Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 6, grudzień 2020 - styczeń 2021)
Polska flaga

Ważne, by słuchać i słyszeć

1 grudnia 2020 4 min czytania
Zdjęcie Jolanta Rycerz - Prezes zarządu MyBenefit
Jolanta Rycerz
Ważne, by słuchać i słyszeć

Streszczenie: Każdy, niezależnie od płci, może być skutecznym liderem. Aby inspirować innych do działania, kluczowe są odwaga, budowanie zaufania i dzielenie się pasją. W ostatnich latach obserwuje się wzrost świadomości kobiet dążących do zmian w sferze społecznej, politycznej i biznesowej, co prowadzi do redefinicji ról narzucanych przez normy obyczajowe i kulturowe. Kobiety zakładają stowarzyszenia i fundacje, wspierając się nawzajem w biznesie i dzieląc doświadczeniami zawodowymi. Badania Deloitte wskazują, że w zarządach firm kierowanych przez kobiety zasiada 29% kobiet, podczas gdy w firmach prowadzonych przez mężczyzn – 17%. Przykłady takie jak Kamala Harris, pierwsza kobieta na stanowisku wiceprezydenta USA, czy Jane Fraser, dyrektor generalna Citigroup, pokazują, że kobiety osiągają najwyższe pozycje, kierując się odwagą i autentycznością. Mimo to, w Polsce kobiety stanowią tylko 13% członków zarządów, a jedynie 6% stoi na czele spółek giełdowych, co przy obecnym tempie zmian oznaczałoby osiągnięcie parytetu za około 30 lat. Pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na sytuację kobiet, prowadząc do utraty miejsc pracy i rezygnacji z rozwoju zawodowego na rzecz obowiązków rodzinnych. Kobiety charakteryzują się wysoko rozwiniętymi kompetencjami emocjonalnymi, a empatyczne przywództwo, oparte na wsłuchiwaniu się w potrzeby pracowników i budowaniu zaufania, jest dziś szczególnie cenione. Według raportu Deloitte, 95% respondentów w Polsce uważa, że poczucie przynależności pozytywnie wpływa na wyniki organizacji. Liderzy powinni dbać o dobrostan pracowników, zwłaszcza w kontekście pracy zdalnej, gdzie granice między życiem zawodowym a prywatnym się zacierają. mitsmr.pl+2mitsmr.pl+2mitsmr.pl+2mitsmr.plmitsmr.pl

Pokaż więcej

Każdy, niezależenie od płci, może być dobrym przywódcą. Jeśli chcemy inspirować innych do działania, przede wszystkim musimy wykazywać się odwagą, wzbudzać zaufanie i dzielić się swoją pasją.

W ostatnich latach wyraźnie widać wzrost świadomości kobiet, które pragną dokonywać zmian w życiu społecznym, politycznym czy biznesowym. Redefiniują role, które narzucają im normy obyczajowe i kulturowe. Oddolne ruchy obywatelskie rezonują na całe społeczeństwa i prowadzą do ważnych zmian w kwestiach dotyczących kobiet.

Kobiety powołują stowarzyszenia oraz łączą swoje siły w fundacjach, aby wspólnie działać i zmieniać świat. Odkryły, jak wielką moc daje wspieranie się w biznesie i dzielenie się doświadczeniami zawodowymi. Zeszłoroczne badania Deloitte wyraźnie pokazują, że w zarządach firm kierowanych przez prezeski zasiada więcej kobiet (29%) niż w firmach kierowanych przez mężczyzn (17%). Kobiety chcą zmieniać otaczającą je rzeczywistość. Co więcej – one już to robią!

Kamala Harris jako pierwsza kobieta w historii objęła stanowisko wiceprezydent USA. Z kolei Jane Fraser, dyrektor generalna Citigroup, to pierwsza kobieta, która pokieruje tak dużym bankiem notowanym na Wall Street. Mogłabym mnożyć przykłady. Siłą tych liderek jest odwaga w działaniu i pewność siebie. Kobiety coraz rzadziej kopiują męskie postawy. Dzisiaj stawiają na autentyczność i spójność.

Choć coraz więcej słyszymy o kobietach na szczytach organizacji, nadal skala zmian jest niewystarczająca, by mówić o zrównaniu ich praw z mężczyznami. W Polsce panie stanowią 13% obsady zarządów, a stoją na czele zaledwie 6% spółek giełdowych. Zachowując dotychczasowe tempo wzrostu, osiągnięcie parytetu byłoby możliwe za mniej więcej 30 lat. Na świecie ma to potrwać jeszcze dłużej. Wielu ekspertów alarmuje, że pandemia wywołana COVID‑19 odbiła się negatywnie na sytuacji kobiet. To je najbardziej dotknęła utrata miejsc pracy. Ponadto często rezygnują z rozwoju zawodowego na rzecz opieki nad członkami rodziny. Już dwa lata temu badania Eurostatu alarmowały, że z powodu obowiązków rodzinnych aż 31% kobiet pozostaje nieaktywnych zawodowo, podczas gdy problem ten dotyczył tylko 4% mężczyzn.

Kobiety z natury mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, a dziś to właśnie empatyczny lider jest wzorem efektywnego i angażującego przywództwa. Wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników, otwartość i zrozumienie pozwalają zmniejszyć ich niepokój i budować relacje oparte na zaufaniu. Według raportu Deloitte „Global Human Capital Trends”, aż 95% respondentów w Polsce (globalnie 93%) przyznało, że poczucie przynależności ma pozytywny wpływ na wyniki osiągane przez organizacje. Jest to jeden z najwyższych wskaźników jednomyślności w historii badania realizowanego od 10 lat.

Pracownicy potrzebują wielowymiarowego wsparcia, a liderzy powinni stać na straży ich dobrostanu. Utrzymanie zdrowej równowagi między życiem prywatnym i zawodowym było trudne w normalnych okolicznościach, a w dobie pandemii stało się jeszcze trudniejsze. W pracy zdalnej zaciera się granica między sferą prywatną a zawodową. Szczególnie teraz liderzy i liderki muszą się wsłuchiwać w potrzeby pracowników, a to, co usłyszą, przekładać na inicjatywy. Mamy wpływ na ich dobrostan, a wdrażając programy well‑being, możemy liczyć na obopólne korzyści. Dzięki holistycznemu podejściu możemy wzmacniać zaangażowanie i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. Zdrowe organizacje stawiają człowieka w centrum, bo wiedzą, że jest ich największą wartością. Dostrzegają także wartość różnorodności zespołów, która przekłada się zarówno na wyniki finansowe, jak i pobudzanie innowacyjności. A ta w kryzysie jest kluczowa w szukaniu przewag konkurencyjnych.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!