Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO

Remigiusz Efinowicz: Staraj się poznać osoby, z którymi negocjujesz

1 października 2016 4 min czytania
Remigiusz Efinowicz
Remigiusz Efinowicz: Staraj się poznać osoby, z którymi negocjujesz

Przystępując do międzynarodowych negocjacji, należy jasno określić, jaki cel chcemy osiągnąć i jakiego rodzaju relację chcemy zbudować. Dążąc do tego celu, musimy pamiętać o różnicach kulturowych, nie możemy jednak ulegać stereotypom.

Firma Hicron działa na rynku usług IT od dziesięciu lat i od samego początku główny nacisk kładziemy na współpracę międzynarodową. Już rozpoczynając działalność, zdawaliśmy sobie sprawę, że negocjacje biznesowe wyglądają zupełnie inaczej w różnych kulturach, jednak teraz z perspektywy wielu zamkniętych międzynarodowych kontraktów mogę stwierdzić, że różnice w negocjacjach są widoczne nawet w obrębie Unii Europejskiej. Choć zdawałoby się, że kraje naszego regionu są pod względem kulturowym dość jednolite, zrelaksowane podejście Brytyjczyków wyraźnie kontrastuje ze sformalizowanym procesowo nastawieniem Niemców czy Skandynawów. Bez odpowiedniego doświadczenia lub dobrego doradcy skuteczne negocjacje międzynarodowe mogą być trudne nawet z przedstawicielami naszych sąsiadów.

Na początku negocjacji bardzo ważne jest, by określić ich cel i odpowiedzieć na pytanie, czy dążymy do pozyskania jednorazowego kontraktu, czy chcemy raczej nawiązać długoterminową współpracę. Postawienie problemu w ten sposób pomoże nam zaplanować podejście do procesu negocjacyjnego i wyznaczyć jego trajektorię. Najistotniejszym aspektem początkowego etapu negocjacji jest poznanie uczestniczących w nim osób, ze szczególnym naciskiem na ustalenie ich miejsca w strukturze organizacyjnej firmy. Dlaczego? Na przykład przedstawiciele działów biznesowych przywiązują wagę do innych aspektów oferty niż osoby z korporacyjnych działów zakupów.

W negocjacjach międzynarodowych bardzo ważną rolę odgrywa ominięcie międzykulturowych barier. Chodzi tutaj o podjęcie próby znalezienia wspólnej płaszczyzny porozumienia. Bardzo istotne jest zebranie jak największej ilości informacji na temat otoczenia naszego partnera. Nie możemy jednak pozwolić sobie na uleganie stereotypom. Na przykład na Bliskim Wschodzie możemy spotkać silne indywidualności, które biznesowo wyrosły na doświadczeniach z rynku lokalnego. Z drugiej strony bardzo istotną rolę spełnia tam również międzynarodowa i miejscowa kadra zarządzająca, menedżerowie, którzy odebrali solidne wykształcenie w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii. Obydwie te grupy podchodzą do negocjacji w różny sposób.

Proces negocjacyjny na Bliskim Wschodzie może być długotrwały, a w jego trakcie obie strony muszą się bardzo dobrze poznać. Często oznacza to, że w rozmowy angażują się osoby na coraz wyższych stopniach hierarchii obu organizacji, włącznie z właścicielami.

Istotnym elementem procesu negocjacyjnego niezależnie od kontekstu kulturowego jest przekonanie klienta do poszukiwania rozwiązań, które po angielsku nazywają się win‑win, czyli takich, w których korzyści odnoszą obie strony. Wówczas obie strony porozumienia są jednakowo zmotywowane do tego, by pilnować realizację jego postanowień.

Czynnikiem, który jest bardzo zależny kulturowo, a może zaważyć na wyniku negocjacji, jest też kwestia podejścia do ryzyka. W krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu oczekuje się akceptacji napiętych terminów, które z naszego punktu widzenia wydają się bardzo ryzykowne. Z punktu widzenia partnera taka asekuracyjna postawa może być natomiast interpretowana jako brak chęci pełnego zaangażowania się w przedsięwzięcie. Z drugiej strony w niemieckich przedsiębiorstwach działających w tradycyjnych branżach proponowanie krótkich terminów dostaw może być interpretowane na naszą niekorzyść, jako zbyt duża skłonność do ponoszenia ryzyka. W tym kontekście ważna jest też zdolność szerszego spojrzenia na problem i przekonanie partnerów, że działamy w dobrej wierze. Pozwala to na nawiązanie długotrwałej relacji biznesowej. Wskazuje na konieczność empatycznego podejścia do partnera poprzez dogłębne zrozumienie jego najbardziej istotnych potrzeb. Oznacza próbę poznania także tych oczekiwań, których nasi rozmówcy bezpośrednio nie werbalizują, a które mimo to kierują ich działaniami. Bardzo dużą rolę odgrywają w tym kontekście inteligencja emocjonalna i zdolności komunikacyjne.

Niedocenianym czynnikiem, który bardzo pomaga w negocjacjach, jest poczucie humoru. Pozwala zbudować relacje o podłożu emocjonalnym, dzięki którym rozmowy stają się łatwiejsze. Kiedy jednak pozwalamy sobie na żarty, muszą dotyczyć tych aspektów kulturowych, które dobrze znamy. W przeciwnym wypadku łatwo o nieporozumienia mogące zaważyć na całości procesu negocjacyjnego.

Zakończony sukcesem proces negocjacji w środowisku międzynarodowym to często dopiero początek wspólnej „wyprawy w nieznane”. Warto mieć to cały czas na uwadze, aby uniknąć w późniejszym czasie rozczarowań dużo większych niż wstępne niepowodzenie negocjacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!