Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Strategia cyfrowa? Twoja firma jej nie potrzebuje

16 września 2019 9 min czytania
George Westerman
Strategia cyfrowa? Twoja firma jej nie potrzebuje

Strategia cyfrowa? Twoja firma jej nie potrzebuje.

Spekulacje na temat nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, roboty i internet rzeczy (IoT), bywają ekscytujące. Jednak nadmierne skupianie się na technologii może skierować rozmowę w niebezpiecznym kierunku. Bo jeśli chodzi o transformację cyfrową, to nie cyfrowość jest odpowiedzią, a transformacja.

Technologia nie zapewnia wartości biznesowej. Nigdy tak nie było (z wyjątkiem technologii w produktach). Wartość technologii wynika z faktu, że umożliwia ona zmianę sposobu prowadzenia działalności, bo technologia taką zmianę umożliwia. W e‑commerce (handlu elektronicznym) nie chodzi o internet – tylko o sprzedaż w inny sposób. Analityka nie polega na bazach danych i algorytmach języka maszynowego, ale dotyczy lepszego zrozumienia klientów, optymalizacji procesów lub pomocy lekarzom w dokładniejszym diagnozowaniu raka. Internet rzeczy nie dotyczy etykiet RFID, ale polega na radykalnej synchronizacji operacji lub zmianie modeli biznesowych.

W świecie cyfrowym strategiczne ukierunkowanie na technologię cyfrową może zostać niewłaściwie zrozumiane. Istnieje wręcz ryzyko, że stworzenie „strategii cyfrowej” spowoduje, iż organizacja skupi się na sposobach, które nie oddają prawdziwej zalety transformacji cyfrowej.

Nie potrzebujesz zatem strategii cyfrowej. Potrzebujesz lepszej strategii, którą zrealizujesz dzięki technologii cyfrowej.

Lepsza strategia dzięki technologii cyfrowej: konkrety

Pomysł skoncentrowania się na transformacji zamiast na technologii rozciąga się na różne branże, od żywności po górnictwo. Oto kilka przykładów tego, co mam na myśli:

W branży lakierniczej

Firma Asian Paints przekształciła się z producenta powło, który działał w 13 regionach Indii, w dostawcę powłok, usług malarskich i projektowych, a także firmę oferującą remonty domów, która rozszerzyła swoją działalność na 17 krajów. Technologia stosowana przez liderów firmy nie była żadną filozofią. Transformacja organizacji została oparta na oprogramowaniu ERP (Enterprise Resource Palnning – planowanie zasobów przedsiębiorstwa), centrach telefonicznych, telefonach komórkowych i tabletach, analizach, technologii uczenia maszynowego oraz autonomicznej produkcji. Ważniejsze jednak było silne przywództwo, które na nowo opracowało funkcjonowanie firmy i stale poszukiwało nowych możliwości biznesowych.

W branży bankowej

Wiele firm korzysta z chatbotów – oprogramowania aktywowanego głosem, które może nawiązać rozmowę, aby usprawnić obsługę klienta. Kierownictwo DBS Bank Sp. z o.o. poszło o krok dalej. Po udoskonaleniu procesów firmy, rentowności i zadowolenia klientów w kosztownym Singapurze kierownictwo skupiło się na rynkach o niskich kosztach. Bazując na wiedzy i systemach w Singapurze oraz na chatbotach i innych technologiach, DBS wkroczył do Indii z modelem bankowości opartym na telefonach komórkowych, który nie wymaga interwencji człowieka. Ten model może zarabiać na małych rachunkach, którymi inne banki nigdy by się nie zainteresowały, bo nie uznałyby za wystarczająco opłacalne. Podczas gdy myślenie o chatbotach skłoniło wielu bankierów do skoncentrowania się na obniżeniu kosztów w istniejących kanałach, DBS skupił się na opracowaniu modelu dla tanich nowych rynków, co spowodowało, że chatboty, wraz z innymi technologiami i znaczącą zmianą organizacyjną, stworzyły znacznie większe możliwości.

W branży stoczniowej

Wiele firm korzysta z technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), aby pomóc projektantom w wizualizacji złożonych projektów. Liderzy Newport News Shipbuilding, oddział Huntington Ingalls Industries INC., wykorzystali technologię VR w inny strategiczny sposób. W celu przyspieszenia rozwoju dużych lotniskowców marynarki wojennej USA producent z Wirginii zainwestował w narzędzia do projektowania cyfrowego i w projekty nowych produktów. Jednak koordynowanie i motywowanie tysięcy pracowników nadal pozostało wyzwaniem.

Pracownikom trudno było zrozumieć, w jaki sposób ich praca wpisuje się w szerszą historię budowy gigantycznego lotniskowca, lub rozpoznać, jak ich praca współdziała z pracą innych osób. VR stała się użytecznym narzędziem w szerszym wysiłku firmy w celu przekształcenia procesu pracy: teraz pracownicy mogą zakładać okulary VR, aby zobaczyć, co jest za ścianą, w której wiercą, lub jak powinien wyglądać nowy wspornik po zamontowaniu. Otrzymują ostrzeżenia, gdy jakaś część jest zbyt ciężka do podniesienia bez specjalnego wyposażenia, oraz instrukcje dotyczące prawidłowej kolejności instalowania komponentów. Co więcej, zawsze mogą zobaczyć, jak ich część pracy pasuje do większego projektu, który wspólnie budują. Wirtualna rzeczywistość sama w sobie jest interesującym narzędziem cyfrowym, ale jako część szerszej strategii transformacji pracy ma znacznie większą moc.

Skup się na transformacji, zapomnij o technologii

W branżach od hotelarstwa po produkcję piły łańcuchowej liderzy przekształcają swoje firmy za pomocą technologii. Koncentrują się na transformacji strategicznej, a nie na wdrażaniu technologii, i dzięki temu osiągają lepsze wyniki. Aby uniknąć typowych pułapek, które często wynikają ze zbytniej koncentracji na technologii, pamiętaj o czterech rzeczach:

Odstaw na bok myślenie silosowe

Strategia mobilna, Big Data, czy VR. To są silosowe sposoby myślenia. Skoncentrowanie się na technologii może ukierunkować aspiracje na to, co może zrobić technologia, a nie jak powinna wyglądać przekształcona firma. Strategia mobilna kończy się, gdy po wdrożeniu usług mogilnych dana firma nie bierze pod uwagę możliwości, które nie są związane z wykorzystaniem kanału mobilnego. Rezultatem jest myślenie przyrostowe, które pomija znacznie większe możliwości wynikające ze współpracy pomiędzy silosami. Zamiast tego najcenniejsze transformacje wynikają ze zmiany biznesu poprzez szereg technologii i interwencji zarządczych. Na przykład strategia ścisłej współpracy z klientem wykorzystuje urządzenia mobilne wraz z innymi technologiami cyfrowymi, aby stale zwiększać personalizację, zaangażowanie i satysfakcję. Jednak znajduje także zastosowanie w technologiach wykraczających poza kanały mobilne.

Nie przeginaj

Zanim firmyskoncentrują swoją uwagę na autonomicznych samochodach osobowych i flotach ciężarówek oraz w pełni zrobotyzowanych centrach telefonicznych, wiele organizacji może wciąż znaleźć ogromną wartość w przekształcaniu procesów biznesowych poprzez decyzje oparte na danych, współpracę mobilną, a nawet ERP. Zbyt dalekie spojrzenie na zaawansowane innowacje cyfrowe może sprawić, że te bardziej przyziemne technologie będą mniej atrakcyjne. Co więcej, liderzy biznesu mogą uzyskać mniej, niż by byli w stanie, jeżeli zignorują pośrednie kroki, goniąc za ryzykownymi rozwiązaniami, które mogą nie być jeszcze do końca opłacalne.

Nie proś liderów technologii, aby samodzielnie pokierowali transformacją

To technologia, więc musi to być zadanie dla CIO / IT Managera. Tego rodzaju myślenie – rezygnacja z przekształcenia firmy poprzez technologię – jest nieprzemyślane. Nawet najlepsi liderzy IT nie będą w stanie przekształcić firmy ani określonej jej części, jeśli nie będą menedżerami nadzorującymi tę część firmy, która ma przejść transformację. Chociaż widziałem wiele udanych transformacji cyfrowych prowadzonych przez wielkich liderów technologii, transformacja powstaje podczas pracy z liderami IT, a nie wtedy gdy menedżer prosi ich, by zajęli się tym sami.

Zbuduj niezbędne zdolności przywódcze, a nie tylko techniczne

Czołowi liderzy cyfrowi uważają transformację cyfrową nie za projekt, ale za możliwość. Tworzą transformacyjną wizję, angażują swoich ludzi w tę wizję, a następnie zdecydowanie rządzą, aby wytyczyć kurs całej gamy wysiłków na rzecz transformacji cyfrowej – niektórych planowanych, a niektórych jeszcze do odkrycia. Korzyścią z koncentracji na transformacji zamiast na technologii cyfrowej jest to, że podkreśla ona fundamentalną rolę przywództwa i zdolności organizacyjnych w tworzeniu rzeczywistej wartości biznesowej dzięki innowacjom technologicznym. Jako inżynier, który został menedżerem, a następnie badaczem zarządzania, uwielbiam technologię. Spędziłem życie, tworząc, wykorzystując i badając jedne z największych innowacji ostatnich dziesięcioleci, i studiowałem transformację cyfrową przez ostatnie sześć lat, zanim jeszcze temat stał się modny. Nigdy nie powiedziałbym firmie, aby unikała nowych technologii i nigdy nie powiedziałbym menedżerom, aby ignorowali szybko pojawiające się innowacje cyfrowe. Ale będę nadal ostrzegać menedżerów, gdy widzę, że rozmowa o transformacji cyfrowej zmierza w złym kierunku.

Technologia pomaga prowadzić działalność inaczej, jednak właściwa strategia nie koncentruje się na technologii. Wykorzystuje odpowiednie technologie do odpowiednich zadań. Właściwa strategia wykorzystuje zaawansowaną technologię tam, gdzie oferowane przez nią możliwości są istotne, ale wykorzystuje również tradycyjne rozwiązania, które załatwią prostą sprawę. A kiedy technologia zostanie dobrze zrobiona, może pomóc firmie wprowadzać kolejne innowacje biznesowe – innowacje, które stają się możliwe, gdy nowe technologie stają się rzeczywiste.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!