Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Średni szczebel: Twój klucz do sukcesu w sprzedaży

12 sierpnia 2014 4 min czytania
Zdjęcie Sally E. Lorimer - Konsultantka w dziedzinie marketingu i sprzedaży oraz autorka książek i artykułów biznesowych.
Sally E. Lorimer
Zdjęcie Andris A. Zoltners - Emerytowany profesor w Kellogg School of Management w Northwestern University w Evanston w Illinois. Współzałożyciel ZS Associates, globalnej firmy konsultingowej.
Andris A. Zoltners
Średni szczebel: Twój klucz do sukcesu w sprzedaży

Streszczenie: Liniowi kierownicy sprzedaży (LKS) pełnią kluczowe role w organizacji sprzedaży: zarządzają zespołem, utrzymują relacje z kluczowymi klientami oraz pośredniczą w komunikacji między kierownictwem a pracownikami. Najczęstsze błędy popełniane przez LKS to zatrudnianie niekompetentnych sprzedawców, poświęcanie nadmiernej uwagi słabym pracownikom kosztem najlepszych, brak wsparcia dla zespołu, ignorowanie potrzeb klientów oraz skupianie się na zadaniach o niskiej wartości. Aby poprawić efektywność LKS, dyrektorzy ds. sprzedaży powinni dostarczać odpowiednie narzędzia szkoleniowe, ustalać standardy coachingu oraz wdrażać skuteczne procesy rekrutacyjne. Kluczowe jest zatrudnianie na stanowiska kierownicze osób posiadających odpowiednie predyspozycje, gdyż błędne decyzje rekrutacyjne mogą negatywnie wpłynąć na cały zespół sprzedażowy. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Aby firma świetnie prosperowała, działem sprzedaży powinni zarządzać dobrzy menedżerowie. Ale podobnie jak w wojsku, gdzie najlepsi, wysocy rangą oficerowie nie są w stanie nadrobić braków i słabości dowódców liniowych, tak i w sprzedaży istotnym ogniwem są menedżerowie średniego szczebla, którzy odpowiadają za codzienną wydajność pracy podwładnych. Każda organizacja sprzedaży mogłaby się teoretycznie obyć bez wiceprezesa ds. sprzedaży, dyrektorów regionalnych czy kierownika ds. szkoleń – powiedział nam kiedyś pewien dyrektor ds. sprzedaży – Nie można się jednak obyć bez liniowych kierowników sprzedaży.

Liniowi kierownicy sprzedaży (LKS) stanowią najistotniejsze ogniwo organizacji sprzedaży, gdyż spełniają trzy ważne role zarządcze – a najlepsi brylują we wszystkich trzech.

  • Zarządzanie ludźmi: Na potrzeby podległej im organizacji dokonują selekcji pracowników, budują ją, zarządzają nią, zapewniają przywództwo i nagradzają pracę podwładnych.

  • Zarządzanie klientami: Odpowiednio uczestniczą w procesie sprzedaży z kluczowymi klientami, by wpływać na sukces podejmowanych działań.

  • Zarządzanie biznesowe: Odgrywają rolę ogniwa pośredniczącego w przepływie informacji na linii kierownictwo spółki‑pracownicy, tak, aby działania zespołu sprzedażowego były zgodne z celami firmy.

Poniżej podaliśmy kilka typowych błędów popełnianych przez LKS w każdej z wymienianych ról oraz opisaliśmy, co liderzy sprzedaży mogą robić, by ich uniknąć.

Zarządzając ludźmi, słabi LKS:

  • zatrudniają słabych sprzedawców;

  • „karmią kurczęta, a głodzą orły”, zbyt wiele czasu poświęcając słabym pracownikom;

  • zarządzają, kierując się wyłącznie wynikami, i żądają ich poprawy, ale nie udzielają pracownikom w tej sprawie odpowiedniego wsparcia (brak coachingu);

  • chętnie przyjmują pochwały, ciesząc się sukcesami zespołu, zamiast podzielić się z innymi uznaniem, na które zasłużyli.

Zarządzając klientami, słabi LKS:

  • nie stawiają potrzeb klienta na pierwszym miejscu;

  • przejmują kontrolę nad utrzymywaniem relacji z klientami, podkopując tym samym motywację i pewność siebie podwładnych w prowadzonym procesie sprzedaży.

Zarządzając stroną biznesową, słabi LKS:

  • zbyt wiele czasu poświęcają na działania o niskiej wartości, ponieważ są pilne albo leżą w ich strefie komfortu;

  • odkładają w czasie wykonanie ważnych zadań, które zapewniają komunikację i spójność na linii kierownictwo‑szeregowi pracownicy.

Dyrektorzy ds. sprzedaży mogą wzmocnić zespół LKS i jego działania, poprawiając jakość wsparcia dla zarządzających, narzędzi i szkoleń. Dyrektorzy mogą na przykład pomóc LKS podnieść ich jakość pracy w zarządzaniu ludźmi poprzez zapewnienie im narzędzi szkoleniowo‑coachingowych; ustalanie standardów ilości czasu, jaki przeznaczają na coaching dla słabszych i lepszych pracowników; stworzenie procesu rekrutacyjnego połączonego z narzędziami do „prześwietlania” kandydatów (np. studia przypadków czy pytania behawioralne dotyczące dotychczasowych doświadczeń i zachowań kandydata) oraz nauczenie ich, jak z nich korzystać. Dyrektorzy mogą również podnieść kwalifikacje LKS w obszarze zarządzania biznesowego, dostarczając odpowiednich narzędzi i wsparcia, by ułatwić im pracę.

Większość błędów, które popełniają LKS, nie jest jednak korygowana poprzez zapewnienie lepszego wsparcia zarządzania, narzędzi czy szkolenia. Błędy te wynikają raczej z faktu, że dana osoba nie nadaje się do pracy na stanowisku LKS – zwykle jest to ktoś, kto był znakomitym sprzedawcą, ale nie posiada cech, które pomogłyby mu osiągnąć sukces w roli menedżera. Większość dobrych sprzedawców, nawet po otrzymaniu awansu na stanowisko kierownicze, nadal usilnie dąży do realizacji i podkreślania osobistych osiągnięć. Niestety taka postawa może im przeszkadzać w tym, by:

  • pozwolić innym przejąć inicjatywę w pracy z klientami, zwłaszcza na etapie zamykania sprzedaży;

  • okazywać zdyscyplinowanie i cierpliwość w kontaktach z kierownictwem;

  • samemu stanąć w drugim szeregu, by wyrazić uznanie dla członków zespołu za osiągnięty sukces.

Pracując jako sprzedawca, wygrywasz dzięki podejmowanym działaniom; jako kierownik sprzedaży – poprzez działania podejmowane przez innych.

Jeżeli chcesz, by w procesie rekrutacji zawsze wyłaniano najlepszych kandydatów na sprzedawców, musisz mieć znakomitych kierowników sprzedaży. Najlepsi zatrudniają najlepszych. Drugoligowcy rekrutują zawodników z trzeciej ligi. Trudno po fakcie poradzić sobie z problemem błędnych decyzji rekrutacyjnych i dlatego właśnie tak istotnym jest, by w sposób priorytetowy potraktować zatrudnianie (lub awansowanie) na stanowiska kierowników liniowych osób, które się do tego najlepiej nadają, gdyż to one potem odpowiadają za rekrutację i selekcję pracowników zespołu sprzedażowego.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!