Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Tworzysz? Pływaj!

13 stycznia 2017 6 min czytania
Paulina Grzęda
Tworzysz? Pływaj!

Streszczenie: Aktywność fizyczna, szczególnie regularne pływanie, ma nieoceniony wpływ na poprawę wydajności twórczej. W pracy na stanowiskach wymagających kreatywności, gdzie siedzący tryb pracy i presja na innowacyjność mogą być przyczyną stresu, pływanie stanowi doskonały sposób na regenerację zarówno ciała, jak i umysłu. Dzięki skupieniu się na precyzyjnych ruchach i oddechu podczas treningu, stymulujemy mózg do lepszej pracy, co wpływa na poprawę zdolności myślenia i koncentracji. Zmniejsza to również wpływ monotonii oraz pozwala na efektywne radzenie sobie z rosnącymi oczekiwaniami w pracy twórczej.

Pokaż więcej

Pracujesz na stanowisku wymagającym kreatywności? W chwilach kryzysu twórczego – zamiast godzinami wpatrywać się w mrugający na ekranie komputera kursor – wstań i idź… na basen. A najlepiej trenuj regularnie.

Początek nowego roku sprzyja dobrym postanowieniom, szczególnie tym dotyczącym aktywności fizycznej. Sklepy sportowe przeżywają wzmożone oblężenie kupujących, którzy wracają do domu z naręczami kolorowych ubrań i sprzętów. Siłownie – nawet te świecące jeszcze kilka tygodni temu pustkami – nie nadążają dziś z rezerwacją terminów na treningi osób, które dopiero co nabyły karnet. Wszyscy doskonale znamy ten mechanizm, nieraz się z niego podśmiewamy, notorycznie wykorzystujemy jako figurę otwierającą teksty o noworocznych postanowieniach, ale sami często niespecjalnie ruszamy się zza biurek.

Tymczasem właśnie wielogodzinna praca w pozycji siedzącej – dzień w dzień, od stycznia do grudnia – jest jedną z największych zmór osób pracujących na stanowiskach kreatywnych. Drugą z nich jest presja na genialne pomysły. Jeśli udało ci się zachwycić klienta czy szefa swoją kreatywnością, na pewno szybko przekonałeś się, że w tej sytuacji oczekiwania wobec twojej osoby rosną w postępie geometrycznym: każdy następny projekt czy tekst ma być jeszcze lepszy niż poprzedni, co w połączeniu z krótkimi terminami realizacji staje się poważnym źródłem stresu.

Jeśli chcesz więc ratować swój umysł i ciało, wybierz się na basen. Oto 3 powody, dla których powinieneś zrobić to jak najszybciej: bez względu na to, czy jesteś dyrektorem kreatywnym, product managerem, grafikiem, web designerem, redaktorem, copywriterem, specjalistą marketingu… albo pełnisz wszystkie te funkcje jednocześnie, prowadząc jednoosobową firmę.

1. Pływanie stymuluje pracę mózgu

Pływasz od jednej krawędzi do drugiej, od drugiej z powrotem do pierwszej – i tak w kółko przez pół godziny lub dłużej. Nuda? Wszystko zależy od twojego nastawienia i celów, jakie stawiasz sobie podczas treningu.

Eksperci radzą, aby pływając, skupiać uwagę na pracy poszczególnych partii ciała. Z jednej strony pozwala to osiągnąć pływakowi doskonałość techniczną, z drugiej – pobudza mózg. Terry Laughlin, jeden z czołowych instruktorów pływania na świecie, podkreśla, że trening na basenie zwiększa nie tylko sprawność fizyczną, ale i możliwości umysłowe. Dzieje się tak dlatego, że wyznaczając naszym neuronom zadanie aktywnego śledzenia wykonywanych ruchów, zwiększamy zasoby wolnych synaps wykorzystywanych w tzw. procesach neuroplastycznych. Mówiąc prościej: mózg ćwiczy razem z nami i dzięki temu zwinniej prowadzi procesy myślowe.

Powtarzalność ruchów, regularny oddech, zminimalizowana liczba czynników odciągających uwagę oraz jednostajny szum wody sprawiają także, że stan, jaki osiągamy podczas treningu na basenie, często przyrównywany jest do stanu medytacji. Uwalniając umysł, uruchamiamy w sobie pokłady kreatywności przyblokowane w warunkach, które mózg kojarzy z pracą, przymusem i presją czasu. Nic zatem dziwnego, że wiele osób, dla których pływanie stanowi regularną odskocznię od pracy, twierdzi, że najlepsze pomysły przychodzą im do głowy po treningu lub jeszcze w jego trakcie.

Chcesz mieć dłuższe, zdrowsze życie? Być bardziej kreatywny? Pływaj!

2. Woda oczyszcza ze stresu i czarnych myśli

Pływanie to jeden z najbardziej relaksujących sportów, wyzwalający imponujące pokłady dobrej energii. Badania pokazują, że basen znacząco wpływa np. na lepsze samopoczucie osób z depresją, czasami pozwalając im nawet na odstawienie antydepresantów.

Oprócz wspomnianego już efektu medytacji, który pozwala się wyciszyć i odciąć od codzienności, trening na basenie, podobnie jak innego rodzaju aktywności fizyczne, daje potężny zastrzyk endorfin, hormonów szczęścia. Endorfiny wyzwalają się jednak w pływaku o tyle łatwiej, że podświadomie kojarzy on stan zanurzenia w basenie ze środowiskiem wód płodowych matki. Niektórzy naukowcy twierdzą nawet, że nasze dobre skojarzenia z wodą wynikają z tego, że wyewoluowaliśmy ze stworzeń wodnych…

Ale to nie jedyne mechanizmy psychologiczne, jakim poddajemy się na basenie. Poczucia wewnętrznego rozbicia i obniżonego nastroju można pozbyć się… wychodząc z basenu. Jeśli czujesz, że toniesz w czarnych myślach, rzeczywisty skok do wody, a później poczucie twardego gruntu pod stopami po wyjściu z basenu mogą pomóc ci odzyskać stabilność emocjonalną dzięki efektowi symulacji. Po takim doświadczeniu możesz z nową energią wrócić do swoich wyzwań.

3. Basen to najlepszy przyjaciel twojego ciała

Aktywność w wodzie ma zbawienny wpływ na ciało osoby pracującej przy biurku. Angażuje o wiele więcej mięśni niż np. bieganie, a jednocześnie nie obciąża kręgosłupa ani stawów, przynosząc odprężenie po całym dniu w pracy. Ryzyko kontuzji jest tutaj bardzo niewielkie, dlatego pływanie zajmuje czołowe miejsca w rankingach najbezpieczniejszych sportów. Należy jednak pamiętać, że osoby z dyskopatią powinny unikać stylu klasycznego (tzw. „żabki”).

Ulga dla kręgosłupa to niewątpliwie jedna z największych korzyści, pływanie pomaga jednak uporać się również z innymi bolączkami osób prowadzących siedzący tryb życia, takimi jak nadwaga czy obniżona odporność. Wszystko to sprawia, że regularny trening na basenie jest sprawdzoną receptą na dłuższe życie.

Naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Południowej przez ponad 32 lata prowadzili badanie grupy 40 547 mężczyzn w wieku od 20 do 90 lat. Wyniki pokazały, że współczynnik umieralności wśród pływaków był aż o 50% niższy niż w przypadku biegaczy, chodziarzy czy tych badanych, którzy w ogóle nie uprawiali sportu.

Z trzech powyższych zalet pływania może korzystać każdy. Z własnego doświadczenia mogę jednak powiedzieć, że regularny trening na basenie przekłada się na większą efektywność w pracy i sprawniejsze generowanie nowych idei, na które wzmożone zapotrzebowanie mają właśnie osoby pracujące na stanowiskach kreatywnych. Jeśli zatem zastanawiasz się, jaki sport uprawiać, by wreszcie ruszyć się sprzed komputera, odprężyć, a przy tym otworzyć swój umysł na nowe pomysły, jestem pewna, że pływanie będzie najlepszym wyborem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: A co z pływaniem w towarzystwie? »

Kto nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, a kto przemierzy ocean? 

|

,

Joanna Malinowska-Parzydło PL

Dziś przyjrzyjmy się jakości naszych ważnych partnerów życiowych i zawodowych. To naturalny wątek w świetle poprzedniej dyskusji nad segmentacją i sztuką definiowania partnerów, odbiorców i kluczowych z punktu widzenia strategii klientów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!