Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Automatyzacja i robotyzacja

Sześć wskazówek dla liderów na rok 2024

16 stycznia 2024 5 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Paweł Kubisiak
Sześć wskazówek dla liderów na rok 2024

W obecnym roku liderzy powinni rozwijać kompetencje z obszaru zarządzania zmianą i inteligencji emocjonalnej. I nawet jeśli kluczowym wyzwaniem jest opracowanie strategii dotyczącej wykorzystania sztucznej inteligencji, nie należy zapominać o wpływie na ludzi, jakie wywierają zmiany wywołane przez AI.

Jeśli jesteś liderem firmy, wśród twoich najważniejszych zadań na 2024 rok znajdzie się inspirowanie ludzi i wspieranie ich w automatyzacji procesów biznesowych oraz eksperymentowaniu z generatywną sztuczną inteligencją. A to oznacza także konieczność doskonalenia kompetencji miękkich, takich jak komunikacja i empatia. Ale nie przerażaj się tym: przecież przeszedłeś najcięższe dni pandemii i przejście do pracy hybrydowej, zatem jesteś do tego dobrze przygotowany.

Aby dostarczyć ci dodatkowych inspiracji do zrobienia jeszcze większych postępów, zebraliśmy dla ciebie sześć lekcji płynących z naszych najbardziej poczytnych artykułów z 2023 roku. Zastanów się, które z nich możesz zastosować do swoich obecnych i nadchodzących zadań.

1. Przekonaj swoich ludzi do automatyzacji. Nawet po przeprowadzeniu krótkich i mało zaawansowanych szkoleń osoby bez specjalistycznych umiejętności technicznych mogą skutecznie zautomatyzować skomplikowane procesy. Niektóre firmy, takie jak AT&T, Dentsu, Johnson & Johnson i PwC, już doceniły wartość wspierania pracowników merytorycznych w samodzielnym projektowaniu narzędzi do automatyzacji, zwłaszcza w kontekście narzędzi niskokodowych i bezkodowych, takich jak RPA (ang. robotic process automation) i inteligentna automatyzacja (IA). (Przeczytaj artykuł „Oddolna automatyzacja: instrukcja obsługi”).

2. Zmień w firmie podejście do innowacji. Szybkie, powtarzalne i skupione na klientach innowacje są w zasięgu dużych firm, o ile te nie będą się kurczowo trzymać swoich tradycyjnych sposobów pracy. Innowacyjne przedsięwzięcia potrzebują innowacyjnego podejścia. Doświadczenia laboratorium Onono w firmie chemicznej BASF pokazały, jak ważne projektowanie powtarzalnych procesów innowacyjnych oraz rola małych, wielofunkcyjnych, autonomicznych i odpowiedzialnych zespołów innowacyjnych. (Przeczytaj artykuł „Zarządzanie innowacjami cyfrowymi wymaga nowego podejścia”)

3. Bądź gotowy na nieoczekiwane zmiany. Wydarzenia geopolityczne oraz postęp technologiczny przyniosły ze sobą turbulencje, które dramatycznie zmieniają otoczenie rynkowe przedsiębiorstw. Wiele organizacji nie nadąża za dynamicznymi zmianami, ale nie należą do nich firmy świadczące profesjonalne usługi doradcze, które mają swoje sposoby na to, by przetrwać zakłócenia na burzliwych rynkach. Choć znalazły się na celowniku nowych, napędzanych technologią konkurentów, to większość z nich utrzymała, a nawet wzmocniła swoją pozycję. Stało się tak, gdyż firmy konsultingowe i najlepsze kancelarie prawne nauczyły się łączyć pragmatyczne podejście dotyczące swojego biznesu z odrobiną paranoicznej podejrzliwości wobec pojawiających się technologii i konkurentów. (Przeczytaj artykuł „Jak firmy doradcze nie dały się zaskoczyć zmianom”).

4. Uwolnij potencjał nowych technologii. Przełomowe rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji, komputery kwantowe, kolejna generacja internetu Web3, a wraz z nią zdecentralizowane uwierzytelnianie stwarzają firmom nowe możliwości. By wykorzystać przełomową moc nowych technologii, liderzy muszą jednak umieć ocenić ich dojrzałość i przydatność oraz wykazać gotowość do ich wdrożenia przed konkurencją. Kluczem do sukcesu jest krytyczne myślenie, które z narzędzi przydadzą się w firmie oraz na podstawie jakich danych trenowano i testowano konkretny model AI wykorzystany w danym rozwiązaniu, o czym piszemy w artykule „Najważniejsze pytania dotyczące narzędzi opartych na AI”.

5. Nie rób scen, rób innowacje. W trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii niektóre z firm wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań, a w niektórych organizacjach pojawiło się zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. W artykule „Nie rób teatru, rób innowacje” wyjaśniamy, na czym polega to szkodliwe zjawisko, i na rodzimych przykładach podpowiadamy, jak wyzwolić w firmach prawdziwą innowacyjność.

6. Buduj i rozwijaj kulturę inkluzywności. Wiele firm deklaruje walkę z dyskryminacją ze względu na płeć, wiek, rasę czy orientację seksualną. Niestety, nasze badanie pokazało, że w polskich realiach biznesowych hasło diversity & inclusion to niejednokrotnie puste obietnice, maskujące brak działań. Tymczasem bez strategicznego podejścia do różnorodności firmy nie będą w stanie wykorzystać jej potencjału. W artykule „Osiem kroków do zbudowania inkluzywnej kultury organizacyjnej” wyjaśniamy, dlaczego warto inwestować w różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność. I jak czynić to skutecznie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!