Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Przywództwo nie zależy od płci

1 grudnia 2018 3 min czytania
Izabela Walczewska-Schneyder
Przywództwo nie zależy od płci

Streszczenie: Rola kobiet w przywództwie jest często postrzegana przez pryzmat stereotypów związanych z płcią, które mogą ograniczać ich rozwój zawodowy. Przełamywanie tych uprzedzeń jest kluczowe, aby umożliwić wszystkim liderom, niezależnie od płci, pełne wykorzystanie swojego potencjału. Badania wykazują, że skuteczne przywództwo nie zależy od płci, lecz od cech indywidualnych lidera, takich jak umiejętność podejmowania decyzji, empatia, a także zdolność do inspirowania i motywowania zespołu. Współczesne organizacje powinny skupić się na tworzeniu inkluzywnych środowisk pracy, w których liderzy są oceniani na podstawie swoich umiejętności i wyników, a nie na podstawie stereotypów płciowych.

Pokaż więcej

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska‑Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Jakie trendy dostrzega pani w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi?

Kiedy dwadzieścia kilka lat temu zaczynałam swoje życie zawodowe, środowisko pracy wyglądało zupełnie inaczej niż dziś. Nie było na przykład mediów społecznościowych, telefonów komórkowych oraz poczty elektronicznej. Chociaż wiele się zmieniło, przede wszystkim technologicznie, to wyzwania, jakie stoją przed zarządzającymi, są takie same. Jak można w lepszy i odpowiedzialny sposób pracować z innymi i osiągać wspólne cele? Gdzie szukać inspiracji oraz autorytetów w dobie kryzysu przywództwa? Ciągle szukam właściwych odpowiedzi na te pytania.

STRES – TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

Wiele lat temu na jednym z pierwszych szkoleń dotyczących zarządzania usłyszałam, że badania pracowników pokazują, że aż w 70% za poziom satysfakcji z pracy odpowiada relacja z bezpośrednim przełożonym. Co ciekawe, ten wskaźnik nie zmienia się istotnie w ciągu lat. Odkąd na rynku pracy mamy osoby z pokolenia milenialsów, relacja ta jest jeszcze ważniejsza. Oznacza to wielki wpływ i jeszcze większą odpowiedzialność. Współczesny rynek potrzebuje przywódców z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, bazującymi na stale rozwijanej inteligencji emocjonalnej. Takich, którzy mają świadomość wpływu na zespół, troszczą się o jego potrzeby i rozwój, są zdolni do autorefleksji oraz podejmują odpowiednie inicjatywy.

Dla mnie pierwszym krokiem na drodze do lepszego przywództwa jest poznanie siebie, zgodnie z zasadą „takim jesteś liderem, jakim człowiekiem”. Poznanie swoich słabości, nieuświadomionych schematów działania to ważny krok w pracy nad sobą.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Jaką rolę w kontekście tych trendów odgrywa przywództwo kobiet?

Kobiety liderki mogą odegrać szczególną rolę w biznesie, ponieważ są nastawione przede wszystkim na relacje i troskę o innych. Irena Krzywicka, znana działaczka feministyczna okresu przedwojennego, ponad 80 lat temu powiedziała, że „upodabniając się do mężczyzn, zrównałyśmy się z nimi. Żeby ich przegonić, musimy być sobą”. Natomiast Sheryl Sandberg, szefowa operacyjna Facebooka, stwierdziła: „Nie możemy zmienić tego, czego sobie nie uświadamiamy. A kiedy już sobie uświadomimy, co chcemy zmienić, nic nas przed zmianą nie powstrzyma”. Jeśli kobiety poznają siebie i przestaną tracić czas oraz energię na udowadnianie innym swojej wartości, mogą wnieść do zarządzania to, co tak bardzo jest teraz potrzebne, czyli empatię oraz szacunek. A ciągłą rywalizację zamienią w zasadę win‑win.

Głęboko wierzę w biznes z ludzką twarzą, a zwłaszcza w zrównoważony, mądry rozwój, w którym kobiety odgrywają ważną rolę. Proces zmian nie odbędzie się bez nas.

Co zyskuje firma dzięki wspieraniu rozwoju kariery kobiet?

Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego Global Gender Gap wynika, że przedsiębiorstwa zatrudniające na wysokich stanowiskach więcej kobiet radzą sobie lepiej niż te z wyższym odsetkiem mężczyzn: spółki te poprawiają na przykład wyniki finansowe, oraz aktywnie włączają się w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz lepiej wykorzystują talenty pracowników. Zmiany te wynikają ze sposobu zarządzania kobiet, które myślą wieloaspektowo, są wrażliwe na komunikację niewerbalną, preferują współpracę zespołową oraz umiejętnie wykorzystują różne style przywódcze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: pozostałe komentarze ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Jolanta Wyszyńska PL, Alina Pszczółkowska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Agnieszka Maciejewska PL, Iwona Kozera PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!