Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO

Wyzwania kulturowe

12 maja 2015 3 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Wyzwania kulturowe

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Jeszcze nie tak dawno temu polskie firmy skupiały się prawie wyłącznie na rynku wewnętrznym, a tylko nieliczni poważnie myśleli o inwestycjach na rynkach zagranicznych i uruchamianiu tam fabryk lub własnych sklepów.

Wyzwania kulturowe

Wyzwania kulturowe

Tymczasem dziś na łamach HBRP coraz częściej przedstawiamy polskich przedsiębiorców, którzy doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych. I choć wielu z nich odniosło trwały sukces na arenie międzynarodowej, to ich doświadczenia pokazały, że bogactwo, które firma zyskuje za sprawą globalizacji, może też stać się poważną barierą w rozwoju. Przyczyną są różnice kulturowe.

Czy można uniknąć nieporozumień kulturowych i niezamierzonych afrontów? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w bloku artykułów zatytułowanym „Zarządzanie ponad granicami”. Jak twierdzi Tarun Khanna w artykule Inteligencja kontekstowa, przedsiębiorstwo może odnosić sukcesy na zagranicznych rynkach, pod warunkiem że dostosuje model operacyjny do lokalnych warunków.

Na drodze ekspansji bardzo pomocna może się okazać odpowiednia strategia językowa, która zamiast dzielić ludzi pochodzących z różnych kultur, powinna przyciągać najlepszych pracowników i niwelować różnice pomiędzy nimi. O tym, jak zmienić potencjalnie konfliktogenny obszar w źródło przewagi konkurencyjnej, w artykule Określ strategię językową firmy mówią Tsedal Neeley i Robert Steven Kaplan.

Podsumowaniem bloku jest artykuł Głosy z linii frontu, w którym o swoich międzynarodowych doświadczeniach opowiadają przywódcy znający z pierwszej ręki wyzwania towarzyszące zarządzaniu globalnymi firmami.

Roli doświadczonych przywódców nie sposób przecenić, o czym możemy przekonać się po lekturze artykułu Jak ocalała druga elektrownia w Fukushimie. Nazwa „Fukushima” kojarzy się większości z elektrownią jądrową Fukushima Daiichi, zniszczoną przez trzęsienie ziemi i tsunami. Tymczasem równie trudna sytuacja wystąpiła w położonej w pobliżu siostrzanej elektrowni Fukushima Daini. Tam jednak nie doszło do tragedii dzięki zimnej krwi i wiedzy kierownictwa elektrowni.

Niestety, wiele przedsiębiorstw wciąż nie dostrzega znaczenia wiedzy tkwiącej w firmie i pracownikach. O tym, jak stworzyć mapę najważniejszych zasobów firmowej wiedzy, by służyły budowaniu wartości i wzrostu organizacji, traktuje artykuł Zarządzanie wiedzą o podstawowym znaczeniu dla firmy.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę, aby różnice kulturowe stały się dla Waszych organizacji atutami zamiast barierami.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!