Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Wioleta Wąsik: problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y

1 listopada 2015 5 min czytania
Wioleta Wąsik
Wioleta Wąsik: problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y

Streszczenie: Wbrew pozorom, głównym wyzwaniem w przedstawionym studium przypadku nie są ambicje pokolenia Y, lecz brak dialogu pomiędzy menedżerami a młodszymi pracownikami oraz niechęć do zrozumienia różnic pokoleniowych. Aby poprawić sytuację w firmie Schipko, warto rozpocząć od uświadomienia pracownikom tych różnic. Menedżerowie powinni zrozumieć potrzeby młodszych pracowników, co można osiągnąć poprzez zorganizowanie warsztatów z udziałem przedstawicieli obu pokoleń. Brak takiego dialogu prowadzi do niezrozumienia i frustracji po obu stronach. Dział personalny powinien uświadomić menedżerom, że problem z młodszymi pracownikami nie jest odosobniony. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Wioleta Wąsik: problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y

Wioleta Wąsik: problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y

Wbrew pozorom w przedstawionym studium przypadku problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y. Głównym wyzwaniem jest brak dialogu pomiędzy menedżerami i niechęć do zrozumienia różnic pokoleniowych.

Uzdrawianie sytuacji w firmie Schipko warto rozpocząć od uświadomienia pracownikom różnic występujących pomiędzy nowymi młodymi pracownikami a ich starszymi przełożonymi. Aby prawidłowo funkcjonować w nowoczesnej organizacji, menedżerowie powinni zdać sobie sprawę z tego, że najlepszym rozwiązaniem jest zrozumienie potrzeb drugiej strony. Można to osiągnąć przez zorganizowanie warsztatu, w którym wzięłoby udział kilka osób z pokolenia Zuzanny Kołodziejczuk oraz kilka osób z pokolenia jej przełożonych. Takie spotkanie polegałoby na rozmowie na temat różnic pokoleniowych oraz ich przyczyn. Brak takiego dialogu skutkuje niezrozumieniem i w efekcie prowadzi do frustracji po obu stronach.

Dział personalny powinien uświadomić Monice Bujak, że problem z Zuzanną nie jest odosobniony. Wielu przedstawicieli pokolenia Y ma podobne aspiracje jak Zuzanna i sytuacja w dziale chemii gospodarczej nie poprawi się, jeśli nie zmieni się podejście szefowej działu. Problemem w tym dziale jest zupełny brak elastyczności i zarządzanie zbliżone do tego, jakie występowało w firmach kilkanaście lat temu. Andrzej Nowiński, który zarządza w sposób bardziej partycypacyjny, stworzył atmosferę entuzjazmu w swoim dziale i nie bez powodu młode osoby właśnie z nim chcą pracować i dzielić się kreatywnymi pomysłami. Konkretnym rozwiązaniem w tej sytuacji może być przeniesienie menedżer Bujak na krótki okres (3–4 tygodnie) do działu perfum (nie w pełnym wymiarze godzin, ale w związku z konkretnymi projektami). Chodzi o to, aby obie strony mogły współpracować i żeby Bujak w praktyczny sposób doświadczyła różnic dzielących oba działy. Może taka wymiana sprawi, że Bujak dostrzeże zalety elastycznej współpracy z młodym pokoleniem i niektóre metody zacznie wdrażać u siebie. Ale równocześnie Andrzej Nowiński powinien zrozumieć, że rozwiązaniem nie jest rywalizacja i w interesie firmy leży współpraca między działami.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Jak zatrzymać młode talenty? 

,

Natalia Pisarek PL

Co zrobić, kiedy przedstawiciele młodego pokolenia źle czują się w autorytarnie zarządzanym zespole?

Zuzanna Kołodziejczuk powinna otrzymać możliwość wyboru. Skłóceni menedżerowie, pomimo dzielących ich różnic, powinni wspólnie spotkać się z Zuzanną i uświadomić jej konsekwencje jej decyzji. Należy ją poinformować, że możliwości rozwoju czekają na nią w obu działach. Zuzanna zachwycona perspektywami w dziale perfum może nie zdawać sobie sprawy, że segment chemii gospodarczej jest ważniejszy dla firmy i że w dłuższej perspektywie – bardziej rozwojowy dla pracownika. To Zuzanna powinna jednak podjąć ostateczną decyzję, a nie Bujak czy Nowiński, ponieważ to nie Zuzanna ponosi odpowiedzialność za powstały konflikt.

Największym błędem firmy Schipko nie były problemy w kontaktach pomiędzy menedżer marketingu chemii gospodarczej a jej młodymi pracownikami. Problemem nie było również to, że Zuzanna nie została natychmiast przeniesiona albo że Nowiński zatrudniał wszystkich zniecierpliwionych pracowników działu Bujak. Największym błędem był fakt, że dojrzali szefowie dwóch ważnych działów nie doszli do porozumienia i wplątali w to wszystko młodego, niedoświadczonego pracownika. W dodatku cała sprawa trafiła do zarządu, co nie miałoby miejsca, gdyby menedżerowie rozmawiali ze sobą.

Na co dzień, pracując z osobami z młodego pokolenia, spotykam się dokładnie z tymi samymi wyzwaniami co menedżerowie Schipko. W Grupie Żywiec pracujemy nad wieloma programami skierowanymi do młodych talentów. Choć mamy systemowe podejście do młodych pracowników, zdarza się, że przed przystąpieniem do projektu młody pracownik w ostatniej chwili zmienia zdanie i jest gotowy z dnia na dzień zmienić ścieżkę kariery. W takich warunkach trudno jest planować czyjąś karierę bądź opierać na kimś konkretne projekty. Należy doceniać elastyczność pokolenia Y, ale głównym zadaniem firm powinno być uświadamianie młodym pracownikom, że we własnym interesie powinni patrzeć daleko w przyszłość.

Nie ma sprawdzonego sposobu na prawidłowe zarządzanie pokoleniem Y. Należy jednak zacząć od dialogu. Kolejnym krokiem jest przygotowanie pracowników do zmiany systemowej w organizacji: za 10 lat większość zatrudnionych będą stanowiły osoby z aktualnego pokolenia Y, a na rynek pracy wkrótce wejdą osoby z pokolenia Z. I wówczas menedżerowie będą musieli zmierzyć się z zupełnie innymi wyzwaniami. Na te zmiany już dziś powinniśmy się przygotowywać. Aspiracji pokoleniowych nie zmienimy, możemy je tylko lepiej zrozumieć.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Andrzej Borczyk: brak zdefiniowanej kultury organizacyjnej może zniszczyć firmę 

,

Andrzej Borczyk PL

Budowanie skutecznych struktur w firmie musi być oparte nie tylko na celach biznesowych, ale w równej mierze na zdefiniowaniu osób, których potrzebujemy, by tę strategię realizowały. 

Marek Wróbel: młodzi ludzie są odważniejsi 

,

Marek Wróbel PL

Zarząd nakreśla politykę personalną i tworzy styl zarządzania. Przygotowaniem do wdrożenia tej polityki oraz nadzorem nad realizacją powinien jednak zająć się menedżer personalny.

Paweł Radzikowski: warto wprowadzić systemowe podejście do rekrutacji 

,

Paweł Radzikowski PL

Naprawa sytuacji przedstawionej w studium przypadku wymaga zdecydowanego działania w kilku obszarach. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!