Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 23, kwiecień - maj 2024)

Uczyń swoich pracowników lepszymi sojusznikami

1 kwietnia 2024 21 min czytania
Zdjęcie ​Ayse Karaevli - Ayse Karaevli jest profesorką i kierowniczką katedry zmian i zarządzania korporacyjnego w WHU-Otto Beisheim School of Management w Vallendar w Niemczech
​Ayse Karaevli
Zdjęcie ​Serden Özcan - Serden Özcan jest profesorem i szefem katedry innowacji oraz transformacji korporacyjnych w WHU-Otto Beisheim School of Management. 
​Serden Özcan
Uczyń swoich pracowników lepszymi sojusznikami

Liderzy mogą unikać konfliktów z pracownikami i budować wartość firmy poprzez lepszą komunikację oraz uwzględnienie ich zdania w procesie podejmowania strategicznych decyzji.

Niestabilność gospodarcza, restrukturyzacja łańcuchów dostaw i nowa fala automatyzacji sprawiają, że firmy, które kiedyś intensywnie zatrudniały pracowników, teraz stają w obliczu potrzeby zwolnień. Wiele z nich wycofuje się z elastycznych form pracy, które pojawiły się w wyniku lockdownów. Tymczasem pracownicy coraz częściej dążą do tego, żeby sposób działania firmy odzwierciedlał ich wartości i priorytety. Od wybuchu pandemii wielu z nich na nowo wyznacza granice między pracą a życiem prywatnym, aby chronić swój dobrostan.

Te trendy przyczyniły się do wzrostu napięć między pracownikami a kadrą zarządzającą i prowadzą do stopniowej erozji zaufania oraz rosnącego napięcia w zespołach. Możemy to zaobserwować zarówno bezpośrednio, we wzroście niezadowolenia wśród zatrudnionych wyrażanego poprzez strajki i spory dotyczące wynagrodzeń, warunków pracy, kwestii związanych z różnorodnością, równych szans, zdrowia i bezpieczeństwa, jak i pośrednio, poprzez spadek zaangażowania w pracę.

Oprócz kosztownych zakłóceń operacyjnych i obniżania jakości pracy kontrowersje związane z brakiem siły roboczej i mniejszym zaangażowaniem pracowników stawiają przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania. Wpływa to także na takie kwestie jak cyberbezpieczeństwo, digitalizacja i zrównoważony rozwój, które wymagają czujności i współpracy ze strony zatrudnionych.

Zostało 94% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!