Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Marek Wróbel: młodzi ludzie są odważniejsi

1 listopada 2015 5 min czytania
Marek Wróbel
Marek Wróbel: młodzi ludzie są odważniejsi

Streszczenie: W firmie Schipko konieczna jest zmiana podejściado młodych pracowników z pokolenia Y, zarówno ze strony prezesa, jak i pozostałych zatrudnionych. Młodzi ludzie często wykazują większą odwagę niż ich starsi koledzy, decydując się na zmianę pracodawcy lub działu po krótkim okresie pracy. Przykładem jest Zuzanna Kołodziejczuk, która zmieniła dział, zanim zdążyła w pełni poznać możliwości rozwoju w poprzednim miejscu. Młodzi pracownicy szybciej się nudzą i poszukują nowych wyzwań, nie obawiając się ryzyka związanego z nowymi zadaniami. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Marek Wróbel: młodzi ludzie są odważniejsi

Marek Wróbel: młodzi ludzie są odważniejsi

W firmie Schipko nastawienie wobec młodych pracowników z pokolenia Y powinien zmienić nie tylko prezes, ale także pozostali zatrudnieni. Pracuję w organizacji, w której średnia wieku pracowników wewnętrznych i zewnętrznych (pracujących przy projektach u klientów) nie przekracza 30 lat, więc niejednokrotnie spotykam się z różnymi postawami wobec obowiązków oraz oczekiwaniami wobec przełożonego i firmy.

Młodzi ludzie, co wynika z moich obserwacji oraz badania HAYS przeprowadzonego w tej grupie wiekowej, zachowują się o wiele odważniej niż starsi koledzy; częściej też decydują się na zmianę pracodawcy lub działu po stosunkowo krótkim okresie pracy na danym stanowisku czy w danej firmie. Opisany przypadek Zuzanny Kołodziejczuk, która zmieniła dział, zanim zdążyła się dowiedzieć, co dobrego może ją tam jeszcze czekać i czego może się nauczyć, nie jest zatem niczym dziwnym.

Młodzi ludzie szybciej się nudzą, szukają nowych wyzwań, nie obawiając się, że nie dadzą sobie rady w nowym miejscu. Z badania HAYS wynika, że tylko 55% respondentów wymieniło stabilność i bezpieczeństwo jako ważny czynnik przy wyborze i pozostaniu w danej firmie lub na danym stanowisku. 78% pytanych jako główne kryterium wskazało odpowiednie wynagrodzenie, przy czym duża część stwierdziła również, że czynnikiem motywującym będzie dla nich wystarczająco ciekawa praca, wyzwania dające możliwość rozwoju.

Wielu pracodawców krytykuje młode pokolenie za roszczeniową postawę, brak lojalności wobec szefa lub firmy. Te stwierdzenia są bardzo ogólne i w regionach lub zawodach, w których o pracę nietrudno, może być uzasadnione. Na przykład w dużych miastach młodzi ludzie – wykształceni i znający języki obce – faktycznie są wybredni. Jako firma rekrutacyjna spotykamy się z sytuacjami, kiedy kandydaci najpierw przyjmują ofertę, aby za chwilę ją odrzucić albo po kilku tygodniach zrezygnować z pracy w ogóle.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Jak zatrzymać młode talenty? 

,

Natalia Pisarek PL

Co zrobić, kiedy przedstawiciele młodego pokolenia źle czują się w autorytarnie zarządzanym zespole?

Skoro jednak wiemy, że młodzi ludzie postępują w taki, a nie inny sposób, nie pozostaje nic innego, jak dostosować styl zarządzania do sytuacji; dotyczy to również wspomnianego w opisywanym przypadku pracodawcy.

Kluczową rolę w zmianie postępowania pracowników powinien odgrywać nie prezes, a dział HR. Zarząd nakreśla politykę personalną i tworzy styl zarządzania. Przygotowaniem do wdrożenia tej polityki oraz nadzorem nad realizacją powinien jednak zająć się menedżer personalny. Nie zmieni się oczywiście stylu pracy ludzi zarządzających poszczególnymi działami z dnia na dzień, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dowiedzieć się, na czym naprawdę zależy kandydatom i pracownikom. Wystarczy skorzystać z tradycyjnych narzędzi, wspomaganych nowoczesnymi technologiami. Na początek można zacząć od szczerej rozmowy, która może być podstawą do przygotowania odpowiednich motywatorów; warto również opracować program szkoleń dla menedżerów (najlepiej z udziałem profesjonalnych trenerów), które wiązałyby się z „obsługą” młodego pokolenia. Jeśli zarząd firmy Schipko wysoko ocenia pracę Moniki Bujak, menedżerki działu chemii gospodarczej, warto wziąć pod uwagę jej styl zarządzania już na etapie rekrutacji, aby w miarę możliwości dobierać do jej zespołu osoby, którym sposób pracy szefowej będzie w miarę bliski; wówczas prawdopodobieństwo, że szybko się znudzą lub odejdą, będzie mniejsze. Monika preferuje bardziej konserwatywny styl zarządzania i pracy – zatem skoro ona i jej dział odnoszą sukcesy, być może potrzebuje pracowników, którzy docenią jej wiedzę i doświadczenie. Będą też skłonni poczekać, aby nauczyć się więcej i nawet awansować na wyższe stanowisko w tej lub innej firmie.

Rywalizacja między menedżerami jest niezdrowa, a już na pewno niedopuszczalne jest „podbieranie” sobie pracowników z innych działów. Jednak transfery się zdarzają i nie można ich blokować. Ważną rolę w tej sytuacji ponownie odgrywa dział personalny, który powinien tak sterować ruchami ludzi wewnątrz firmy, żeby braki kompetencyjne jednego działu nie były uzupełniane kosztem drugiego oraz żeby nie dochodziło do nieporozumień między menedżerami. Firma Schipko powinna zdać sobie sprawę z tego, że funkcjonuje w trochę innej rzeczywistości: nie wszyscy pracownicy mają te same oczekiwania, styl zarządzania niektórych menedżerów jest niedostosowany do wszystkich zatrudnionych. Przed działem HR stoi wiele wyzwań i pracy. Mając na uwadze opinie menedżerów liniowych i zarządu, powinien wypracować takie metody działania, które umożliwią bezkonfliktową współpracę różnych pokoleń, o różnych doświadczeniach i oczekiwaniach. Poza tym nie wolno demonizować młodych ludzi: cechą charakterystyczną tego wieku jest odwaga, kwestionowanie wielu rzeczy, również sposobu zarządzania doświadczonych kolegów.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Andrzej Borczyk: brak zdefiniowanej kultury organizacyjnej może zniszczyć firmę 

,

Andrzej Borczyk PL

Budowanie skutecznych struktur w firmie musi być oparte nie tylko na celach biznesowych, ale w równej mierze na zdefiniowaniu osób, których potrzebujemy, by tę strategię realizowały. 

Wioleta Wąsik: problemem wcale nie są ambicje pokolenia Y 

,

Wioleta Wąsik PL

Głównym wyzwaniem jest brak dialogu pomiędzy menedżerami i niechęć do zrozumienia różnic pokoleniowych.

Paweł Radzikowski: warto wprowadzić systemowe podejście do rekrutacji 

,

Paweł Radzikowski PL

Naprawa sytuacji przedstawionej w studium przypadku wymaga zdecydowanego działania w kilku obszarach. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!