Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Zdalne przywództwo wymaga nowych strategii komunikacyjnych

2 września 2020 5 min czytania
Adam Roseman
Zdalne przywództwo wymaga nowych strategii komunikacyjnych

Pandemia bezustannie wzbudza w ludziach stres, dlatego ogromnie ważne jest, aby przywódcy zwracali baczną uwagę na potrzeby pracowników.

Zdalne zarządzanie zespołem w czasach pandemii COVID‑19 stanowi jedyny w swoim rodzaju zestaw wyzwań, szczególnie dla takich liderów jak ja, którzy mieli w zwyczaju stosować w biurze zasadę otwartych drzwi. Wiemy, że nasi pracownicy napotykają nowe problemy i obawy. Mają mnóstwo pytań o kierunek działania firmy, oczekiwania w stosunku do nich, wstrzymane projekty itd.

Wielu ludziom brakuje jednak czasu na roztrząsanie tych kwestii, ponieważ próbują jednocześnie pracować z domu i zajmować się dziećmi, które nie chodzą do szkoły lub przedszkola, a w dodatku martwią się, że spadnie na nas opieka nad najbliższymi, gdy zachorują. Dotyczy to szczególnie osób często pracujących po godzinach, aby wspomóc tych najbardziej dotkniętych kryzysem. Równocześnie bardziej napięte są także harmonogramy pracy menedżerów. Razem z przedstawicielami zarządów pracują nad przekształcaniem codziennej działalności operacyjnej i utrzymaniem firm w dobrej kondycji w tych bezprecedensowych okolicznościach. A w niektórych przypadkach – wobec rosnącej fali zwolnień – przedsiębiorstwa próbują wykonywać więcej zadań przy użyciu mniejszej liczby pracowników.

Wszystko to sprawia, że ogromnie trudno jest poświęcać konieczną uwagę troskom podwładnych. Osobiście od kilku miesięcy stosuję w tym celu nowy system, który okazał się niezmiernie wydajny i sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku pracowników przebywających w różnych lokalizacjach. System ten doprowadził do konkretnych zmian, umożliwiających rozwiązywanie problemów i rozwijanie firmowej kultury w czasie pandemii.

Piętnastominutowe indywidualne rozmowy z każdym członkiem zespołu

Punktem wyjścia systemu jest zaplanowanie indywidualnego 15‑minutowego spotkania z każdym członkiem zespołu. Staram się odbyć wszystkie te prywatne rozmowy w ciągu dwóch tygodni.

Jak wyjaśnił Steven Rogelberg – autor książki The Surprising Science of Meetings oraz artykułów publikowanych przez „MIT SMR” – w prezentacji w serwisie TED.com: „Trwające 10‑15 minut spotkanie jest świetnym narzędziem, które powinien uwzględnić każdy lider. Jeśli takie rozmowy mają konkretny program i są efektywnie przeprowadzane, mogą wywierać ogromnie pozytywne skutki. W dodatku pasują do istniejących badań na temat ograniczeń ludzkiej uwagi i zmęczenia”.

Chociaż korzyści te dotyczą spotkań grupowych, przekonałem się, że objawiają się równie imponująco podczas sesji indywidualnych. Dzieje się tak, ponieważ przechodzimy bezpośrednio do najważniejszych kwestii, które najmocniej zaprzątają uwagę pracowników.

Organizowanie rozmów z każdym z osobna, zamiast w małych grupach, gwarantuje, że poznaję opinie wszystkich podwładnych. Niektóre firmy przeprowadzają grupowe zebrania, podczas których każdy ma możliwość zabrania głosu w każdej rundzie dyskusji. Część ludzi wykazuje jednak naturalną niechęć do wypowiadania się, gdy inni słuchają. Gdy przeznaczam czas na indywidualne rozmowy, daję każdemu pracownikowi maksymalne poczucie psychicznego bezpieczeństwa i gwarancję, że zostanie wysłuchany.

Dzięki organizowaniu indywidualnych rozmów przeprowadzanych w niewielkich odstępach czasu mogę szybko znaleźć wspólne tematy poruszane przez osoby z całej organizacji, więc wiem, jakie kwestie wymagają natychmiastowej reakcji. Gdybym rozciągał spotkania na cały miesiąc, podobieństwa między wypowiedziami poszczególnych pracowników byłyby mniej uderzające. Tym samym pokazywałbym im, że nie spieszę się z likwidowaniem trudności, które napotykają. Cały ten proces powtarzam co sześć–osiem tygodni.

Kolorowe sygnały pomocne podczas oceny emocji

Każde spotkanie zaczynam od działania, które poznałem podczas coachingu dla menedżerów wyższego szczebla zorganizowanego przez Flourish Ventures (przedsięwzięcie funduszu inwestycyjnego Omidyar Network, który inwestuje również w moją firmę).

Najpierw pytam pracownika, jak się czuje, uwzględniając wszystko, co dzieje się w jego życiu osobistym i zawodowym. Proszę, aby udzielił odpowiedzi, używając systemu sygnalizacji świetlnej. Kolor zielony oznacza, że wszystko jest w porządku; żółty, że ogólnie jest nieźle, ale pewne sprawy wzbudzają niepokój; natomiast czerwony wskazuje na istotne i pilne problemy. System ten stosuje się, aby pomagać dzieciom w rozpoznawaniu i kontrolowaniu emocji. Przydaje się też jednak dorosłym. Podczas sesji coachingowych przekonałem się, że pozwala mi sprawdzać własny stan i rzeczywiście analizować emocje. Udzielając odpowiedzi i omawiając ją, mogę przemyśleć, dlaczego czuję się w określony sposób i jak temu zaradzić.

Kiedy używam tego systemu podczas indywidualnych rozmów z członkami zespołu, zaczynają oni otwarcie mówić o trudnościach w życiu zawodowym i osobistym. Niektórzy (tak jak ja) muszą się zajmować pozostającymi w domu dziećmi, inni natomiast martwią się o zdrowie starszych rodziców, z którymi mieszkają. Część odczuwa ogromny stres z powodu utraty zatrudnienia przez członków rodziny, a ci, którzy mieszkają w pojedynkę, zmagają się z poczuciem osamotnienia.

Te krótkie spotkania pozwalają mi wyszukiwać sposoby na optymalizację naszej działalności, zapewniać pracownikom elastyczność, której potrzebują, i – co być może najważniejsze – odkrywać nowe możliwości doskonalenia firmowej kultury w wirtualnym kontekście. Dowiedziałem się, że pracownikom brakuje poczucia koleżeństwa, jakiego doświadczali w firmowych biurach w Atlancie i Los Angeles (bo nawet jeśli z reguły pracowali zdalnie, co miesiąc lub dwa przyjeżdżali do biura i mieli kontakt z resztą personelu). Przeprowadzamy więc co czwartek towarzyskie konferencje na Zoomie i wysyłamy pracownikom do domów przekąski w zastępstwie biurowej happy hour.

Wydaje się, że w najbliższym czasie pandemia nie wygaśnie, a stwarzane przez nią problemy będą wciąż narastać. Przywódcy i menedżerowie muszą po pierwsze wiedzieć, czego pracownicy potrzebują, aby rozwiązywać te problemy, a po drugie pokazywać podwładnym, że wciąż wsłuchują się w ich głos.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!