Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Pracownicy wierzą w swoich szefów

1 czerwca 2015 4 min czytania
Agnieszka Haber
Pracownicy wierzą w swoich szefów

Streszczenie: Większość pracowników darzy swoich bezpośrednich przełożonych zaufaniem, ale jednocześnie wielu z nich nie ufa kierownictwu wyższego szczebla. Pracownicy wierzą, że ich szefowie działają w ich najlepszym interesie, słuchają ich opinii i traktują ich z szacunkiem. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy decyzje zapadają na najwyższych szczeblach organizacji — wtedy zaufanie znacząco spada. Kluczowym czynnikiem budowania zaufania jest przejrzystość komunikacji i zaangażowanie w relacje interpersonalne. Menedżerowie mogą zwiększać zaufanie, okazując empatię, dzieląc się informacjami i dając przestrzeń na konstruktywne rozmowy. Zaufanie to nie tylko kwestia relacji, lecz także kluczowy element wpływający na produktywność i zaangażowanie zespołów.

Pokaż więcej

Model Wszechstronnego Przywództwa (Versatile Leadership), opracowany przez Roberta Kaplana i Roba Kaisera, podkreśla, że liderzy przedsiębiorstw potrzebują nie tylko komplementarnych umiejętności ujętych w głównych wymiarach zarządzania strategicznego i operacyjnego oraz forsującego i angażującego (zobacz ramkę Model Wszechstronnego Przywództwa), ale też pewnej wszechstronności, rozumianej jako zdolność do zachowania równowagi pomiędzy nimi.

Tymczasem, jak wskazują wyniki badania „Style przywództwa polskich menedżerów” realizowanego w ramach projektu Panel Polskich Przedsiębiorstw PARP (1), w polskich firmach można zaobserwować wzrost zapotrzebowania na zarządzanie oparte na przywództwie angażującym (zobacz ramkę Model Wszechstronnego Przywództwa). Rosnąca popularność modelu angażującego jest niewątpliwie związana z wchodzeniem na rynek kolejnych pokoleń pracowników, tzw. Igreków i Zetów, znanych z niechęci do silnego przywództwa forsującego i podporządkowywania się standardom, ale za to otwartych na wyzwania i inspiracje.

Pracownicy wierzą w swoich szefów

Pracownicy wierzą w swoich szefów

Tacy pracownicy potrzebują silnej motywacji, ale też mocnego wsparcia ze strony przełożonych, wysłuchania i szybkiej informacji zwrotnej, czyli cech występujących w zaangażowanym przywództwie. Tymczasem dla polskich szefów jest to szczególnie trudne zadanie. Dzieje się tak dlatego, iż dotychczas działali oni i osiągali wyniki w organizacjach zhierarchizowanych, prowadzonych dyrektywnie i autokratycznie, co w świetle badań profesora Janusza Hryniewicza sprzed kilku lat przyjmowało nawet znamiona kultury „biznesowego folwarku”. Wprawdzie, jak pokazują najnowsze wyniki badania Panel Polskich Przedsiębiorstw, ogólny współczynnik Leadership Versatility Index (LVI) dla Polski wynosi 82% i przyjmuje wartość zbliżoną do wyników osiąganych przez menedżerów z Europy Zachodniej i USA, to polscy są od nich wyraźnie bardziej zróżnicowani.

Przede wszystkim można zauważyć, że postrzegają siebie albo jako „wszechstronnych”, twierdząc, że uzyskują optymalne wyniki we wszystkich wymiarach (81,2% badanych), albo „nadgorliwych” (19% badanych), czyli zbyt intensywnie stosujących różne strategie, przy czym najsilniej manifestuje się u nich wymiar strategiczno‑forsujący. W opinii ich współpracowników rzecz ma się nieco inaczej: 59% z nich opisało swoich szefów jako wszechstronnych i aż 41% jako nadmiernie narzucających określone typy zachowania.

Wyniki badania wskazują również na znaczące rozbieżności perspektyw i świadczą, że w relacjach szef‑współpracownik jest za mało dopasowania i informacji zwrotnej. Podczas gdy z perspektywy współpracowników istnieje zapotrzebowanie na większe natężenie podejścia angażującego (37% wskazań), to szefowie postrzegają swoje przywództwo jako zbyt mocno angażujące (37%). Co czwarty badany szef uważa wręcz, że powinien wykazywać więcej zachowań forsujących.

I choć współpracownicy wskazywali na deficyty swoich szefów w takich obszarach, jak wspieranie (szefowie: 22%, pracownicy: 18,8%), słuchanie (szefowie: 10,8%, pracownicy: 22,1%) czy dawanie siły (szefowie: 19,3%, pracownicy: 10%), to w ponad połowie przypadków (56% wskazań) opisywali, iż poziom przywództwa forsującego jest właściwy. Szefowie forsują gotowe rozwiązania czy wytyczne i uważają, że mogliby robić to jeszcze mocniej. Ich współpracownicy natomiast, choć nie protestują, to nie chcieliby być bardziej naciskani (zobacz ramkę Rozbieżności w ocenie stylów przywództwa).

Pracownicy wierzą w swoich szefów

Pracownicy wierzą w swoich szefów

Pomimo istotnych indywidualnych różnic stwierdzić można występowanie trendu na rzecz wszechstronności (porównywalnej z liderami zagranicznymi) ze wskazaniem na rezerwy i zapotrzebowanie na podejście angażujące. Badani liderzy oceniają, że w ciągu najbliższych trzech lat będzie coraz bardziej dominował styl angażujący i deklarują, że szczególnie istotne jest dla nich rozwijanie umiejętności w takich obszarach jak zachęcanie pracowników do poszukiwania i wprowadzania innowacji w firmie (57%) i angażowanie ich do pracy zespołowej (46% wskazań). Doskonalenia wymaga, ich zdaniem, również umiejętność inspirującego przekazywania współpracownikom celów firmy, informacji o nowych projektach i zmianach (38%), przekazywanie podwładnym zadań i uprawnień do ich wykonywania (35%) oraz uzyskiwanie informacji zwrotnych (35%). Niestety, na razie jedynie co czwarty badany szef wskazywał na potrzebę rozwijania umiejętności budowania bezpośrednich relacji ze współpracownikami, choć to właśnie ona jest jednym z kluczy do prawdziwego angażowania pracowników.

(1) Panel Polskich Przedsiębiorstw to projekt badawczy PARP (www.parp.gov.pl/panel), którego celem jest diagnoza kluczowych zjawis zachodzących w polskiej gospodarce oraz identyfikacja trendów w zarządzaniu polskimi firmami. „Style przywództwa polskich menedżerów” jest szóstą edycją badania, zrealizowaną przy współpracy z Kaiser Ledership Solutions i firmą Values na próbie 644 właścicieli i menedżerów zarządzających firmami oraz grupie ich współpracowników.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co decyduje o sukcesie menedżerów »

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!