Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)
Polska flaga

Warto zmierzyć się z problemem, nim się naprawdę pojawi

1 lutego 2021 5 min czytania
Zdjęcie Anna Ukalska - Dyrektor personalna, HR Manager, HR Advisor, ekspert w zakresie ZZL i HR, wspierała m.in.: Orange, KBSA, BZWBK, Santander, Biomed Lublin i Grupę Azoty
Anna Ukalska
Warto zmierzyć się z problemem, nim się naprawdę pojawi

Streszczenie: Potrzeba zgłaszania nieprawidłowości przez pracowników jako sygnalistów wynika z wcześniejszych problemów w zarządzaniu ludźmi. Wdrożenie systemów identyfikacji takich zdarzeń oraz walka z nadużyciami są reakcją na te nieprawidłowości, stanowiąc działania naprawcze, a nie prewencyjne. Lepszym podejściem jest profilaktyka: dbanie o zdrową kulturę organizacyjną, otwartą komunikację, wspierającą atmosferę pracy, kulturę dialogu, lojalności i uczciwości. Zdrowe relacje zawodowe, nieskrępowana wymiana myśli, brak lęku przed krytyką, konstruktywny feedback i dobre przywództwo, zorientowane na wspólne cele i oparte na wzajemnym zaufaniu, mogą zapobiec wielu dysfunkcjom i uzdrowić trudne sytuacje.

Pokaż więcej

Potrzeba zgłaszania nieprawidłowości poprzez pracowników w roli sygnalistów to efekt wcześniejszych zaburzeń w obszarze zarządzania ludźmi.

Konieczność wdrożenia systemowych rozwiązań służących identyfikacji takich zdarzeń oraz walka z nadużyciami i naruszeniami wszelkiej maści pojawiły się jako reakcja na nieprawidłowości w obszarze współpracy międzyludzkiej. Mówimy tu więc o pewnym działaniu post factum i swego rodzaju plastrze na ranę, nie o zapobieganiu czy przeciwdziałaniu niezdrowym sytuacjom w organizacji.

Profilaktyka zamiast leczenia

A gdybyśmy, zamiast leczyć, zaczęli stosować działania prewencyjne? Jakby to było, gdybyśmy – dbając o zdrową kulturę organizacyjną, otwartą komunikację, wspierającą atmosferę pracy, kulturę dialogu, otwartości, lojalności i uczciwości wobec siebie nawzajem, ale i wobec pracodawcy – zmniejszyli do minimum wszelkie przejawy działań niepożądanych w firmie? Czyż nie lepiej jest zapobiegać, niż leczyć? Nie od dziś wiadomo, że zdrowe relacje zawodowe, otwartość na dialog, nieskrępowana wymiana myśli i opinii, brak lęku o bycie skrytykowanym za najmniejszy błąd, konstruktywny feedback i dobre przywództwo (bo, jak mawia J.C. Maxwell, od dobrych liderów wszystko się zaczyna i na nich wszystko się kończy), orientacja wokół wspólnych celów, a przede wszystkim wzajemne zaufanie, są w stanie zapobiec wielu dysfunkcjom i wiele trudnych sytuacji uzdrowić.

Zostało 75% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!