Dziś obserwujemy gotowość i otwartość części firm na wykorzystanie potencjału kobiet, jednak nadal wiele organizacji nie wyznacza sobie różnorodności za cel. W takim przypadku postawienie na liderki może być brakującym ogniwem do sukcesu firmy.
Z badania OECD.Stat 2018 wynika, że coraz więcej kobiet zajmuje wysokie stanowiska w firmach, na przykład we Francji odsetek przedsiębiorstw z członkiniami zarządu wzrósł z 12% w 2010 roku do 37% w 2016 roku, w Niemczech z 13% do 27%, we Włoszech z 5% do 30%. Niestety, nadal ogromna liczba kobiet ekspertek w różnych dziedzinach pozostaje na stanowiskach specjalistek. Nie stanowi to problemu, jeśli jest wynikiem indywidualnych wyborów. Gorzej, gdy to kultura organizacyjna w firmie blokuje kobietom dostęp do stanowisk w wyższej kadrze zarządzającej. W takich organizacjach ogromny potencjał pozostaje uśpiony.
Kobiety w roli liderek potrafią skupiać się zarówno na celach biznesowych, jak i ludzkim aspekcie zarządzania. Mają doskonałą umiejętność kształtowania kultury sprzyjającej rozwojowi, dającej poczucie bezpieczeństwa, uwzględniającej indywidualne potrzeby pracowników. Są dobrze zorganizowane, chętnie się uczą i rozwijają. A przy tym umiejętnie żonglują różnymi zawodowymi i życiowymi rolami. Aby w natłoku tych zadań mogły podążać za zawodowymi marzeniami, potrzebują wsparcia środowiska biznesowego kobiet oraz firmy, w której pracują.
Niezwykła moc spotkań
W Unum Życie TUiR kobiety stanowią 65% załogi. Zależy nam, by czuły się tutaj dobrze. Dbamy o to, by po powrocie z urlopu macierzyńskiego mogły się realizować zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym. Oczywiście na podobne wsparcie mogą też liczyć mężczyźni, którzy coraz częściej angażują się w wychowanie dzieci. Naszym pracownikom zapewniamy szereg benefitów, w tym m.in.: elastyczny czas pracy, możliwość pracy z domu, wczasy pod gruszą. Ponadto inicjujemy własne święta. Podczas Dnia Rodziny dzieci spędzają czas z rodzicami w pracy i korzystają z przygotowanych dla nich atrakcji. A zamiast Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn obchodzimy w firmie Dni Zdrowia. Pracownicy uczestniczą wtedy w wykładach, korzystają z porad specjalistów i uprawiają aktywność sportową w biurze. Działamy też na rzecz samych kobiet i w związku z tym niedawno założyłyśmy Klub Liderek Biznesu, w ramach którego menedżerki udają się raz na kwartał na wspólne śniadanie. Podczas nieformalnych spotkań poza biurem wymieniamy się doświadczeniami i wzajemnie się inspirujemy. Ta inicjatywa wnosi wielką korzyść w nasze zawodowe życie: daje poczucie przynależności do niezwykle wartościowej grupy liderek, wyzwala pozytywną energię, daje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń, dzięki którym łatwiej osiągać sukcesy. Sieć wsparcia jest niecenioną pomocą w radzeniu sobie z codziennymi blaskami i cieniami zarządzania. Pozwala lepiej sobie radzić ze zwalczaniem – a czasami też z uświadamianiem sobie – stereotypów o postawach kobiet liderek i mężczyzn liderów, którym ulegają obie płcie.
W pułapce stereotypów
Decyzyjność częściej przypisujemy mężczyznom, uznając, że domeną kobiet jest ciepło, uprzejmość. Z badań przytoczonych przez Therese Huston, autorkę książki Jak kobiety podejmują decyzje, wynika, że decyzyjność spada na 43. pozycję oczekiwanych cech wśród kobiet. To pułapka stereotypu! Choć mężczyźni i kobiety odmiennie podchodzą do decyzji, okazuje się, że niekoniecznie dzieje się tak z powodów, które nam wmawiano. Kobiety dłużej rozważają za i przeciw, wybierają pewniejsze rozwiązania. Inaczej też pracują pod wpływem stresu. Poświęcają więcej czasu na rozważanie ryzyka, są bardziej czujne i potrafią ważyć rozwiązania. Panowie z kolei pod wpływem stresu są bardziej gotowi do odważnych posunięć i podejmowania ryzykownych decyzji. Każdy z tych modeli jest potrzebny w biznesie, który wygrywa dzięki różnorodności. Rozwój kobiet liderek to nie wyścig ani próba zepchnięcia mężczyzn na dalszy plan. Siła kobiet zawiera się w tym, co je odróżnia od mężczyzn. Łącząc „kobiece” i „męskie”, możemy tworzyć komplementarne zespoły sprzyjające rozwojowi spółek oraz osiąganiu osobistych sukcesów.
Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »
Z odwagą i autentycznością na szczyt
|
Przywództwo i zarządzanie ludźmi
,
Joanna Koprowska PL
Wiele udało się już osiągnąć w promowaniu kobiet w biznesie. Stereotypy są jednak nadal żywe, a burzenie szklanego sufitu i szklanych ścian trwa.
Empatia jest siłą
|
,
Edyta Wojtkiewicz PL
Kiedyś w pracy liczyła się siła mięśni, dzisiaj liczy się umysł i coraz częściej serce, będące symbolicznymi wrotami do naszych emocji. A w przyszłości zdominowanej przez technologie to one będą kluczowe w zarządzaniu ludźmi.
Współpraca to sposób na zaangażowanie
,
Katarzyna Sokalska PL
Zazwyczaj funkcję dyrektora finansowego kojarzy się z nakazami i silnymi mechanizmami kontrolującymi. Osoby na tym stanowisku postrzega się jako niedostępne, skoncentrowane na liczbach i tabelach. To jednak nie ja.
Autentyczna przewaga różnorodnych firm
,
Iwona Golonko PL
Rozpowszechnianie kłamstw i powielanie niepotwierdzonych informacji nigdy wcześniej nie było tak proste jak teraz. Dlatego coraz większą wartość mają dla nas ludzie, którym możemy ufać.
Kapitalizm społeczny szansą dla kobiet
|
,
Barbara Stepnowska PL
Aby sprostać wymaganiom współczesności, nie możemy jak wielki filozof Kartezjusz zamknąć naszego życia „w jaskini snów” i działać w samotności.
Moc kobiet
Przywództwo i zarządzanie ludźmi
,
Agnieszka Servaas PL
Kobiety zawsze były silne. Obecnie są tej siły świadome. Dzięki temu ich prawdziwy potencjał może znaleźć odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia, także w biznesie i przywództwie.