Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 10, sierpień - wrzesień 2021)
Polska flaga

NA TABLICY: Jak skutecznie zarządzać wielopokoleniowym zespołem

1 sierpnia 2021 3 min czytania
Zdjęcie Piotr Stohnij - Ekspert w zakresie zmian pokoleniowych w biznesie, autor książki Koniec alfabetu. Trener i konsultant ICAN Institute.
Piotr Stohnij
NA TABLICY: Jak skutecznie zarządzać wielopokoleniowym zespołem

Streszczenie: W firmach obecnie współpracują osoby z różnych pokoleń, co prowadzi do wielu wyzwań związanych z różnicami w spojrzeniu na świat. Istnieją jednak sposoby, które pozwalają wykorzystać te różnice na korzyść organizacji. Wskazówki zawierają cztery kluczowe kroki: unikanie oceniania postaw życiowych innych osób i tworzenie atmosfery otwartości, definiowanie wspólnego celu, który łączy zespół, promowanie wartości takich jak szacunek, zaufanie i rozwój, oraz przyjęcie roli lidera, który nie tylko zdobywa umiejętności, ale również dba o rozwój i wspiera talenty. Dzięki tym działaniom wielopokoleniowy zespół może stać się silniejszy i bardziej efektywny.

Pokaż więcej

W firmach pracują przedstawiciele różnych generacji. Przez to, że inaczej patrzą na świat, często trudno im się dogadać. Stosując cztery sposoby, szybko przekonasz się, jak wielki potencjał kryje się w multigeneracyjnym miejscu pracy, i uczynisz z pokoleniowych różnic źródło sukcesu firmy.

Od lat słyszymy o konflikcie pokoleniowym. Dlatego niemal nikogo nie dziwi, że pokolenia młodsze (jak Y czy Z) i starsze (jak wyżu demograficznego czy X) nie zawsze się ze sobą dogadują. Sęk w tym, że ostatnimi czasy skala niezrozumienia między poszczególnymi generacjami i wpływ tego zjawiska na biznes są większe niż kiedykolwiek. Skuteczni menedżerowie starają się zapanować nad różnicami międzypokoleniowymi, a co bardziej światli dodatkowo wykorzystują ten wymiar różnorodności, by usprawniać współpracę w zespole i tworzyć wartość dla klientów. Jak możesz stymulować różnorodność pokoleniową? Co zrobić, aby pogodzić ze sobą osoby z różnych generacji?

Musisz wykonać cztery kroki, a przekonasz się, jak siły poszczególnych grup wiekowych uzupełniają się i w ten sposób budują trudną do pokonania organizację. Skuteczność poniższych praktyk potwierdziły moje badania, które opublikowałem w Końcu alfabetu.

1. Nie oceniaj postaw życiowych innych osób

Zamiast osądzać wszystkich wokół, buduj atmosferę otwartości i ciekawości, która ułatwia wzajemne zrozumienie i tworzy poczucie bezpieczeństwa w zespole.

2. Sprowadź wszystkich do wspólnego mianownika

Zdefiniuj wyższy powód współpracy zespołu, który może przybrać formę misji, wizji czy mitu założycielskiego. Poza tym przypominaj firmowe wartości, dbając o ich zrozumienie w zespole.

3. Opieraj działania na turbowartościach

Dodatkowo w codziennej pracy podkreślaj znaczenie sześciu elementów, czyli: szacunku, szczęścia, odpowiedzialności, zaufania, rozwoju, uporządkowanej komunikacji.

4. Sprostaj zadaniom lidera nowej generacji

Odgrywaj trzy role: zbieracza‑łowcy kompetencji (pozyskuje strategiczne umiejętności), opiekuna talentu (tworzy wspierające środowisko pracy) i farmera potencjału (dba o rozwój pracowników).

ZAINTERESOWAŁ CIĘ TEN TEMAT? OBEJRZYJ TEŻ FILM »

Jak skutecznie zarządzać wielopokoleniowym zespołem 

Piotr Stohnij PL

W firmach pracują przedstawiciele różnych generacji. Przez to, że inaczej patrzą na świat, często trudno im się dogadać. Stosując cztery sposoby, szybko przekonasz się, jak wielki potencjał kryje się w multigeneracyjnym miejscu pracy, i uczynisz z pokoleniowych różnic źródło sukcesu firmy.

Indeks górny Ilustracje: Piotr Sokołowski. Opracowanie: Joanna Koprowska Indeks górny koniec

ZOBACZ DZIESIĄTE WYDANIE „ICAN Management Review” »

Wypalenie organizacyjne 

Niewiele firm przyjmuje do wiadomości, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników. Niestety, nadmiar obowiązków, zamiast do wzrostu, prowadzi raczej do wypalenia pracowników, co negatywnie wpływa na ich zaangażowanie i produktywność. I nie wynika to z ich złej woli czy lenistwa, lecz jest naturalnym następstwem funkcjonowania w warunkach ciągłego stresu, przemęczenia i szaleńczego tempa.

Takie wnioski płyną z badania, które przeprowadziliśmy w letnich miesiącach wśród polskich firm. Ich liderzy, korzystając z postcovidowego ożywienia, narzucają swoim pracownikom nadmierne obciążenia, co prowadzi często do skutków przeciwnych wobec oczekiwań. Wnioski płynące z tego badania prezentujemy w artykule Firmy w pułapce przyspieszenia. Wynika z niego, że nie można czynić z przyspieszonego tempa nowej normalności. Nawet bolidy Formuły 1 muszą co parę okrążeń zjeżdżać do pit stopu. Dlatego po okresach wzmożonego wysiłku warto dać pracownikom trochę oddechu, by nabrali sił, by mierzyć się z nowymi wyzwaniami. A tych w obecnych czasach na pewno nie zabraknie.

Nadmierne naciski na pracowników nie przekładają się na zaangażowanie i efektywność ludzi, a raczej na spadek lub utratę tych wartości, o czym przekonuje Amy C. Edmondson w artykule Bezpieczeństwo psychiczne w pracy. Negatywne efekty wysokiego tempa obserwujemy również w przypadku pracy zdalnej, której popularność drastycznie wzrosła w okresie pandemii. O tym, jak sobie radzić z narastającą frustracją, piszemy w artykule Samoregulacja. Jak pracować w domu i nie zwariować.

Polecamy też Państwu pozostałe artykuły i życzymy stabilnego wzrostu w tych niestabilnych czasach!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!