Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.
Stoi pani na czele Związku Pracodawców Polska Miedź, organizacji silnie związanej z branżą górniczą, biznesem postrzeganym jako męski, gdzie rolę kobiet mogą ograniczać trudne i niesprzyjające warunki pracy. Czy widzi pani szansę na wzmocnienie pozycji kobiet?

Świat się zmienia i nawet najbardziej męskie branże przechodzą pewne przeobrażenia. Z przymrużeniem oka mogę stwierdzić, że doskonałym tego przykładem jest moja funkcja. Ale wracając do meritum – Związek Pracodawców Polska Miedź tylko na początku był strukturą branżową. Obecnie to organizacja zrzeszająca ponad 100 firm, z których połowę stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa wnoszące do naszej działalności olbrzymią różnorodność. Oczywiście realizujemy wiele działań na rzecz Grupy Kapitałowej KGHM, górnictwa i hutnictwa rud miedzi. Umiemy poruszać się w tym męskim świecie, choć jak już wspomniałam, zmiany dotykają również górnictwa. Od trzech lat prowadzona jest np. lista Top 100 Global Inspirational Woman In Mining, na którą w tym roku trafiła pierwsza Polka – Kamilla Słowikowska z KGHM.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »
Siła mentoringu
Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.
Na jakie potrzeby odpowiada program mentoringowy w państwa organizacji?
Przekazywanie wiedzy w przedsiębiorstwach ciągle pozostawia wiele do życzenia. Pracownicy odchodzący na emeryturę zabierają ze sobą doświadczenie i umiejętności zdobywane latami. Młodzi ludzie czują się zagubieni w gąszczu niepisanych zasad i nawyków kulturowych organizacji. W wielu rozmowach z naszymi członkami słyszałam narzekania na temat niewystarczających kompetencji, niskiej efektywności czy braku odpowiednich specjalistów. Zastanawiając się, jak możemy sprostać tym wyzwaniom, zaczęliśmy przygotowywać założenia programu mentoringowego, którego pierwsza edycja wystartowała w październiku 2017 roku. Pomyśleliśmy, że menedżerowie wielkiego przedsiębiorstwa, jakim jest KGHM, będą mieli szansę podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym z osobami startującymi w biznesie.
Mentoring staje się coraz popularniejszy, ale dla wielu menedżerów może stanowić pewną nowinkę, na którą nie chcą marnować czasu. Jak było w państwa przypadku?
Zastanawialiśmy się, na jaką skalę zrobić pierwszą edycję programu. Stawiałam na mniej więcej dziesięć par i przyznam, że miałam wątpliwości, czy znajdzie się dziesięciu mentorów chętnych na poświęcenie pro bono swojego czasu. Ogromnym wsparciem była dla mnie postawa członków rady związku, którzy oddelegowali do programu zarówno mentorów, jak i mentorowanych. W efekcie zaczęliśmy program na skalę przekraczającą nasze wstępne założenia – z szesnastoma parami mentoringowymi. W listopadzie tego roku wystartowała kolejna edycja programu z osiemnastoma parami. Myślę, że to najlepszy dowód na to, że mentoring jest dobrą metodą na rozwój i edukację kadry zawodowej.
Wśród mentorów i ich podopiecznych znalazło się sporo kobiet. O czym to świadczy?
Rzeczywiście w pierwszej edycji w gronie 16 mentorów było 9 kobiet, a w trwającej już kolejnej edycji te proporcje jeszcze bardziej przesunęły się na korzyść pań. To ciekawe, szczególnie w kontekście danych z raportu McKinseya, które mówią, że kobiety stanowią tylko 13% członków zarządów i 6% prezesów największych firm w Polsce. Te wyniki stawiają nas w ogonie krajów Europy. Popularność naszego programu mentoringowego prawdopodobnie świadczy o tym, że polskie kobiety są gotowe zmieniać ten stan rzeczy. Stawiają na podnoszenie kompetencji, rozwój osobisty i szeroko rozumianą edukację. Nasz program nie obejmował wyłącznie typowych spotkań mentora z mentorowanym, ale zawierał również specjalne warsztaty dla obu grup. Te dla mentorów były nastawione głównie na wyposażenie ich w narzędzia do pracy rozwojowej z ludźmi. Myślę, że nasze mentorki szczególnie doceniały właśnie ten element.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Tu wpisz tekst »
Mentorki wskazują drogę do celu
Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe.
Przywództwo nie zależy od płci
O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.
Kultura sprzyjająca różnorodności
O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.
Efektywna współpraca
O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.
Rozwój w DNA firmy
O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.
Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery
O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services.
Warto czerpać z doświadczenia innych
O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.
Dobry mentor kluczem do sukcesu
O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.
Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości
O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Inspiracja w rodzinie
O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou – przedstawiciela TOUS w Polsce.