Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO
Polska flaga

Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?

2 grudnia 2022 6 min czytania
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Maria Korcz
Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?

Streszczenie: W obliczu kryzysu wywołanego wysoką inflacją i wojną w Ukrainie, firmy nadal intensywnie konkurują o najlepszych pracowników, którzy mogą pomóc przetrwać trudne czasy. Kluczowym elementem przyciągającym kandydatów jest odpowiednio skonstruowane ogłoszenie o pracę. Badania pokazują, że oferty zawierające widełki płacowe są lepiej postrzegane przez 78% osób, a liczba aplikacji na takie ogłoszenia wzrasta o 34%. Ponadto, 67% więcej CV spływa na oferty z możliwością pracy zdalnej. Istotne jest również, aby proces rekrutacyjny był sprawny i transparentny, gdyż długie oczekiwanie na decyzję zniechęca kandydatów. Aż 47% z nich oczekuje informacji o wyniku rekrutacji w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Dodatkowo, kandydaci przed wysłaniem CV poszukują informacji o firmie w internecie, dlatego warto zadbać o pozytywny wizerunek pracodawcy w sieci. Przejrzystość, szybka komunikacja i atrakcyjne warunki współpracy to kluczowe czynniki przyciągające wartościowych pracowników.

Pokaż więcej

Choć kryzys wywołany wysoką inflacją i wojną w Ukrainie coraz bardziej daje się odczuć pracodawcom i zmusza ich do szukania oszczędności m.in. w kosztach zatrudnienia, rywalizacja o najlepszych pracowników nie schodzi na drugi plan. To oni mogą być dla firm szansą na przejście suchą nogą przez kryzys.

Rywalizacja o talenty, które w trudnych czasach będą naszą przewagą konkurencyjną, zaczyna się już na etapie konstruowania ogłoszenia o pracę. Nie mniejsze znaczenie ma jednak także późniejszy przebieg procesu rekrutacji – według danych Pracuj.pl 47% Polaków uważa, że czasochłonny proces aplikowania zniechęca ich do wysłania CV. Jak zatem powinna wyglądać rekrutacja, która nie zniechęci cennych kandydatów, a wyłoni prawdziwe talenty?

Must have dobrego ogłoszenia: widełki płacowe

Z danych portalu RocketJobs.pl wynika, że dobrze skonstruowana pod względem treści oferta pracy zwiększa zainteresowanie kandydatów nawet o 80%. Zarówno analiza zachowań użytkowników tej platformy, jak i dane ujęte w raporcie Pracuj.pl wskazują, że większe szanse na zainteresowanie kandydatów mają oferty z widełkami wynagrodzenia – lepiej postrzegać ma je nawet 78% osób, a ostatecznie spływać ma na nie nawet 34% więcej aplikacji. Prawie 40% badanych przez Pracuj.pl chce znać wynagrodzenie przed rozmową o pracę. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt również w interesie firmy – jeśli od początku oczekiwania finansowe kandydata rozmijają się z tym, co możemy mu zaoferować, kontynuowanie takiego procesu rekrutacji jest dla obu stron stratą czasu.

Kolejny istotny element treści ogłoszenia to warunki współpracy, które powinny zawierać przynajmniej trzy podstawowe informacje: rodzaj umowy, wynagrodzenie i tryb pracy. Ta ostatnia ma obecnie olbrzymie znaczenie. Jak wynika z badań RocketJobs.pl, aż 67% więcej CV spływa na ogłoszenia z możliwością pracy zdalnej, niż na te, które jej nie oferują.

Joanna Osojca‑Wideryńska, wieloletnia HR menedżer, a dziś właścicielka firmy Mind Arts, radzi, od czego zacząć konstruowanie dobrego ogłoszenia: „Dobrze zidentyfikowane atuty pracodawcy stanowią niezbędne informacje do przygotowania ogłoszenia rekrutacyjnego (m.in. do części z opisem, co oferujemy, kim jesteśmy, jakie mamy wartości, dlaczego warto z nami pracować). Wyszkoleni menedżerowie, którzy prowadzą rekrutacje lub je współprowadzą z HR, muszą wiedzieć, że mają realny wpływ na decyzje kandydatów i tworzą wizerunek pracodawcy”.

Zdobądź przewagę dzięki brand story i szczerości

Według wyników badania Pracuj.pl 57% kandydatów każdorazowo dostosowuje swoją aplikację do oferty pracy, a 47% twierdzi, że lepiej jest przesłać swoje CV do maksymalnie kilku wybranych pracodawców niż do wielu naraz. Popularność tej postawy rośnie wraz z wiekiem kandydata. Co więc zrobić, by to do naszej firmy trafiła aplikacja? Okazuje się, że czynnikiem, który podnosi nasze szanse na pojawienie się potencjalnych pracowników, są nie tylko widełki płacowe, ale także informacje o firmie, które można znaleźć w sieci. Ponad 93% użytkowników RocketJobs.pl zawsze przed wysłaniem CV szuka informacji o ogłaszającym się pracodawcy. Warto zatem zadbać o to, by już na etapie ogłoszenia podać najistotniejsze informacje, skupiając się na tym, co wyróżnia naszą organizację. Jak wynika bowiem z danych zebranych przez portal, zawarcie w ogłoszeniu brand story (czyli opowieści o historii i wartościach marki) wydłuża czas wyświetlania oferty średnio o 20%. Nieformalny styl komunikacji generuje natomiast średnio o 37% więcej zgłoszonych CV.

Co jeszcze może wyróżnić ogłoszenie rekrutacyjne firmy? „Pracodawca powinien mieć świadomość, w których obszarach jest konkurencyjny w stosunku do innych firm. Benefity, które już są standardem, przestały być wyróżnikami. Nie każda organizacja jest też międzynarodowym gigantem, który może się pochwalić systemami kafeteryjnymi czy długimi listami benefitów. Organizacje z sektora MŚP przyciągną talenty szczerością i prawdomównością” – zauważa Joanna Osojca‑Wideryńska.

Czy już czas skończyć ze zdalną rekrutacją?

Choć praca zdalna jest niezwykle pożądanym benefitem, zmienia się nastawienie kandydatów do przeprowadzania rozmowy o pracę przez internet. Co prawda, przeprowadzanie jej zdalnie ma wiele zalet, już ponad 27% respondentów badania Pracuj.pl uważa ją za stratę czasu i zdecydowanie woli spotkania twarzą w twarz. Do zwolenników zdalnych rekrutacji, których jest wciąż aż 35%, przemawia to, że taka forma jest mniej stresująca i umożliwia oszczędność czasu. Natomiast 37,39% osób deklaruje elastyczność i jest gotowa dostosować się do propozycji pracodawcy w sprawie formy spotkania rekrutacyjnego. W badaniach portalu Pracuj.pl z 2021 roku aż 91% osób było pozytywnie lub neutralnie nastawionych do zdalnej rozmowy rekrutacyjnej, co oznacza, że zaledwie w ciągu roku taka forma starania się o pracę straciła na popularności o ok. 17 punktów procentowych. Jeśli wziąć pod uwagę cały proces starania się o pracę, 52% badanych Pracuj.pl woli bezpośredni kontakt z rekruterem od tego za pośrednictwem formularzy, e‑maili czy komunikatorów.

Informacja zwrotna, a raczej jej brak

W badaniach portali z ofertami pracy wyraźnie widać też, że kandydaci często nie są zadowoleni ze sposobu komunikacji z firmami. Z badań Pracuj.pl wynika, że pracodawcy powinni zwiększyć responsywność i udzielać informacji zwrotnej na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby jedynie poinformować kandydata o jego odpadnięciu na danym etapie selekcji – takiego zdania jest nawet 80% badanych. Natomiast 47% ankietowanych oczekuje informacji o wyniku rekrutacji po maksymalnie dwóch tygodniach, a 79% uważa, że akceptowalny okres na poinformowanie ich o podjętej decyzji to jeden tydzień. Oczekiwanie na decyzję ponad dwa tygodnie nie jest akceptowane przez prawie połowę kandydatów (48%). W przypadku rekrutacji trwającej powyżej miesiąca niezadowolenie wyraziłoby aż 81% respondentów.

Źródła

Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022, Praca.pl

Postawy zawodowe pracowników fizycznych, Pracuj.pl

Nowe oblicza pracy, Pracuj.pl

https://jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl/

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!