Streszczenie: Rola kobiet w przywództwie jest często postrzegana przez pryzmat stereotypów związanych z płcią, które mogą ograniczać ich rozwój zawodowy. Przełamywanie tych uprzedzeń jest kluczowe, aby umożliwić wszystkim liderom, niezależnie od płci, pełne wykorzystanie swojego potencjału. Badania wykazują, że skuteczne przywództwo nie zależy od płci, lecz od cech indywidualnych lidera, takich jak umiejętność podejmowania decyzji, empatia, a także zdolność do inspirowania i motywowania zespołu. Współczesne organizacje powinny skupić się na tworzeniu inkluzywnych środowisk pracy, w których liderzy są oceniani na podstawie swoich umiejętności i wyników, a nie na podstawie stereotypów płciowych.
O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska‑Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.
Jakie trendy dostrzega pani w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi?

Kiedy dwadzieścia kilka lat temu zaczynałam swoje życie zawodowe, środowisko pracy wyglądało zupełnie inaczej niż dziś. Nie było na przykład mediów społecznościowych, telefonów komórkowych oraz poczty elektronicznej. Chociaż wiele się zmieniło, przede wszystkim technologicznie, to wyzwania, jakie stoją przed zarządzającymi, są takie same. Jak można w lepszy i odpowiedzialny sposób pracować z innymi i osiągać wspólne cele? Gdzie szukać inspiracji oraz autorytetów w dobie kryzysu przywództwa? Ciągle szukam właściwych odpowiedzi na te pytania.
STRES – TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »
Wiele lat temu na jednym z pierwszych szkoleń dotyczących zarządzania usłyszałam, że badania pracowników pokazują, że aż w 70% za poziom satysfakcji z pracy odpowiada relacja z bezpośrednim przełożonym. Co ciekawe, ten wskaźnik nie zmienia się istotnie w ciągu lat. Odkąd na rynku pracy mamy osoby z pokolenia milenialsów, relacja ta jest jeszcze ważniejsza. Oznacza to wielki wpływ i jeszcze większą odpowiedzialność. Współczesny rynek potrzebuje przywódców z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, bazującymi na stale rozwijanej inteligencji emocjonalnej. Takich, którzy mają świadomość wpływu na zespół, troszczą się o jego potrzeby i rozwój, są zdolni do autorefleksji oraz podejmują odpowiednie inicjatywy.
Dla mnie pierwszym krokiem na drodze do lepszego przywództwa jest poznanie siebie, zgodnie z zasadą „takim jesteś liderem, jakim człowiekiem”. Poznanie swoich słabości, nieuświadomionych schematów działania to ważny krok w pracy nad sobą.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »
Siła mentoringu
Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.
Jaką rolę w kontekście tych trendów odgrywa przywództwo kobiet?
Kobiety liderki mogą odegrać szczególną rolę w biznesie, ponieważ są nastawione przede wszystkim na relacje i troskę o innych. Irena Krzywicka, znana działaczka feministyczna okresu przedwojennego, ponad 80 lat temu powiedziała, że „upodabniając się do mężczyzn, zrównałyśmy się z nimi. Żeby ich przegonić, musimy być sobą”. Natomiast Sheryl Sandberg, szefowa operacyjna Facebooka, stwierdziła: „Nie możemy zmienić tego, czego sobie nie uświadamiamy. A kiedy już sobie uświadomimy, co chcemy zmienić, nic nas przed zmianą nie powstrzyma”. Jeśli kobiety poznają siebie i przestaną tracić czas oraz energię na udowadnianie innym swojej wartości, mogą wnieść do zarządzania to, co tak bardzo jest teraz potrzebne, czyli empatię oraz szacunek. A ciągłą rywalizację zamienią w zasadę win‑win.
Głęboko wierzę w biznes z ludzką twarzą, a zwłaszcza w zrównoważony, mądry rozwój, w którym kobiety odgrywają ważną rolę. Proces zmian nie odbędzie się bez nas.
Co zyskuje firma dzięki wspieraniu rozwoju kariery kobiet?
Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego Global Gender Gap wynika, że przedsiębiorstwa zatrudniające na wysokich stanowiskach więcej kobiet radzą sobie lepiej niż te z wyższym odsetkiem mężczyzn: spółki te poprawiają na przykład wyniki finansowe, oraz aktywnie włączają się w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz lepiej wykorzystują talenty pracowników. Zmiany te wynikają ze sposobu zarządzania kobiet, które myślą wieloaspektowo, są wrażliwe na komunikację niewerbalną, preferują współpracę zespołową oraz umiejętnie wykorzystują różne style przywódcze.
PRZECZYTAJ TAKŻE: pozostałe komentarze ekspertek »
Mentorki wskazują drogę do celu
Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe.
Kultura sprzyjająca różnorodności
O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.
Efektywna współpraca
O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.
Przyszłość jest kobietą
Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.
Rozwój w DNA firmy
O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.
Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery
O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.
Warto czerpać z doświadczenia innych
O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.
Dobry mentor kluczem do sukcesu
O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.
Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości
O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Inspiracja w rodzinie
O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.

