Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Pod czyją marką pracujesz?

4 lutego 2014 4 min czytania
Joanna Malinowska-Parzydło

Streszczenie: Kilka dni temu przyjaciel autorki pochwalił się na Facebooku firmowym samochodem z tablicą rejestracyjną zawierającą nazwę jego firmy. W odpowiedzi znajoma stwierdziła, że nigdy by się na to nie zdecydowała, obawiając się negatywnej reklamy ze względu na swój styl jazdy. Ta sytuacja prowadzi do dwóch kluczowych wniosków: Spójność: Silna marka jest konsekwentna w komunikacji swoich wartości. Ludzie oceniają nas na podstawie obserwowanych działań, a nie deklaracji. Odpowiedzialność: Pracownicy nie tylko budują swoją markę osobistą, ale również wpływają na wizerunek pracodawcy. W dobie mediów społecznościowych granica między życiem prywatnym a zawodowym zaciera się, co wymaga od firm i ich zespołów świadomego kształtowania kultury organizacyjnej i komunikacji.

Pokaż więcej

Kilka dni temu mój przyjaciel zaprezentował na Facebooku firmowy samochód z nową tablicą rejestracyjną  zawierającą… nazwę jego firmy. Ciekawe – pomyślałam i zaczęłam śledzić dyskusję…

Nasza wspólna przyjaciółka po chwili skomentowała, że w życiu by sobie czegoś takiego nie kupiła – zdecydowanie nie! Czemu nie? – spytałam zaintrygowana – To dobre narzędzie promocyjne. Chyba, że bardzo  drogie?

Ania odpowiedziała, że na drodze jako kierowca robiłaby sobie wyłącznie negatywną reklamę. Jeździ jak szalona, cel przedkłada nad opinie i uśmiech innych uczestników ruchu drogowego. Spiesząc się na spotkanie z klientem, potrafi łamać większość przepisów, a na pewno zasady kultury i kurtuazji. No, z pewnością nikt z mijanych przez nią kierowców nie posądzi jej o to, że jest ofertą dobrej komunikacji, współpracy czy wzajemnego szacunku. Wprost przeciwnie.

Ta historia prowadzi do dwóch ważnych wniosków.

  • Spójność. Silna marka jest spójna w komunikacji korzyści i wartości. Ania jest już świadoma, czego obietnicą jest dla innych kierowców na polskich drogach. To prowadzi ją do świadomych wyborów związanych z formami promocji i komunikacji marki. Wniosek: ludzie rozliczą Cię finalnie ze złożonych im obietnic marki wyłącznie na podstawie obserwowanych zachowań. Nie kampanii, akcji promocyjnych, deklaracji ustnych czy pisemnych. Oczywiste? Dlaczego w takim razie ludzie mają tendencję mówić co innego, myśleć co innego, a robić… coś jeszcze innego? To klasyka niespójności marki osobistej.

  • Odpowiedzialność. Nie zawsze pracujesz wyłącznie na markę osobistą. Często również na markę pracodawcy. Wniosek: firmy to suma poszczególnych ludzi. Z ich postawami, wartościami, grupami odbiorców i indywidualnymi strategiami komunikacji. Dlatego też firmy powinny uwzględnić powyższe, planując kampanie reklamowe lub promujące markę pracodawcy. Z drugiej strony, niezależnie jak bardzo nasi pracownicy by tego chcieli, nie są w stanie postawić grubej kreski między życiem prywatnym a zawodowym – szczególnie w erze mediów społecznościowych.

Pytania retoryczne

Czy to, co ma komunikować logo Twojej firmy, jest wspierane przez pędzące polskim asfaltem oznakowane auta służbowe Twoich kluczowych pracowników? Czy wartości spisane w firmowej strategii są odczuwane przez kierowców, śmiganych z prawa i lewa po podwójnej ciągłej, z dłonią wbitą dziarsko w klakson, przez menedżerów Twojej firmy przyzwyczajonych, że cel uświęca środki? Czy masz w swoim zespole mistrzów postawy nie ma takiej rzeczy, której nie uda mi się zrobić? W końcu firma oczekuje, że oni zawsze będą zwycięzcami. Także nad tym przegranym bez temperamentu, który wlecze się koło za kołem lewym pasem, zabierając cenny czas  (wiem coś na ten temat, mój hiszpański temperament doskonale to rozumie).

Coraz więcej dobrze zarządzanych korporacji trafia do mnie z prośbą, aby pokazać menedżerom, że budowanie silnej marki pracodawcy to nie zadanie dla HR czy zarządu. To cel dla kadry kierowniczej, szefów i liderów, którzy w codziennej praktyce zarządzania kształtują kulturę i komunikację swojego zespołu wokół oczekiwanych wartości, postaw i zachowań. Kształtują wyłącznie poprzez dawanie dobrego przykładu.

Komunikujemy się zawsze. Ludzie zaś  wychwycą w codziennych kontaktach każdą niespójność między obietnicą marki firmowej a zachowaniem jej ludzkiego ambasadora czy nośnika. Cień niespójności sprawi, że reputacja człowieka i wiarygodność marki firmy spadną natychmiast na łeb na szyję.

Czy widzisz to na co dzień? W jakich sytuacjach dostrzegasz w swoim otoczeniu komunikowanie przez menedżerów zupełnie innych wartości niż te, które są im bliskie osobiście lub oczekiwane przez firmę? Czy sam jesteś skuteczny w spójnej komunikacji wartości swojej firmy?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!