Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 14, kwiecień - maj 2022)
Polska flaga

Zarządzanie pod ostrzałem rakietowym

1 kwietnia 2022 12 min czytania
Zarządzanie pod ostrzałem rakietowym

Streszczenie: W obliczu wojny na Ukrainie, przedsiębiorcy muszą dostosować swoje strategie, aby utrzymać działalność firmy. Oleksii Tsymbal, szef innowacji w MobiDev, opowiada o wyzwaniach, jakie pojawiły się po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę. Mimo trudnej sytuacji, firma nie tylko zabezpieczyła swoje operacje, ale również aktywnie wspierała Ukraińców. Tsymbal opisuje, jak wojna wpłynęła na jego życie codzienne i decyzje biznesowe. W obliczu zagrożenia, po wybuchu wojny, jego priorytetem stało się zabezpieczenie rodzinnych relacji i komunikacja z pracownikami, którzy musieli ewakuować się do bezpieczniejszych miejsc, zapewniając jednocześnie ciągłość pracy w firmie.

Pokaż więcej

W obliczu przerażających wiadomości o wojnie i zniszczeniu, które napływają z Ukrainy, trudno uwierzyć, że ukraińskie firmy nadal prowadzą interesy. Jednak, jak wyjaśnia Oleksii Tsymbal, Chief Innovation Officer w MobiDev, jego firma zabezpieczyła biznes i cały czas pracuje, także na rzecz wsparcia Ukraińców i ich kraju.

Nie jesteśmy w stanie wyrazić, jak bardzo dziękujemy, że zgodził się pan podzielić z nami swoją historią. Zacznijmy od tego, jak wygląda teraz każdy dzień?

Pierwszą rzeczą z samego rana jest sprawdzenie wiadomości z nadzieją, że przeczytam o traktacie pokojowym, mniejszej liczbie ofiar i sukcesie naszych wojsk oraz polityków. Następnie kontaktuję się z rodziną i przyjaciółmi, zwłaszcza tymi, którzy wciąż znajdują się w pobliżu strefy walki. Tak zaczyna się poranek wielu Ukraińców.

Oleksii Tsymbal 
Chief Innovation Officer w MobiDev. Prowadzimy firmę zajmującą się inżynierią oprogramowania z biurami w USA, Ukrainie i Polsce.

Co pan czuł, gdy usłyszał o inwazji i co pan wówczas zrobił, zarówno dla swojej rodziny, jak i firmy?

O tym, że rozpoczęła się wojna, nie dowiedziałem się z wiadomości. Mieszkałem w Charkowie, mieście leżącym 30 km od granicy z Rosją. 24 lutego o piątej rano obudził moją rodzinę odgłos ostrzału miasta. Następnie do wszystkich pracowników MobiDev przyszedł alert z zaleceniem przejścia w bezpieczne miejsce. Co zrobiłem najpierw? Nie spieszyłem się, bo wiedziałem, że nasza armia utrzyma pozycję i da nam czas.

A propos, Rosjanom nie udało się zdobyć Charkowa i innych dużych miast nawet po trzech tygodniach walk (tekst został pierwotnie opublikowany 22 marca; miasto było wówczas atakowane – przyp. red.).

Mam dwie córeczki, więc każdy poranek ma swój codzienny rytuał, od którego nie da się odejść. Jeszcze tego samego dnia spakowaliśmy kilka rzeczy, zabraliśmy kota i wyjechaliśmy z Charkowa. Moim zamiarem było wywiezienie całej rodziny za granicę. Ale niełatwe jest zmierzenie się z taką rzeczywistością, ponieważ cały czas mieliśmy nadzieję, że nigdy nie wydarzy się to, do czego ostatecznie doszło. Jeśli chodzi o MobiDev, musieliśmy działać szybko, aby zrealizować nasz plan utrzymania ciągłości działania. Musiałem powiadomić ludzi, potwierdzić rezerwacje w hotelach w Czerniowcach (to miasto 40 km od granicy UE, gdzie mamy biuro), zacząć szukać mieszkań dla pracowników i ich rodzin i powiadomić naszych klientów o planowanych przez nas działaniach. Nasi klienci od pierwszego dnia mieli świadomość tego, co dzieje się z każdym zespołem projektowym w firmie.

Zostało 82% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!