Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO

W świat po najlepszych menedżerów

1 września 2010 6 min czytania
Andrzej Maciejewski

Streszczenie: Lokalne firmy o międzynarodowych aspiracjach coraz częściej poszukują kluczowych menedżerów za granicą. W takich przypadkach znajomość branży na lokalnym lub regionalnym rynku okazuje się niewystarczająca. Wsparcie wyspecjalizowanej firmy doradczej o globalnym zasięgu może znacząco ułatwić proces rekrutacji. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Lokalne firmy o ambicjach międzynarodowych coraz częściej szukają kluczowych menedżerów za granicą. W takich przypadkach znajomość branży na lokalnym lub nawet regionalnym rynku jest niewystarczająca. Wsparcie ze strony wyspecjalizowanej firmy doradczej o globalnym zasięgu może wówczas znacząco ułatwić proces rekrutacji.

Internet i nowe narzędzia komunikacji sprawiły, że wiedza o menedżerach i ich karierach coraz częściej jest wiedzą publiczną. Profile zawodowe wielu wysokich rangą osób można znaleźć w globalnej sieci, a dodatkowe informacje o nich – zdobyć drogą wywiadu wśród znajomych (networking). Lepszy dostęp do informacji może trochę ułatwić rekrutację, zwłaszcza na jej wstępnym etapie. Zwiększa także przejrzystość całego procesu. Jednak w przypadku najwyższych stanowisk nowe narzędzia nie wystarczają. Nic nie zastąpi precyzyjnego zdiagnozowania kompetencji, które danej firmie są konieczne do realizacji konkretnych wyzwań, zbudowania strategii poszukiwania, znalezienia najwłaściwszej osoby, sprawdzenia stopnia jej dopasowania do organizacji i kultury organizacyjnej i wreszcie przekonania do podjęcia nowych wyzwań. Zadania te są zaś tym trudniejsze, im mniej odpowiednich kandydatów można znaleźć na lokalnym rynku.

Z naszego doświadczenia wynika, że coraz więcej firm o czysto polskich korzeniach, próbując obsadzić kluczowe stanowiska menedżerskie i zapewnić transfer niezbędnego know‑how do organizacji, sięga na globalny rynek talentów (w przeszłości międzynarodowe transfery menedżerów były raczej domeną międzynarodowych korporacji). Gdy trzeba ściągnąć menedżera z zagranicy, nieodzowna może okazać się usługa firmy doradczej o globalnych strukturach. Prezentowane studium przypadku pokazuje jedną z takich właśnie sytuacji.

W poszukiwaniu idealnego kandydata

Do warszawskiego oddziału Spencer Stuart zgłosiła się firma z branży zaawansowanych technologii świadcząca usługi dla biznesu, z główną siedzibą w Polsce, jednak działająca na rynku międzynarodowym i mająca ambicje dalszego rozwoju w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej. Organizacja ta chciała obsadzić stanowisko Chief Technology Officer (CTO) na poziomie Zarządu Grupy, czyli pozycję odpowiedzialną za rozwój technologii w organizacji. To jedno z najważniejszych stanowisk w tej firmie, mających decydujący wpływ na powodzenie strategii. Prezes świetnie orientował się w branży teleinformatycznej, znał kompetencje kluczowych menedżerów pracujących w konkurencji i od początku zdawał sobie sprawę, że na rynku polskim trudno będzie znaleźć osobę spełniającą wszystkie oczekiwania związane ze stanowiskiem. Dlatego chciał, abyśmy pomogli mu znaleźć odpowiedniego człowieka w Europie Zachodniej.

Najpierw doradcy Spencer Stuart szczegółowo zbadali wymagania merytoryczne związane z proponowanym stanowiskiem. Chcieli zrozumieć, na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja, jaką ma strategię i jakie wyzwania stoją przed nowym CTO. Okazało się, że najpilniejszym zadaniem tej osoby miało być przeprowadzenie restrukturyzacji funkcjonujących systemów w taki sposób, aby możliwe było przygotowanie zunifikowanej oferty na cały region Europy Środkowo‑Wschodniej. To wymaganie w dużej mierze zdeterminowało profil kandydata. Miał on mieć doświadczenie w pracy z systemami ponadregionalnymi i tworzeniu takich rozwiązań.

Poza kompetencjami związanymi stricte ze znajomością technologii kandydat miał posiadać umiejętność skutecznego przeprowadzania zmian w międzynarodowych strukturach, doświadczenie w pracy w wielonarodowym środowisku (najlepiej z obszaru Europy Środkowej), znajomość różnych kultur organizacyjnych oraz umiejętność sprawnego poruszania się w nich. Od idealnego kandydata oczekiwano doświadczenia na rynku, w którym działał klient, lub rynku pokrewnym, umiejętności przywódczych, kwalifikacji w zakresie zarządzania projektami o znacznych budżetach i doświadczenia w przeprowadzaniu dużych wdrożeń.

Pożytek płynący z różnorodnych doświadczeń

Do realizacji zadania na rzecz polskiego klienta Spencer Stuart zaangażowało swój międzynarodowy zespół specjalizujący się w sektorze zaawansowanych technologii. W jego skład weszli m.in. specjaliści z Londynu, Brukseli i Zurychu, na co dzień pracujący dla klientów z tej branży.

Po przeanalizowaniu profilu poszukiwanego kandydata doradcy wspólnie z klientem zdefiniowali rynki, które z punktu widzenia potrzeb biznesowych polskiej firmy były najbardziej interesujące, oraz stworzyli listę przedsiębiorstw z branży, które wdrażały podobną strategię rozwoju regionalnego, tyle że w innych obszarach geograficznych. Na tej podstawie doradcy stworzyli krótką listę kandydatów z Europy Zachodniej, z której wspólnie z klientem wyłonili osobę najlepiej spełniającą wszystkie kryteria. Co ciekawe, menedżer ten chwilowo związany był z inną częścią rynku nowych technologii, a o jego ostatecznym wyborze zadecydowały nie bieżące, a wcześniejsze doświadczenia. Dotarcie do takich szczegółów było jednak możliwe tylko dzięki dogłębnej znajomości branży hi‑tech, jaką dysponowali doradcy, oraz dzięki dostępowi do globalnej bazy dobrych praktyk i profili kompetencyjnych wiodących talentów w tym sektorze.

Trudnym zadaniem było przekonanie kandydata do podjęcia nowych wyzwań zawodowych w zupełnie innej części Europy, a nawet w innej strefie klimatycznej.

Kolejnym trudnym zadaniem było przekonanie kandydata do podjęcia nowych wyzwań zawodowych w zupełnie innej części Europy, a nawet innej strefie klimatycznej niż jego macierzysty kraj. Pierwsze rozmowy nie rokowały najlepiej, mimo że w wymiarze finansowym oferta była satysfakcjonująca. Do ostatecznego sukcesu mocno przyczyniło się osobiste zaangażowanie ze strony prezesa i rady nadzorczej klienta. Z perspektywy dwóch lat można powiedzieć, że projekt zakończył się sukcesem. Osoba, która objęła wówczas stanowisko CTO, nie tylko zrealizowała stawiane przed nią wtedy cele, ale odnalazła się w organizacji i nadal w niej pracuje, osiągając sukcesy. Obie strony są zadowolone ze współpracy.

Wsparcie ze strony globalnej firmy doradczej specjalizującej się w rekrutacji menedżerów może znacznie ułatwić obsadzenie kluczowego stanowiska kierowniczego w firmie, szczególnie jeśli brak odpowiednich kandydatów na rynku lokalnym. Skuteczną realizację takich projektów gwarantują międzynarodowy zasięg doradcy i możliwość natychmiastowego zaangażowania z różnych krajów zespołów do pracy na rzecz lokalnego klienta. Niezbędna jest także głęboka specjalizacja sektorowa i orientacja w poszczególnych obszarach kompetencyjnych.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!