoosobowej organizacji KRUK stał się jedną z największych firm windykacyjnych w Europie. Zatrudnia ponad 3 tys. osób i działa na siedmiu rynkach. O sztuce budowania trwałego wzrostu z prezesem i współzałożycielem firmy Piotrem Krupą rozmawia Paweł Kubisiak.
30 liderów na niepogodę
Prawdziwego lidera poznaje się po tym, że potrafi budować wzrost zarówno przy sprzyjających wiatrach, jak i na wzburzonych wodach. Dowiedz się, którzy prezesi spółek notowanych na GPW w Warszawie najlepiej sprawdzili się w tej roli podczas turbulencji 2022 roku.
Zarządzanie nieprzewidywalnością
Gdy trzy lata temu świat ogarnęła pandemia, niewiele firm było przygotowanych na lockdown, zarządzanie stresem i pracę zdalną. Gdy rok temu Rosja napadła na Ukrainę, mało która organizacja przewidziała dwucyfrową inflację i zawirowania na rynkach surowcowych. Znaleźli się jednak liderzy, którzy potrafili pokierować swoimi przedsiębiorstwami w taki sposób, by te budowały wartość zarówno w okresie hossy, jak i obecnej bessy. Do takich przywódców należą laureaci naszego rankingu prezesów spółek giełdowych, który po raz pierwszy publikujemy na łamach „MIT Sloan Management Review Polska”. Wyniki naszego zestawienia i płynące z niego wnioski prezentujemy w artykule „30 liderów na niepogodę”.
EDYTORIAL: Scena innowacji
Zakłócenia, z jakimi borykają się obecnie firmy, boleśnie obnażyły brak ich zdolności do tworzenia przełomowych rozwiązań. Wiele organizacji w pogoni za wzrostem zaczęło przedkładać proces nad produkt, co stworzyło prawdziwe bariery dla innowatorów i usankcjonowało opór przed zmianami. Gdy organizacje zdają sobie z tego sprawę, zwykle zatrudniają
konsultantów do przeprowadzenia reorganizacji, uruchamiają nowe struktury i procesy odpowiedzialne za innowacje lub próbują reformować swoje biurokratyczne procedury.
ChatGPT tej posady nie przyjmie
W ostatnich miesiącachobserwujemy prawdziwy wysyp publikacji na temat sztucznej inteligencji i jej wykorzystania w miejscu pracy. Sami zresztą w tym nurcie aktywnie uczestniczymy.
2 w 1, czyli globalna wiedza z lokalną praktyką
Otaczający nas zmienny i nieprzewidywalny świat spowodował, że szczególnie pożądaną kompetencją stała się dziś elastyczność i związana z nią umiejętność zarządzania zmianą. Można mnożyć przykłady wielkich firm, które przestały być wielkie, gdyż nie potrafiły się zmienić. Ale można też sięgnąć po bieżące przykłady spoza biznesu.
Niezmierzona efektywność AI
Nikt już nie wątpi, że sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które może odegrać kluczową rolę w rywalizacji pomiędzy firmami. Niestety, mało kto dziś wie, jak zmierzyć wpływ tej technologii na osiągane wyniki sprzedażowe.
Miara sukcesu
– Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać – powiedział kiedyś Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych autorytetów i teoretyków zarządzania XX wieku. Słowa tego nietuzinkowego wizjonera i badacza procesów zarządczych przywołujemy na okładce, gdyż nowoczesne podejście do mierzenia wyników biznesowych jest motywem przewodnim bieżącego wydania naszego magazynu.