Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
PRZYWÓDZTWO

Powrót do biura to nie recepta na zdrową kulturę pracy

4 lipca 2025 10 min czytania
Brian Elliott
powrót do biura

Streszczenie: Artykuł autorstwa Briana Elliotta z MIT Sloan Management Review podważa przekonanie, że samo wymuszenie powrotu do biura (RTO) jest rozwiązaniem problemów z kulturą organizacji. Autor argumentuje, że prawdziwa kultura pracy definiuje się poprzez sposób współpracy ludzi, dynamikę zespołową, zaufanie i odpowiedzialność, a nie fizyczną obecność. Obsesyjne koncentrowanie się na fizycznej obecności prowadzi do pomijania istotnych czynników kształtujących efektywną kulturę.

Pokaż więcej

Liderzy powinni przestać obsesyjnie skupiać się na czasie spędzanym w biurze, a zamiast tego zacząć koncentrować się na sześciu czynnikach, które realnie zmieniają sposób pracy ludzi.

W miarę jak debata na temat powrotu do biura się rozkręca, wielu dyrektorów wciąż postrzega kulturę jako coś, co dzieje się wyłącznie w obrębie biurowych ścian. Prawdziwa kultura jednak to sposób, w jaki pracujemy. Obejmuje wszystko: od dynamiki liderów i zespołów po zaufanie (lub jego brak) i poczucie odpowiedzialności. Zamiast zmuszać pracowników do spotykania się dla samego spotykania, liderzy powinni skupić się na sześciu kluczowych czynnikach, które naprawdę budują produktywną kulturę organizacyjną.

Napięcie dotyczące tego, czy pracownicy mogą nadal pracować z domu, czy też muszą wrócić do biura, często jest napędzane przez liderów mających obsesję na punkcie kontroli. Amazon i inne firmy oparły swoje wymagania powrotu do biura (RTO) na pięć dni w tygodniu na tym aspekcie. Jednak ta obsesja pomija wiele aspektów, z których faktycznie wynika kultura organizacyjna i które sprawiają, że jest „dobra” lub „zła”.

W swej istocie kultura miejsca pracy reprezentuje sposób, w jaki pracujemy — wspólne przekonania, zachowania i normy, które definiują, jak ludzie współpracują, aby osiągnąć wspólne cele. Najskuteczniejsze kultury miejsca pracy charakteryzują się bezpieczeństwem psychologicznym, niezawodnością i odpowiedzialnością oraz chęcią uczenia się i adaptacji. Te elementy nie są zależne od fizycznej przestrzeni. Są determinowane przez wszystkie przez interakcje, które prowadzimy w trakcie wykonywania swojej pracy, i przyczyniają się do sukcesu całej organizacji. Badania Sigal Barsade, która była profesorką zarządzania w Wharton School, pokazują, że kultura wyłania się poprzez złożone relacje między zachowaniem lidera, dynamiką zespołu i indywidualnym doświadczeniem. Chociaż dyrektorzy nadają ton swoimi działaniami, ostatecznie kulturę współtworzą codzienne interakcje na każdym poziomie.

W trakcie mojej kariery — która obejmowała prowadzenie start-upów, zarządzanie zespołami w Google i Slacku oraz założenie Future Forum, konsorcjum badającego przyszłość pracy — nauczyłem się z pierwszej ręki sześciu kluczowych czynników umożliwiających budowanie produktywnych kultur. Przyjrzyjmy się każdemu z nich, wraz z przykładami ich działania.

Sześć kluczy do budowania silnej kultury organizacyjnej

Siły kształtujące kulturę są różnorodne. Obejmują one zachowanie lidera, dynamikę zespołu, zaufanie lub jego brak, odpowiedzialność, jaką współpracownicy odczuwają wobec siebie nawzajem, sposób podejmowania decyzji oraz to, jakie zachowania są nagradzane. Liderzy mogą podjąć konkretne działania, aby wpłynąć na te czynniki i zbudować podstawy do wykonywania owocnej pracy.

1. Skoncentruj się na budowaniu zaufania opartego na niezawodności

Zaufanie stanowi fundament skutecznej kultury organizacyjnej. Zaufanie oparte na niezawodności — pewność, że koledzy wywiążą się ze swoich zobowiązań — jest podstawą, na której buduje się skuteczne zespoły. Rozwijanie zaufania wymaga ram odpowiedzialności, które jasno określają oczekiwania i celebrują zarówno wysiłki, jak i wyniki zespołu. Oznacza to ustalanie jasnych celów i regularne spotkania kontrolne skupiające się na postępach, a nie na nadzorze. Powinno się to przekładać na nagradzanie zarówno tego, co ludzie dostarczają, jak i sposobu, w jaki współpracują.

Mój zespół kierowniczy w Google poświęcił znaczną ilość czasu na ustalanie priorytetów i precyzowanie, za co każdy był odpowiedzialny. Celowo wbudowaliśmy „małe zwycięstwa” w nasz plan działania, aby zwiększyć zaufanie między członkami zespołu. Nic nie buduje pewności siebie tak, jak widok współpracowników konsekwentnie wywiązujących się ze swoich zobowiązań. Przejrzystość w zakresie wyników zespołu jest niezbędna. W Google wszyscy otrzymywali cotygodniowe wyniki biznesowe. W Slacku domyślnie udostępnialiśmy wszystkie komunikaty publicznie (wewnętrznie). Stworzyło to przejrzystość w zakresie oczekiwań i uwidoczniło zobowiązania. Przejrzystość zmniejsza zamieszanie wynikające z niepewności, co tak naprawdę się naprawdę dzieje. Stanowi podstawę do angażowania zespołów do wzajemnego wspierania się. Przejrzystość wzmacnia kulturę, w której ludzie biorą odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

2. Kultywuj mentalność „pierwszego zespołu”

Jedna z najbardziej transformacyjnych zmian kulturowych następuje, gdy liderzy przyjmują koncepcję „pierwszego zespołu”. To podejście, spopularyzowane przez autora i konsultanta Patricka Lencioniego, polega na tym, że dyrektorzy ustalają priorytety organizacyjne między sobą, ponad własnymi silosami funkcjonalnymi — silosami, w których, jak to ujmuje Lencioni, są „tatą niedźwiedziem lub mamą niedźwiedzicą” dla pracowników, z którymi już czują głęboką wieź. Koncentracja na „pierwszym zespole” wymaga od liderów międzyfunkcyjnych uzgodnienia priorytetów, zobowiązania się do decyzji i wzajemnego rozliczania. Najbardziej skuteczne organizacje tworzą nawet artefakty pokazujące, jak indywidualne i zespołowe cele łączą się z szerszymi celami organizacyjnymi, co pomagaj każdemu zrozumieć swoją rolę w zbiorowym sukcesie. Idea ta przenosi się również na „pierwszą linię”. Tam koncepcja oznacza, że zespoły projektowe mają co najmniej taką samą wagę jak funkcjonalne linie raportowania, z naciskiem na współpracę i wspólne cele. Takie podejście wpływa na kulturę organizacyjną, kładąc nacisk na wyniki, jaśniejsze definiowanie obowiązków i wagę komunikacji.

3. Wykorzystaj osobiste instrukcje obsługi, aby budować więzi

Osobiste instrukcje obsługi stały się potężnym narzędziem przyspieszającym budowanie zaufania i wzajemnego zrozumienia, zwłaszcza w rozproszonych zespołach. Te krótkie autorefleksje pomagają współpracownikom zrozumieć, jak najlepiej pracuje się każdej osobie. Dokumenty mogą zawierać notatki na temat preferencji komunikacyjnych danej osoby, jej wartości, tego, co ją motywuje, jakie ma mocne strony i pożądane obszary rozwoju, a także jaki jest jej kontekst osobisty, który może wpływać na pracę. Mogą zawierać konkretne wskazówki, takie jak: „Kiedy jestem zestresowany, mam tendencję do…” lub „Najlepszy sposób na przekazanie mi informacji zwrotnej to…”. Te szczegóły dostarczają praktycznych wskazówek do produktywnej współpracy. Po raz pierwszy zacząłem używać „osobistych instrukcji obsługi” w Google, a następnie przeniosłem tę praktykę do Slacka. Jedną z kluczowych lekcji, którą wyciągnąłem, jest to, że liderzy powinni iść na pierwszy ogień i być autentycznie otwarci na różne style pracy i wyzwania. Moja własna „instrukcję obsługi” zawierał notatki o mojej skłonności do przetwarzania werbalnego w stresie i tendencji do natychmiastowego działania. Stworzyło to przestrzeń dla innych, aby byli równie autentyczni.

4. Ustalaj umowy zespołowe

Skuteczne kultury organizacyjne nie opierają się na sztywnych politykach, lecz na jasnych umowach zawartych w ramach każdego zespołu dotyczących sposobu wykonywania pracy. W czasie mojej pracy w Google i Slacku intensywnie korzystałem z umów zespołowych, a jeszcze bardziej sformalizowałem to podejście podczas tworzenia Future Forum. Umowy zespołowe wyraźnie określają oczekiwania dotyczące sposobu współpracy. Najlepsze umowy zespołowe zawierają jasne normy dotyczące trzech kwestii:

  • Skupiony czas razem. Zamiast arbitralnych dni „w biurze”, skuteczne zespoły identyfikują, które działania najbardziej wykonywać we współpracy synchronicznej (rozpoczęcie projektów, wymyślanie rozwiązań problemów, retrospektywy), a które lepiej nadają się do asynchronicznej, skoncentrowanej pracy (aktualizacje statusu projektów, indywidualna praca wymagająca skupienia). Zapewnienie „głównych godzin zespołu” do współpracy (na przykład od 10.00 do 14.00) równoważy indywidualne potrzeby z potrzebami zespołu.
  • Oczekiwania dotyczące komunikacji. Wyjaśnienie czasów reakcji (natychmiastowe dla pilnych wiadomości, tego samego dnia dla ważnych, w ciągu 48 godzin dla niepilnych próśb) zmniejsza niepokój i pomaga zachować granice między życiem zawodowym a prywatnym. Zespoły ustalają godziny ciszy lub czas na pracę głęboką. Wyjaśnienie, jakie narzędzie będzie używane do pilnych kontaktów poza godzinami pracy, pozwala ludziom wyłączyć większość powiadomień pod koniec dnia.
  • Protokoły podejmowania decyzji. Zespoły, które jasno określają, które decyzje wymagają konsensusu, a które konsultacji, osiągają lepsze wyniki. Ramy DACI jasno określają rolę każdej osoby podczas zbierania informacji, a następnie działania na ich podstawie (akronim od słów: Driver – kierowca, Approver – zatwierdzający, Contributors – współtwórcy i Informed – poinformowani). Taka klarowność zmniejsza zamieszanie dotyczące wkładu poszczególnych osób i tego, kto podejmuje decyzje.

Umowy te powinny być weryfikowane kwartalnie, aby ocenić, co działa, i dostosowywać się w razie potrzeby.

5. Skup się na wynikach, a nie na obecności

Być może najbardziej fundamentalna zmiana kulturowa potrzebna w dzisiejszym miejscu pracy to przejście od monitorowania aktywności do mierzenia wpływu. Kierowanie się kulturą zgiełku utrwala przekonanie, że obecność jest ważniejsza niż dostarczanie wyników. Przyjęcie podejść opartych na wynikach wymaga zdefiniowania jasnych mierników sukcesu, zapewnienia autonomii w sposobie wykonywania pracy i oceny wydajności na podstawie wkładu, a nie widoczności. Szczegółowo opisałem to w artykule Jak naprawdę mierzyć wyniki (How to Get Real About Measuring to Outcomes) pracy o sukcesie tej strategii w luksusowym domu mody Neiman Marcus Group. Podejście oparte na wynikach może znacznie zwiększyć wskaźniki retencji i zmniejszyć niepożądaną rotację, a także skrócić czas zatrudniania w miarę wzrostu reputacji firmy jako przyjaznego miejsca pracy — a wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom pierwszej linii dużej elastyczności harmonogramu i swobody wymiany zmian.

System pomiaru, którego najczęściej używałem – cele i kluczowe wyniki (OKR) – to metodologia, która łączy wkład zespołu z szerszymi celami organizacyjnymi. Zapoczątkowana przez Intel i spopularyzowana przez Google, metoda OKR tworzy linię widoczności między codzienną pracą a priorytetami strategicznymi. Wdrażanie kultur opartych na wynikach wymaga szkolenia menedżerów w zakresie stawiania jasnych oczekiwań, regularnego przekazywania informacji zwrotnych i skupiania się na wpływie, a nie na aktywności. Oznacza to również rewizję systemów zarządzania wydajnością, od przestarzałych ocen rocznych do kwartalnych ocen wpływu i pracy zespołowej.

6. Projektuj spotkania, które budują poczucie przynależności

Chociaż codzienne wspólne przebywanie w tej samej lokalizacji nie jest konieczne dla silnej kultury, celowe spotkania osobiste odgrywają kluczową rolę w budowaniu więzi i wspólnej tożsamości. W Future Forum pandemia nauczyła nas o kluczowym znaczeniu kwartalnych spotkań zwoływanych w jasnym celu. Badania Atlassian potwierdzają to, czego doświadczyliśmy: spotkania zorientowane na cel tworzą silniejsze więzi niż przypadkowe spotkania biurowe. Najskuteczniejsze organizacje projektują wyjazdy i spotkania integracyjne wokół trzech podstawowych elementów: znaczącej współpracy, rozwoju umiejętności i budowania relacji. Więzi nawiązane podczas tych osobistych „momentów, które mają znaczenie” podtrzymywały zespół między spotkaniami. Wzmacnialiśmy je poprzez cotygodniowe spotkania statusowe i tzw. lodołamacze na początku wirtualnych spotkań. Używaliśmy również narzędzi cyfrowych do zabawy, dzielenia się żartami i podtrzymywania kontaktu na odległość.

Organizacje wygrywające bitwę o kulturę to nie te, które narzucają sztywne zasady obecności. To te, które budują środowiska oparte na zaufaniu i zorientowane na wyniki, gdzie zespoły mają jasność w kwestii tego, co jest ważne, co do sposobu wykonywania pracy oraz znają połączenia ze wspólnym celem. W miarę jak poruszamy się w ciągłej ewolucji miejsca pracy, organizacje, które prosperują, będą tymi, które skupiają się na kulturze jako czymś, co aktywnie budują poprzez systemy i zachowania — a nie czymś, co mają nadzieję, że wyłoni się wyłącznie dzięki bliskości fizycznej. Prawda o dobrej kulturze jest taka, że wynika ona z tego, jak współpracujemy, a nie z tego, gdzie wykonujemy swoje obowiązki.

Przeczytaj także: Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów i Przymus powrotu do biura, czyli jak stracić najlepszych pracowników

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak Polska przegoniła Szwajcarię? Sukces, o którym trzeba mówić!

Według MFW, Polska w tym roku awansuje na 20. miejsce wśród największych gospodarek świata, zastępują Szwajcarię na ostatnim miejscu tego prestiżowego rankingu. To wydarzenie ma charakter symboliczny i jest efektem transformacji gospodarczej Polski oraz dynamicznego rozwoju w ostatnich latach. Genezę tego sukcesu analizuje dr Marcin Piątkowski, w niezwykły sposób opowiadając o „polskim cudzie gospodarczym”.

GenAI w marketingu: od eksperymentów do strategii

Dyrektorzy marketingu na całym świecie redefiniują swoją rolę dzięki GenAI – od automatyzacji po wzrost przychodów. Najnowsze badanie BCG pokazuje, że 83% CMO z optymizmem patrzy na generatywną sztuczną inteligencję, a 71% planuje wielomilionowe inwestycje w jej rozwój. GenAI nie tylko zmienia sposób tworzenia treści i personalizacji ofert, ale także staje się fundamentem agentowych rozwiązań obsługujących klientów w czasie rzeczywistym. W artykule analizujemy, jak GenAI ewoluuje z narzędzia eksperymentalnego do kluczowego komponentu strategii marketingowej – i co to oznacza dla przyszłości tej funkcji w firmie.

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!