Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Wygraj, zanim zagrasz [RECENZJA]

20 marca 2017 3 min czytania
Mateusz Żurawik
Wygraj, zanim zagrasz [RECENZJA]

Streszczenie: Negocjacje biznesowe mogą przebiegać szybko i efektywnie, ale ich sukces w dużej mierze zależy od tego, co wydarzy się przed rozpoczęciem rozmowy. Robert Cialdini, ekspert w zakresie wywierania wpływu, przedstawia koncepcję „preswazji”, czyli przygotowania gruntu pod negocjacje, by oferta stała się bardziej atrakcyjna i skuteczna. To podejście nie skupia się tylko na treści oferty, ale na tym, jak pierwsze wrażenia i emocje rozmówcy mogą wpłynąć na odbiór komunikatu. Cialdini podkreśla, że sposób, w jaki przedstawiamy propozycję, jest kluczowy, a odpowiednia atmosfera, detale i wcześniejsze bodźce mogą znacząco wpłynąć na wynik rozmowy. Autor, podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach, wykorzystuje liczne przykłady z życia codziennego, co sprawia, że książka jest łatwa do zrozumienia i przyjemna w lekturze.

Pokaż więcej

Dlaczego niektóre rozmowy biznesowe toczą się błyskawicznie, a ich uczestnicy szybko osiągają porozumienie? Robert Cialdini, jeden z najsłynniejszych psychologów społecznych na świecie przekonuje, że szanse na powodzenie negocjacji można znacząco zwiększyć jeszcze przed ich rozpoczęciem.

Wygraj, zanim zagrasz [RECENZJA]

Wygraj, zanim zagrasz [RECENZJA]

Drobiazgowe zaplanowanie szczegółów oferty składanej klientowi lub przebiegu negocjacji może wydawać się najpewniejszym sposobem na skuteczne przekonanie innych do naszych propozycji. Pozornie najlepszą strategią jest przecież opieranie rozmów biznesowych na chłodnej kalkulacji oraz dbanie o jasny, spójny i logiczny komunikat. Do pewnego stopnia z pewnością tak właśnie jest, ale – jak przekonuje Robert Cialdini, psycholog społeczny oraz jeden z największych na świecie autorytetów w dziedzinie wywierania wpływu na innych – szanse powodzenia negocjacji można znacząco zwiększyć jeszcze przed ich rozpoczęciem.

W tytule jego najnowszej książki Pre‑swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego oczywiście nie ma literówki. Mianem „preswazji” Cialdini określa przygotowanie gruntu pod złożenie faktycznej oferty, by stała się atrakcyjniejsza i przez to skuteczniejsza. W rozmowie, jaką przeprowadziłem z nim dla „Harvard Business Review Polska” (nr 166–167), autor podkreśla jednak, że jego celem wcale nie jest przecenianie sposobu podania informacji. Nie twierdzi więc, że za pomocą „preswazji” można w pełni zrekompensować, powiedzmy, mizerną wartość merytoryczną samej oferty. Przypomina natomiast, że to, co słyszymy najpierw, bardzo silnie wpływa na to, jak odbieramy dalszą część komunikatu. Ten mechanizm odpowiedniego strojenia emocji rozmówców wydaje się wymarzonym narzędziem nie tylko dla handlowców zabiegających o podpisanie kolejnego kontraktu – choć oczywiście zastosowanie „preswazji” w rozmowach sprzedażowych wydaje się najbardziej oczywiste.

Podobnie jak w swoim bestsellerze Wywieranie wpływu na ludzi (ten wciąż wznawiany i nadal aktualny klasyk wydano po raz pierwszy w 1984 roku), Cialdini sięga po mnóstwo wyjątkowo plastycznych przykładów ilustrujących mechanizm budowy skutecznego komunikatu. Z Pre‑swazji… dowiadujemy się więc, że rozmówcę można przygotować na naszą ofertę nie tylko za pomocą słów, ale również poprzez budowanie odpowiedniej atmosfery, wyświetlanie określonych ilustracji na stronie internetowej, a nawet… „zapomnienie” pozornie nieistotnego drobiazgu z samochodu.

Gęste przeplatanie opisu mechanizmów „preswazji” przykładami z biznesowej codzienności nie tylko nie nuży, ale też stanowi jeden z najważniejszych atutów tej i innych książek Cialdiniego. W ten sposób autor ułatwia czytelnikowi zrozumienie, w jaki sposób bodźce, którym zwykle nie poświęcamy uwagi, kształtują nasze nastawienie wobec rozmówcy i jego propozycji. Co więcej, książki poświęcone psychologii nie zawsze czyta się lekko niczym dobrze napisany kryminał, jednak w przypadku Cialdiniego jest to już niemal reguła. Nic dziwnego, że również jego najnowszą książkę trudno jest odłożyć przed przeczytaniem całości.

Robert Cialdini, Pre‑swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!