Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)
Polska flaga

Mniej oficjalnie, ale nadal służbowo

1 grudnia 2021 2 min czytania
Lidia Roman
Mniej oficjalnie, ale nadal służbowo

Streszczenie: Plotki powstają w wyniku braku informacji, szczególnie w okresach kryzysu i niepewności, gdy ludzie poszukują wyjaśnień dla otaczającej ich rzeczywistości. W takich sytuacjach nawet mało prawdopodobne wiadomości mogą zyskać na wiarygodności. Organizacje często skupiają się na formalnej komunikacji korporacyjnej, zaniedbując nieformalne kanały przekazu. Tymczasem to właśnie w nieformalnych rozmowach pracownicy nadają sens firmowym wydarzeniom i zmianom. W opisanym przypadku ograniczona oficjalna komunikacja skierowana jedynie do menedżerów nie zaspokoiła potrzeb informacyjnych całego zespołu, co doprowadziło do rozprzestrzeniania się niepotwierdzonych informacji i poczucia zagrożenia wśród pracowników. Aby temu przeciwdziałać, liderzy powinni inwestować czas w działania budujące kulturę organizacyjną i wzmacniające identyfikację pracowników z firmą. Regularne, nieformalne spotkania, wspólne inicjatywy czy okazjonalne uroczystości mogą wypełnić lukę informacyjną i zapobiec powstawaniu szkodliwych plotek.

Pokaż więcej

Plotka rodzi się z głodu wiadomości. Próżnia informacyjna to jej swoisty inkubator, gdzie rośnie, żywiąc się ludzką chęcią ogarnięcia rzeczywistości. Nabiera rozgłosu w momencie kryzysowym i sytuacji niepewności, kiedy każda wiadomość, nawet mało prawdopodobna, trafia na podatny grunt. Plotka jest integralną częścią komunikacji nieformalnej.

Organizacje często nie doceniają komunikacji nieformalnej, zazwyczaj kładąc nacisk na komunikację korporacyjną, tę oficjalną, formalną i ustrukturyzowaną. A przecież tak zwany sense making, czyli tłumaczenie i wyjaśnianie firmowej rzeczywistości, nadawanie jej sensu powinno odbywać się w sferze nieformalnej i nieustrukturyzowanej. W opisanym przykładzie zarządzający firmą ze względu na bieżące wyzwania, związane z fuzją i rozwojem biznesu, nie dostrzegli, że skąpa komunikacja oficjalna, w dodatku skierowana tylko do menedżerów, okazała się niewystarczająca. Otworzyła drogę do dzielenia się niepotwierdzonymi informacjami, ponieważ osoby, które nie wiedziały nic o sytuacji w firmie, czuły się zagrożone. Z reguły tak się dzieje, kiedy brakuje podstawowych danych – ludzie boją się o swoje miejsce pracy, o przyszłość zawodową. Chcą o tym rozmawiać, podzielić się swoimi obawami z innymi zaprzyjaźnionymi osobami, co może mieć opłakane skutki, jak w przytoczonej historii. Czy można odwrócić sytuację i wykorzystać dla dobra firmy nieoficjalny kanał?

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny STUDIUM PRZYPADKU »

Gdy zapomnimy o komunikacji niejawnej… 

Lidia Zakrzewska PL

WiKi PRESS, czołowy producent gier planszowych, chce rozszerzyć biznes na gry komputerowe. Wydawca nie ma w tym obszarze żadnego know-how, dlatego szuka na rynku partnera z odpowiednią wiedzą. Jego uwagę przyciągnął start-up Games FOUR z potencjałem, ale i problemami finansowymi. Niestety, procesowi połączenia firm towarzyszą duże obawy pracowników. Po firmie krążą szkodliwe plotki.

Oczywiście można, jednak lider musi być wewnętrznie przekonany, że warto inwestować czas w działania niekoniecznie bezpośrednio związane z biznesem, ale na ten biznes mające ogromny wpływ. Takie, które budują kulturę organizacyjną i sprawiają, że pracownicy się z firmą utożsamiają. W dłuższej perspektywie przekłada się to na ich efektywność i zwiększa zaangażowanie. W tym celu warto organizować nieformalne spotkania z zespołem lub prowadzić inne działania służące wewnętrznej komunikacji (na przykład zaprosić na ciasto urodzinowe, podarować prezent czy zorganizować wspólne, nieformalne wyjścia). Warto też przyjrzeć się wszystkim pracownikom i znaleźć wśród nich liderów takich inicjatyw.

Zostało -7% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!