Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Digitalizacja

Osiem priorytetów CEO na 2024 rok

9 stycznia 2024 6 min czytania
Homayoun Hatami
Liz Hilton Segel
Osiem priorytetów CEO na 2024 rok

Co jest najważniejsze dla prezesów? To pytanie, na które w McKinsey & Company szukamy odpowiedzi od kilku lat. Oczywiście, niezmiennie najważniejsze są rodzina, przyjaciele, wartości, zasady i zobowiązania. Ale jak zmienia się zakres odpowiedzialności CEO w dzisiejszych czasach?

Zarządzanie firmą to trudna praca, która staje się coraz trudniejsza. W ciągu ostatnich kilku lat prezesi musieli radzić sobie z globalną pandemią, przerwanymi łańcuchami dostaw, wojną, upartą inflacją i wieloma innymi zakłóceniami. Każde z tych wydarzeń mogłoby wystarczyć, aby drastycznie zmienić agendę CEO. Razem stanowią najtrudniejsze środowisko operacyjne, jakie pamiętamy.

Rozmawiamy z setkami CEO każdego roku, tak samo jak wielu naszych kolegów z McKinsey & Company. Rozmawialiśmy z klientami o tym, jak CEO prowadzą swoje firmy na korzyść wszystkich interesariuszy. Zebraliśmy  opinie, które wybrzmiały z tych rozmów, i z przyjemnością prezentujemy to, co usłyszeliśmy na temat tego, jak firmy mogą działać lepiej na rzecz społeczeństwa, społeczności i pracowników, a także jak sfinansować to wszystko i nagrodzić inwestorów.

Oto osiem priorytetów dla CEO w 2024 roku

1. Sztuczna inteligencja generatywna przechodzi od etapu koncepcji do skalowania. Największym wydarzeniem tego roku (lub dekady) było pojawienie się sztucznej inteligencji generatywnej (gen AI). To jest prawdziwy przełom. Tysiące firm w każdej branży i na całym świecie już korzystają z prostego interfejsu gen AI, aby radykalnie przekształcać każdą możliwą działalność biznesową. Ale podczas gdy innowatorzy dominują w nagłówkach, to ci, którzy skalują biznes dominują na rynkach. CEO muszą szybko ustalić trzy rzeczy: które części biznesu mogą skorzystać na AI, jak skalować z jednej aplikacji do wielu, i w jaki sposób nowe narzędzia przekształcą ich branżę.

2. Konkurowanie z technologią. Generatywna AI przejmuje wszystkie nagłówki, ale nie zapominajmy o „rewolucji cyfrowej”, jeśli możemy tak nazwać coś, co zaczęło się 30 lub 40 lat temu. Cyfryzacja może postępować powoli, ale gdy damy sobie wystarczająco dużo czasu, postęp i tak ogarnie wszystkie obszary. Istnieje ryzyko, że zbyt duża koncentracja na generatywnej AI może spowodować opóźnienie w transformacji cyfrowej firmy. Dlatego nie zapominajmy o kompleksowej cyfryzacji przedsiębiorstwa. Zwycięzcy cyfrowi rozwijają przychody i obniżają koszty szybciej niż inni.

3. Największa realokacja kapitału w naszym życiu. Tak mówiliśmy w zeszłym roku o transformacji energetycznej. Niestety, w obliczu niepewności inwestorzy i firmy wstrzymywały się od zielonych inwestycji, pomimo postępującego efektu cieplarnianego. Nie oszukujmy się: to, co musi się wydarzyć, to rozwój technologii ekologicznej w każdej części powstającego systemu biznesowego. Mamy pomysły, gdzie, jak i kiedy firmy powinny inwestować.

4. Droga do wzrostu. To zabawne: wzrost zawsze jest najważniejszy dla CEO, ale ścieżka dojścia do niego nigdy nie jest jasna. Czasami chodzi o przejęcie udziału w rynku; czasami o ekspansję na nowe rynki; czasami o skręt w zupełnie nowe kierunki. Jedna stała zasada to dziesięć naszych zasad wzrostu. Jak będą działać te zasady w 2024 roku? Dla wielu oznaczać to będzie zastosowanie zasady: napełnij swoje rdzenie technologią, aby napędzać wzrost. Dla innych może to oznaczać zastosowanie innejzasady: rozwijaj się tam, gdzie się znasz, poprawiając wydajność sprzedaży.

5. Jaka jest twoja supermoc? Gdy pomyślisz o dowolnej firmie, którą podziwiasz, prawdopodobnie będziesz potrafił wymienić jedną lub dwie supermoce, które sprawiają, że jest ona wyjątkowa. Toyota i jej System Produkcji Toyota. LVMH i jego doskonałe rzemiosło oraz przedsiębiorczość liderów marki. Disney i kreatywne doświadczenia klientów. Wyjątkowa zdolność może wynieść firmę z bagna zatłoczonych, skomercjalizowanych rynków na wyższą pozycję wśród wydajniejszych. Wyjątkowe wdrożenie to integralna część budowania nowej zdolności.

6. Naucz się kochać swoich średnich menedżerów. Waffle House, amerykańska sieć restauracji jest znana z tego, że nigdy się nie zamyka. Niektórzy twierdzą nawet, że jej drzwi nie mają zamków. Powinna być również znana z filozofii zarządzania. Operatorzy grilla w restauracji są gwiazdami przedstawienia; po latach szkolenia najlepsi mają zaszczyt noszenia tytułu „Elvisa z grilla”. Po tym już nie są awansowani; czy można być kimś więcej niż Królem? Ale większość innych firm prawdopodobnie awansowałaby takie osoby na stanowiska kierownicze, których nie chcą i które do nich nie pasują. Firmy muszą przemyśleć swoją filozofię dotyczącą średnich menedżerów i uznać ich za to, kim naprawdę są, czyli rdzeniem firmy.

7. Geopolityka: wykorzystanie szans. Jak powiedział kiedyś Niels Bohr, trudno jest przewidywać, zwłaszcza gdy mowa o przyszłości. Wszyscy CEO zgadzają się z tą myślą, obserwując zmiany zachodzące w globalnym porządku geopolitycznym. Co przyniesie jutro? Jedno jest pewne: wydarzenia mają niezwykły sposób przeciwstawiania się oczekiwaniom ekspertów. W obliczu tej nieprzewidywalności zespoły zarządzające i zarządy powinny uwzględniać czarne łabędzie i szare nosorożce w swoich scenariuszach i budować odporność geopolityczną, która im się przyda, niezależnie od tego, po której stronie monety wypadnie.

8. Nowe spojrzenie na makroekonomię. Prawie cztery lata po tym jak COVID‑19 odmienił świat, niektórzy CEO wciąż czekają na makroekonomiczną pewność. Ale to mało prawdopodobne, co zresztą jest w porządku. Przodujące przedsiębiorstwa korzystają z niepewności: oceniają swoją gotowość do ryzyka, a następnie inwestują blisko dna cykli. Większość polega na planowaniu scenariuszy nie tylko dlatego, że to ćwiczenie zazwyczaj ujawnia podstawowe działania, jakie firmy muszą podjąć, niezależnie od tego, w którym kierunku zmierza gospodarka. CEO mogą chcieć wypełnić swoje modele nowymi scenariuszami, które opracowaliśmy, aby spojrzeć na to, w jaki sposób światowy bilans może się rozwijać. W ciągu ostatnich dwóch dekad aktywa na światowym bilansie rosły znacznie szybciej niż PKB, czyli gospodarka realna. Ale kontynuacja tego trendu jest niepewna. Kolejnym elementem zaskakującym jest szybki przesyt aktywów z systemu bankowego do rynków prywatnych i to, co oznacza to dla firm publicznych.

CEO potrzebują szerokiego spojrzenia ze sprzecznych perspektyw: z zewnątrz i od wewnątrz, teleskopu do oglądania świata i mikroskopu do analizy zdarzeń, stopklatki na bieżące problemy i serii migawek, aby spojrzeć w przyszłość. Mamy nadzieję, że nasze osiem podpowiedzi wskaże prezesom w jakim kierunku powinni zmierzać.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!