Paweł Kubisiak
Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Dlaczego polskie firmy nie powinny ignorować geopolityki
Geopolityka to pojęcie, które jeszcze kilka lat temu nie miało większego znaczenia dla polskiego biznesu. Dziś jednak, w obliczu globalnych zmian i nieprzewidywalnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, jak istotne jest uwzględnienie geopolityki w strategiach biznesowych.
Gotowi na nieznane
W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.
Hyperreality: kto nie przejdzie cyfrowej zmiany, ten zginie
Hyperreality to termin sformułowany przez Piotra Wiśniewskiego, założyciela i CEO Platformy Robotów DBR77, opisujący nową, zmieniającą się rzeczywistość, w której żyjemy, będącą wynikiem dynamicznych interakcji między technologią, społeczeństwem i gospodarką. Koncepcja obejmuje 7 kluczowych megatrendów, które zmieniają biznes.
Jak AI i metaverse wpisują się w cykl życia innowacji
W czasach, gdy środowiska biznesowe ogarnęła prawdziwa gorączka cyfrowego złota czyli generatywnej sztucznej inteligencji, może się wydawać, że inne technologie, takie jak wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość, czyli VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality) zostały zepchnięte na dalszy plan. Nic bardziej mylnego!
Korzystasz w firmie z AI? Uważaj na tych 8 zagrożeń!
Chat GPT pokazał firmom mnóstwo nowych możliwości, które w wielu przypadkach zepchnęły na daleki plan kwestie bezpieczeństwa związane ze stosowaniem w pracy sztucznej inteligencji.
Autentyczne przywództwo, czyli jak zdigitalizowano PKP Energetyka
Dzięki kompleksowej digitalizacji PKP Energetyka przeszła ze świata analogowego do cyfrowego. Zawdzięcza to konsekwencji zarządu, którym w latach 2015–2023 kierował Wojciech Orzech.
Jak grać, by wygrywać
Gorączka złota wokół generatywnej sztucznej inteligencji skłania wielu liderów i menedżerów do rozważenia, w jaki sposób mogliby bezpośrednio wykorzystać ją w swoich organizacjach. Półtora roku po debiucie ChatuGPT dzięki algorytmom możemy ułatwić sobie pracę poprzez automatyzację tłumaczeń, pisanie prostych tekstów i programów, generowanie grafik czy materiałów wideo. Ale na razie nie ma mowy o rewolucji AI.
Jak dzięki cyfrowej zmianie zbudowałem firmę wartą ponad 1 mld zł
Guru zarządzania Peter F. Drucker powiedział kiedyś, że kluczem do odniesienia sukcesu biznesowego w XXI wieku będzie technologia oraz demografia. Zgodnie z tą maksymą Krzysztof Folta, prezes i założyciel spółki TIM SA, obserwując zachowania młodego pokolenia, doszedł do wniosku, że to właśnie Internet stanie się podstawowym kanałem zakupowym. Dlatego uczynił e-commerce głównym kanałem sprzedaży firmy, burząc przy tym struktury sprzedażowe i dystrybucyjne, które budował przez 25 lat.
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem
Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.
VUCA! Jak być liderem, gdy świat wokół oszalał
Menedżerowie lubią dzisiaj posługiwać się akronimem VUCA, który pochodzi od słów volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność) i oddaje warunki panujące w turbulentnym świecie.
Klimatyczny biznes
Deklaracje środowiskowe firm wskazują, że przedsiębiorcy i liderzy, a przynajmniej część z nich, zaczynają rozumieć swoją odpowiedzialność za środowisko i próbują minimalizować szkody spowodowane przez ich organizacje. Ostatnie miesiące przyniosły anomalie pogodowe, szokująco wysokie temperatury oceanów, niebezpieczne fale upałów, rekordowe pożary oraz katastrofalne powodzie, które zakłócały i niszczyły życie na całym świecie i brutalnie przypominały nam o kosztach bierności.
Czy wejście na platformę sprzedażową obniży wartość marki?
Rozpoczynamy nowy cykl multimedialnych studiów przypadków i proponujemy naszym czytelnikom wspólną naukę i zabawę.
Strategiczna rola AI
Od momentu pojawienia się na rynku Chatu GPT dyskusja wokół sztucznej inteligencji skupia się głównie na tym, kogo, gdzie i kiedy zastąpią algorytmy w miejscu pracy. Owszem, jest to bardzo ważne, ale zupełnie odwraca uwagę od tego, jak naprawdę AI może pomóc firmom w budowaniu wzrostu.
Z perspektywy transformacyjnego lidera
Były prezes PKO BP oraz obecny szef rady nadzorczej MCI zapisał się trwale w historii polskiego rynku finansowego, wprowadzając do ery cyfrowej przestarzałego giganta rynku bankowego (aplikacja IKO) oraz inicjując rewolucyjne dla tego rynku rozwiązania, takie jak BLIK. O zmieniającej się roli liderów i stawianych przed nimi wyzwaniach ze Zbigniewem Jagiełło rozmawia Paweł Kubisiak.
Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?
Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.
Jak skutecznie zbudować zaufanie w zespole
Badania prowadzone w miejscach pracy dowodzą, że zespoły o wysokim poziomie zaufania są zdrowsze i bardziej produktywne. Przedstawiamy cztery naukowo potwierdzone sposoby budowania zaufania przez liderów.
Sześć wskazówek dla liderów na rok 2024
W obecnym roku liderzy powinni rozwijać kompetencje z obszaru zarządzania zmianą i inteligencji emocjonalnej. I nawet jeśli kluczowym wyzwaniem jest opracowanie strategii dotyczącej wykorzystania sztucznej inteligencji, nie należy zapominać o wpływie na ludzi, jakie wywierają zmiany wywołane przez AI.
Wyzwalanie supermocy
Automatyzacja i robotyzacja towarzysza ludzkości od zarania dziejów. Pierwsze próby stworzenia robota podjęto już w starożytnych Chinach. Oczywiście, twór ten nie miał nic wspólnego z algorytmami, gdyż opierał się na prostej mechanice. Ale już w XX wieku to się zmieniło.
Jak Sam Altman został zwolniony i przywrócony na stanowisko CEO OpenAI
Na pierwsze urodziny ChatGPT firma OpenAI, która go stworzyła, odwołała ze stanowiska swojego CEO, by pięć dni później przywrócić go. Zamiast świętować rocznicę przełomowego debiutu, wiodąca na świecie firma zajmująca się sztuczną inteligencją znalazła się na krawędzi upadku w walce o władzę.
Systemowe tworzenie nowej wartości
Za sprawą Chata GPT i firmy Open AI w ostatnich miesiącach uwagę świata mediów i biznesu całkowicie pochłonęła generatywna sztuczna inteligencja. I słusznie!