Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)

Trzy wymiary przywództwa: uważność, bezinteresowność, współczucie

1 lutego 2021 30 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska" 
Paulina Kostro
Zdjęcie Rasmus Hougaard - Założyciel i dyrektor Potential Project, globalnego lidera korporacyjnych rozwiązań w zakresie uważności, działającego w dwudziestu krajach. Autor książek takich jak One Second Ahead: Enhancing Performance at Work with Mindfulness czy The Mind of the Leader
Rasmus Hougaard
Zdjęcie Jacqueline Carter - Ekspertka, w Potential Project zajmuje się tematem wzrostu wydajności poprzez uważność i inne praktyki oparte na neurobiologii.
Jacqueline Carter
Zdjęcie Anna Łakomy - Dyrektor ICAN Diagnostics, trener i konsultant w ICAN Institute.
Anna Łakomy
Trzy wymiary przywództwa: uważność, bezinteresowność, współczucie

Żeby przewodzić ludziom, musisz ich najpierw zrozumieć. Musisz zrozumieć, co ma dla nich znaczenie, co myślą i co czują. Tylko wtedy możesz nimi pokierować tak, by zyskali poczucie sensu, szczęścia i więzi z innymi.

Mark Twain powiedział pewnego razu: „Przeżyłem wiele strasznych rzeczy, a niektóre z nich zdarzyły się naprawdę”. Emocje wydają się takie realne, takie konkretne. W rzeczywistości są jednak jak bańki, które czekają na to, by je przebić. Kiedy nauczymy się, jak je przebijać – jak zarządzać swoimi uczuciami – wówczas posiądziemy większą zdolność do nawiązywania kontaktu z innymi, zamiast po prostu reagować na ich emocje.

Gdy zarządzamy własnymi emocjami i potrafimy wejść w rezonans z emocjami tych, którymi kierujemy, wówczas poprawiamy jakość naszych relacji oraz poziom zaangażowania ludzi. W dalszej części artykułu omówimy bardziej szczegółowo, jak kierować innymi z pomocą uważności, bezinteresowności i współczucia.

Uważne przywództwo

Podobnie jak większość dyrektorów wyższego szczebla Dominic Barton z McKinsey & Company ma codziennie kalendarz wypełniony spotkaniami, jedno po drugim. Wszystkie te spotkania są ważne, wszystkie zawierają skomplikowane informacje i wszystkie wymagają podejmowania dalekosiężnych decyzji. W tych warunkach bycie uważnym w każdym momencie, spotkanie po spotkaniu, stanowi wyzwanie. Ale z doświadczenia Dominica wynika, że uważność nie jest wyborem. To konieczność. „Gdy w trakcie dnia spędzam czas z ludźmi, robię, co mogę, by być skupionym na ich towarzystwie – powiedział nam. – Częściowo jest tak dlatego, że z towarzystwa innych ludzi czerpię energię. Ale jest też tak dlatego, że jeśli nie jesteś skupiony, jeśli nie jesteś obecny, to zniechęcasz innych ludzi. Tracą motywację. Jeśli nie poświęcasz im uwagi, to równie dobrze takie spotkanie mogłoby się w ogóle nie odbyć. To może być czasami trudne, ale jest zawsze ważne”.

Osoba, z którą się spotykasz, nie wie, czym zajmowałeś się przed chwilą, i nie ma powodu ku temu, żeby miała to wiedzieć. Twoją powinnością jest pojawić się i być w pełni obecnym, by efektywnie wykorzystać ograniczony czas, jaki masz z każdą z osób, z którymi przebywasz. Dominic sądzi, że uważna obecność wymaga dyscypliny i umiejętności. Dyscypliny wymaga utrzymanie uwagi na zadaniu – niepozwalanie sobie na poddawanie się wpływowi dręczących problemów lub rozpraszającej uwagę gmatwaninie myśli. Zdolność mentalna do utrzymania „laserowej” koncentracji i pełnej obecności wymaga jednak pewnej umiejętności. Gdy Dominic jest przez cały dzień obecny, odczuwa to jako coś głęboko satysfakcjonującego. Bycie obecnym staje się fundamentem, który pozwala uzyskać jak najwięcej z każdej chwili spędzonej z każdą osobą.

Artykuł został opracowany na podstawie fragmentów książki: 
Transformacyjny lider. Jak zarządzać sobą, ludźmi i firmą, by osiągać nadzwyczajne wyniki

Książkę tę można kupić na stronie  sklep.ICAN.pl.

Mniej rób – bardziej bądź

Ludzie awansują w hierarchii organizacji często dlatego, że są dobrzy w rozwiązywaniu problemów. Choć zdolność ta jest bardzo użyteczna, to jednak ciągłe wymyślanie rozwiązań może przeszkodzić w nawiązywaniu kontaktu z innymi, angażowaniu ich i dawaniu im możliwości i przestrzeni do działania. Gabrielle Thompson, starsza wiceprezes Cisco, odkryła, że gdy pracownik przychodzi do niej z problemem, czasami potrzebuje od niej prostego rozwiązania. Ale często wystarcza tylko wysłuchanie samego problemu: „W wielu sytuacjach po prostu trzeba słuchać, a nie działać. Często problemy nie wymagają rozwiązań, a jedynie uwagi i czasu”. W przypadku liderów zdolność do bycia w pełni obecnym i wysłuchiwania z otwartym umysłem jest często najskuteczniejszym sposobem rozwiązywania problemów.

W wielu przypadkach uważność może pomóc w wytworzeniu rezonansu emocjonalnego, by dana osoba poczuła się wysłuchana, zrozumiana i doceniona. Naszą rolą jako liderów może być po prostu wykreowanie bezpiecznej przestrzeni, w której ludzie mogą wyrazić swoje frustracje i rozpatrzyć swoje problemy. Poprzez uważną obecność tworzysz miejsce, w którym ludzie mogą rozpatrywać swoje problemy bez konieczności wkroczenia przez ciebie do akcji, by rozwiązać, naprawić czy kontrolować sytuację lub manipulować nią. Sama twoja obecność może pomóc w rozwiązaniu problemu. Ten rodzaj obecności nie tylko stwarza możliwość rozwiązywania problemów, lecz także może doprowadzić do powstania silniejszej więzi i zaangażowania.

Prosta, ale skuteczna mantra uważnego przywództwa brzmi: mniej rób – bardziej bądź.

Obecność a zaufanie

Komu zaufałbyś najbardziej – temu, kto patrzy ci prosto w oczy i jest w pełni obecny w twoim towarzystwie, czy komuś rozkojarzonemu? Odpowiedź jest oczywista. Zasadniczo z większym prawdopodobieństwem ufamy ludziom, którzy są w naszym towarzystwie uważni. Uważność jest podstawą zaufania. Zaufanie zaś wiąże ze sobą ludzi – wiąże pracowników z liderami. Daje nam poczucie bezpieczeństwa i sensu oraz w znaczący sposób przyczynia się do ogólnego poczucia szczęścia. Zaufanie jest istotnym elementem przyczyniającym się do poczucia celu, zaangażowania i rezultatów pracowników. Paul J. Zak, profesor ekonomii, psychologii i zarządzania na Claremont Graduate University oraz dyrektor założyciel Center for Neuroeconomic Studies, poświęcił dziesięć lat na badanie roli zaufania w wynikach uzyskiwanych przez organizacje. Zak odkrył, że w porównaniu z firmami o niskim poziomie zaufania pracownicy firm cechujących się wysokim poziomem zaufania odnotowują o 74% niższy poziom stresu, o 106% więcej energii w pracy, o 50% wyższą produktywność, o 76% wyższy poziom zaangażowania, o 60% wyższą satysfakcję z pracy, o 70% wyższy poziom zgodności z celem firmy, o 29% wyższą satysfakcję ze swojego życia, o 40% niższy poziom wypalenia oraz o 13% mniej dni chorobowego. Nie należy zatem nie doceniać znaczenia zaufania we współczesnym miejscu pracy.

Zaufanie pozwala ominąć wiele nieświadomych i kulturowych procesów i wiele rzeczy robić szybciej. Parafrazując Anisha Melwaniego, dyrektora generalnego LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Inc. na Amerykę Północną, zaufanie jest walutą wpływu. Jeśli chcemy przekonać kolegę lub zespół, by coś zrobili, umożliwi to zaufanie, jakie wobec ciebie żywią.

Oczywiście prawdziwa jest też sytuacja odwrotna. Przy niskim poziomie zaufania dochodzi do przeciwnych zdarzeń. Budujemy mechanizmy kontrolne i zwiększamy biurokrację na poziomie indywidualnym, na szczeblach organizacyjnych i w całym społeczeństwie. Wszystkie te mechanizmy spowalniają interakcje i obniżają produktywność. Na poziomie interpersonalnym wpływ niskiego zaufania jest subtelniejszy, ale jeszcze bardziej szkodliwy z punktu widzenia tempa załatwiania spraw. Potwierdza to szeroko zakrojone badanie przeprowadzone w firmie Google. Przez trzy lata firma ta analizowała 180 swoich zespołów wewnętrznych, by znaleźć sekretny składnik sukcesu zespołów osiągających znakomite rezultaty. Zważywszy, że firma koncentruje się na zatrudnianiu „najbystrzejszych z bystrych”, ludzie w Google’u byli pewni, że wspólnym mianownikiem odnoszących sukcesy zespołów będzie po prostu moc zdolności poznawczych. Innymi słowy, wierzyli, że zespoły z najinteligentniejszymi ludźmi będą jednocześnie zespołami osiągającymi najlepsze wyniki. Byli w błędzie.

Zostało 81% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!