Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

Nowy wymiar wartości

24 października 2018 9 min czytania
Izabela Walczewska-Schneyder
Nowy wymiar wartości

O prawdziwej wartości firm świadczą nie tylko strategia biznesowa i wyniki finansowe, lecz także sposób działania mający pozytywny wpływ na środowisko, edukację publiczną i współpracę z interesariuszami. Benefit Corporations to inicjatywa powstała, by łączyć firmy, które chcą się angażować w rozwój swojego bliższego i dalszego otoczenia. Obecnie jedyną polską firmą w tym gronie jest spółka Benefit Systems.

Partnerem materiału jest Benefit Systems.

Na globalnym rynku funkcjonuje ponad 2,5 tysiąca przedsiębiorstw, które otrzymały certyfikat B Corp przyznawany przez organizację pozarządową B Lab. W 2018 roku do tej społeczności dołączyła firma Benefit Systems, która działa na rynku benefitów pozapłacowych i jest twórcą popularnego programu sportowo‑rekreacyjnego dla pracowników MultiSport.

Benefity oparte na współpracy

Dlaczego firma Benefit Systems zdecydowała się dołączyć do firm skupionych wokół Benefit Corporations? „Odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój są dla nas bardzo ważne. Naszym celem jest działanie na rzecz aktywnego stylu życia i rozwoju ludzi. Wierzymy, że większa aktywność to więcej energii, zdrowia, dobrego samopoczucia, a w rezultacie lepsze życie. Takim podejściem do życia staramy się zarażać zarówno młodych i aktywnych zawodowo ludzi, jak również dzieci i osoby starsze. Benefit Systems to firma, która jest pośrednikiem i działanie w sposób przynoszący korzyści wszystkim interesariuszom jest dla nas oczywiste” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

W grupie wspomnianych interesariuszy są pracodawcy, którym Benefit Systems proponuje programy wspierające i motywujące. Dzięki nim pracownicy i ich rodziny mają łatwiejszy dostęp do atrakcji sportowych oraz kulturalnych. Podstawą dla organizacji są także partnerzy, którzy w ramach współpracy udostępniają swoje usługi w oferowanych przez Benefit Systems programach. Jak podkreśla zarząd spółki, firma współpracuje przy programie MultiSport z czterema tysiącami partnerów, do których trafia 80% jej miesięcznych przychodów. Partnerzy korzystają z programów wsparcia finansowego i szkoleniowego Benefit Systems, dzięki którym rozwijają swoje usługi. Flagowy produkt firmy, czyli karta MultiSport, ma blisko milion użytkowników w Polsce, a według badań 78% z nich deklaruje, że karta sportowa przyczynia się do częstszej aktywności fizycznej. „Cieszymy się, że istnieje organizacja, która skupia firmy o podobnej filozofii i uświadamia konieczność zmian w tym obszarze. Chcemy wymieniać się wiedzą i doświadczeniami. Dzięki certyfikacji zmierzyliśmy standardy Benefit Systems, a wiedza o tym, w jakim punkcie jesteśmy, to kolejny krok do zmian na lepsze” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder.

Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »

https://www.ican.pl/c/bxZ1vrG

.

Benefity oparte na współpracy

Dlaczego firma Benefit Systems zdecydowała się dołączyć do firm skupionych wokół Benefit Corporations? „Odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój są dla nas bardzo ważne. Naszym celem jest działanie na rzecz aktywnego stylu życia i rozwoju ludzi. Wierzymy, że większa aktywność to więcej energii, zdrowia, dobrego samopoczucia, a w rezultacie lepsze życie. Takim podejściem do życia staramy się zarażać zarówno młodych i aktywnych zawodowo ludzi, jak również dzieci i osoby starsze. Benefit Systems to firma, która jest pośrednikiem i działanie w sposób przynoszący korzyści wszystkim interesariuszom jest dla nas oczywiste” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

W grupie wspomnianych interesariuszy są pracodawcy, którym Benefit Systems proponuje programy wspierające i motywujące. Dzięki nim pracownicy i ich rodziny mają łatwiejszy dostęp do atrakcji sportowych oraz kulturalnych. Podstawą dla organizacji są także partnerzy, którzy w ramach współpracy udostępniają swoje usługi w oferowanych przez Benefit Systems programach. Jak podkreśla zarząd spółki, firma współpracuje przy programie MultiSport z czterema tysiącami partnerów, do których trafia 80% jej miesięcznych przychodów. Partnerzy korzystają z programów wsparcia finansowego i szkoleniowego Benefit Systems, dzięki którym rozwijają swoje usługi. Flagowy produkt firmy, czyli karta MultiSport, ma blisko milion użytkowników w Polsce, a według badań 78% z nich deklaruje, że karta sportowa przyczynia się do częstszej aktywności fizycznej. „Cieszymy się, że istnieje organizacja, która skupia firmy o podobnej filozofii i uświadamia konieczność zmian w tym obszarze. Chcemy wymieniać się wiedzą i doświadczeniami. Dzięki certyfikacji zmierzyliśmy standardy Benefit Systems, a wiedza o tym, w jakim punkcie jesteśmy, to kolejny krok do zmian na lepsze” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder.

Jak zarządzać kulturą organizacyjną? »

B Lab, przystępując do procesu certyfikacji, prowadzi szczegółową analizę funkcjonowania firmy i jej otoczenia. Aby uzyskać certyfikat, firma musi spełnić 80 z około 200 kryteriów weryfikujących jej potencjał jako „Benefit Corporation”. Pod uwagę, oprócz zysków, brane są m.in. sposób traktowania pracowników, pozytywny wpływ na środowisko oraz realizacja konkretnych celów społecznych.

Benefit Systems oczami B Lab

Analiza B Lab pokazała, że jedną z najmocniejszych stron firmy Benefit Systems jest jej polityka zatrudnienia. „Dbamy o to, żeby pracownicy czuli się komfortowo w pracy, i tworzymy środowisko otwarte na kreatywność i różnorodność. Mamy jasną politykę zatrudniania i rozwoju, szeroki pakiet benefitów. Szacunek i wzajemne wsparcie to wartości, które staramy się na co dzień pokazywać. Od lat prowadzimy badania satysfakcji wśród pracowników” – mówi Izabela Walczewska‑Schneyder.

Dbamy o to, żeby pracownicy czuli się komfortowo w pracy, i tworzymy środowisko otwarte na kreatywność i różnorodność. Mamy jasną politykę zatrudniania i rozwoju, szeroki pakiet benefitów.

W ramach analizy spółka Benefit Systems uzyskała ponad 20 punktów we wskaźniku wsparcia społeczności, który w certyfikacji stanowi ważny obszar. „Będąc częścią lokalnych społeczności, wspieramy również organizacje pożytku publicznego i osoby potrzebujące. Angażujemy naszych pracowników w działania charytatywne oraz w wolontariat. Jesteśmy ogromnie dumni z ich inicjatyw. Od 2015 roku prowadzimy program Dobry MultiUczynek. Przez trzy lata zrealizowaliśmy ponad 70 projektów, których pomysłodawcami i wykonawcami byli nasi pracownicy. We wrześniu tego roku po raz pierwszy uruchomiliśmy program także dla użytkowników kart MultiSport. Cieszymy się również z sukcesów Aktywnych Szkół MultiSport, które w tym roku zaktywizowały ruchowo ponad 10 tysięcy dzieci na Dolnym Śląsku” – dodaje Izabela Walczewska‑Schneyder.

Wkład w ochronę środowiska

W analizie B Corp dokładnie weryfikuje się również wkład firmy w ochronę środowiska. Spółka Benefit Systems stara się działać w sposób przyjazny środowisku. Zaangażowaliśmy się w inicjatywy wspierające środowisko naturalne, nasza siedziba spełnia wyśrubowane normy ekologiczne. „Gramy fair z naturą, segregujemy odpady, używamy materiałów biurowych pochodzących z recyklingu, wykorzystujemy biodegradowalne detergenty. To z pozoru drobnostki, które jednak mają znaczenie. Bardzo świadomą decyzją w działaniach wspierających ochronę środowiska był wybór siedziby naszej firmy. Biuro Benefit Systems mieści się w nowoczesnym budynku, posiadającym certyfikat BREEAM na poziomie Excellent. Energia elektryczna, z której korzystamy w warszawskim biurze, pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. Ponadto budynek ma rozbudowaną infrastrukturę i udogodnienia dla rowerzystów oraz własną stację rowerów miejskich” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder.

Dla kogo jest inicjatywa B Corp

Choć każda firma, niezależnie od struktury czy branży, może ubiegać się o status B Corp, większość certyfikowanych przedsiębiorstw stanowią małe i średnie organizacje. „Benefit Systems to spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych, ma także funkcjonujące w Polsce i za granicą spółki zależne, których system biznesowy wpływa na ocenę firmy w trakcie certyfikacji. Przygotowanie do certyfikacji to w naszym przypadku dosyć długi – prawie dwuletni – proces. W tym czasie przeanalizowaliśmy sposób działania i wprowadziliśmy potrzebne rozwiązania. Wzmocniliśmy m.in. system zarządzania w grupie kapitałowej, a także spisaliśmy kodeks etyczny” – mówi Izabela Walczewska‑Schneyder.

W Stanach Zjednoczonych, skąd wywodzi się idea Benefit Corporation, istnieją regulacje prawne definiujące i wspierające firmy pożytku publicznego, co ma znaczenie także przy certyfikacji. Taki system prawny udało się wypracować w 2015 roku także we Włoszech. „Mamy nadzieję, że idea Benefit Corporation będzie się rozrastać. Biznes ma duży wpływ i odpowiedzialność za funkcjonowanie współczesnego świata. Może uzupełniać działania organizacji rządowych i non profit. W Benefit Systems z każdym rokiem upewniamy się, że nasza strategia oparta na zasadzie win‑win to dobry kierunek. My z chęcią podzielimy się naszymi doświadczeniami z innymi podmiotami. Warto stworzyć przestrzeń do wspierania kolejnych certyfikacji, by spółek B Corp w Polsce było więcej” – zaznacza Izabela Walczewska‑Schneyder.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!