Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
E-commerce

Luksus w cenie

21 lutego 2020 12 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Paweł Kubisiak
Zdjęcie Mariusz Smoliński - Dyrektor ICAN Research
Mariusz Smoliński
Luksus w cenie

Majętni Polacy coraz chętniej kupują produkty i usługi uznawane za prestiżowe. Osoby zamożne najczęściej sięgają po produkty z górnej półki, kupując kosmetyki, urządzenia elektroniczne oraz planując podróże.

Dla zamożnego Polaka luksus to przede wszystkim doskonałość, powaga, artyzm i harmonia oraz wytworność i klasyka. Jak wynika z badania Profil zamożnego Polaka 2017, przeprowadzonego przez ICAN Research na próbie 354 respondentów, osoby zamożne szukają prostoty, elegancji i ręcznego wykonania, czego przykładem mogą być najdroższe szwajcarskie zegarki. Ważne są też funkcjonalność i niezawodność produktu oraz nowoczesne wzornictwo. Warto podkreślić, że podczas wyboru marki zamożny Polak patrzy nie tylko na jej wizerunek. Marka musi mieć także swoją historię, być owiana tajemnicą, powinna jej towarzyszyć legenda i przede wszystkim nie może być dostępna dla wszystkich. Zamiłowanie do marek i produktów unikalnych, o charakterze kolekcjonerskim, rośnie wraz z zamożnością respondenta.

Uczestnicy badania zadeklarowali, że spośród produktów luksusowych wybierają przede wszystkim kosmetyki, podróże oraz wyroby elektroniczne (zobacz ramkę Kategorie produktów i usług luksusowych wybierane przez zamożnych Polaków). Warto zwrócić uwagę, że najbogatsi z respondentów, zarabiający powyżej 50 tysięcy złotych, zdecydowanie najczęściej wskazywali podróże jako dziedzinę życia, w której oczekują wyjątkowego standardu usługi. W ten sposób rekompensują sobie wysiłek związany z pracą, ale też chcą maksymalnie wykorzystać możliwości wypoczynku, jakie oferuje pięciogwiazdkowy hotel. Ponadto częściej niż przeciętni badani inwestują w drogie samochody, sztukę oraz w wyposażenie wnętrz. Dzięki temu w codziennym życiu otaczają się luksusem.

Luksus po polsku: osoby zamożne szukają prostoty, elegancji i ręcznego wykonania

Luksusu w podróżach szuka prawie ? ogółu ankietowanych. Poprosiliśmy, aby respondenci wskazali kraje, w których najchętniej spędzają urlop. W tym rankingu zdecydowanie przodowały kraje europejskie. Zamożni Polacy na pierwszym miejscu wybrali Włochy (20%), na drugim – co ciekawe – uplasowała się Polska (11%), a na kolejnych pozycjach znalazły się: Hiszpania, Grecja i Stany Zjednoczone. Zwycięską Italię częściej polecają zamożne kobiety, natomiast Grecję częściej wybierają majętni mężczyźni. W przypadku prywatnych podróży po Polsce badani najczęściej korzystają z sieci hoteli Hilton i Sheraton, Mercure i Ibis, natomiast respondenci o najwyższych dochodach obok sieci Hilton i Sheraton najczęściej wskazują Radison i Sofitel (zobacz ramkę Mapa krajów polecanych na urlop przez zamożnych Polaków).

Marka luksusowa musi mieć swoją historię, być owiana tajemnicą, powinna jej towarzyszyć legenda i przede wszystkim nie może być dostępna dla wszystkich.

Gdy spojrzymy na marki, które majętnym Polakom kojarzą się z luksusem, na pierwsze miejsce wysuwa się branża motoryzacyjna. Tymczasem w zestawieniu kategorii luksusowych produktów i usług wybieranych przez zamożnych Polaków motoryzacja zajęła dopiero 11. miejsce. Dzieje się tak z pewnością dlatego, że znacznie rzadziej kupujemy auta niż kosmetyki czy elektroniczne gadżety, stąd też kategoria zajęła niższe miejsca. Ale za to wśród symboli luksusu zdecydowanie królują marki motoryzacyjne (zobacz ramkę Luksusowe marki według zamożnych Polaków). Trzy stopnie podium okupują: Rolls‑Royce (9%), Mercedes‑Benz (8%) i wreszcie Bentley (8%). Dopiero po ikonach brytyjskiej i niemieckiej motoryzacji, tuż za podium, znalazła się marka Louis Vuitton, której logo zdobi kultowe torebki damskie. Ale już dwa kolejne miejsca zajęły również marki motoryzacyjne – niemieckie Porsche i japoński Lexus. Dopiero na szóstej pozycji uplasowała się marka Chanel, reprezentująca kosmetyki, uważane za najczęściej wybieraną kategorię luksusu.

Badanie pokazało jednak, że tylko nieliczni ankietowani mogli sobie pozwolić na te najdroższe auta. Nasi respondenci zadeklarowali, że ich ulubionymi markami samochodów służbowych są: Volvo, BMW, Audi i Volkswagen, natomiast do użytku prywatnego najczęściej wybierają BMW, Toyotę oraz Volvo. Według uczestników badania, zakup luksusowych samochód oznacza wydatek około 300 tysięcy złotych, dla najbogatszych zaś luksusowy samochód to taki, za który trzeba zapłacić powyżej 450 tysięcy złotych. Nie jest zaskoczeniem, że mężczyźni są skłonni zapłacić więcej za luksusowy samochód niż kobiety.

Profil zamożnego Polaka

Jakie są dążenia i preferencje ludzi, którzy mogą sobie pozwolić na luksusowe produkty i usługi. Ponad 90% objętych badaniem zamożnych Polaków twierdzi, że chcą przede wszystkim pozostać sobą. Wiele już zdobyli, więc tym bardziej wierzą w siebie i uważają, że mogą osiągnąć znacznie więcej. Chcą poszerzać swoje horyzonty i równocześnie dążą do perfekcji w tym, co robią na co dzień.

Zdecydowana większość badanych kieruje się w życiu określonymi wartościami. Z jednej strony nie chce nieustannie gonić za sukcesem, z drugiej zaś potrzebuje wyzwań. Bogaci Polacy najczęściej są indywidualistami, ale cenią także relacje międzyludzkie i towarzystwo innych osób. Dlatego networking stanowi istotny element ich życia. Ankietowani dbają o bliskie i szczere stosunki z przyjaciółmi oraz spotkania w dobrze dobranym towarzystwie. Wolą kameralne imprezy niż większe wydarzenia.

Kategorie produktów i usług luksusowych wybierane przez zamożnych Polaków (w%)

Luksus w cenie

Luksus w cenie

Bardzo istotnym elementem życia nabywców dóbr i usług luksusowych jest praca. To właśnie w sferze zawodowej realizują się uczestnicy badania. Tylko co piąty badany pracuje standardowe osiem godzin, 1 respondentów spędza w pracy dziewięć godzin, a ponad połowa – co najmniej dziesięć. Większość ankietowanych zadeklarowała chęć poszukiwania nowych wrażeń i podejmowania ryzyka zawodowego. Aż ? badanych twierdzi wręcz, że to ciągła zmiana motywuje ich do działania. Jednak najbogatsi z ankietowanych rzadziej są otwarci na poszukiwanie wyzwań i podejmowanie ryzyka. Na pewnym poziomie zamożności ważniejsze stają się stabilność i spokój ducha.

Poza pracą ankietowani najwięcej czasu poświęcają rodzinie (36%), na korzystanie z mediów (internet, telewizja, prasa) przeznaczają 1/5 czasu wolnego, a na trzecim miejscu stawiają relaks i rozrywkę (kino, teatr, spotkania ze znajomymi, pub, restauracja). Hobby i zainteresowania znalazły się dopiero na czwartym miejscu z wynikiem 17% (zobacz ramkę Jak zamożni Polacy spędzają czas wolny). Zapytani o zainteresowania badani zdecydowanie wskazują na sport, gdyż uprawia go prawie 50% zamożnych Polaków. Do ulubionych dyscyplin należą: bieganie, jazda na rowerze i golf. Typowy zamożny Polak lubi również podróże i dobrą książkę. Najbogatsi uczestnicy badania z pasją podróżują, kochają dobre samochody, fascynują się lotnictwem, grają w golfa, tenisa, uczestniczą w ciekawych wydarzeniach kulturalnych (spektakle teatralne, operowe, koncerty i wystawy). Co ciekawe, te same osoby zadeklarowały również, że chociaż najwięcej czasu poświęcają na pracę, to chętniej niż reszta ankietowanych spędzają czas wolny w domu z rodziną.

Postawy bogatych Polaków

W badaniu Profil zamożnego Polaka 2017 wzięło udział 354 respondentów. Nieco ponad połowę stanowili mężczyźni, najczęściej były to osoby w wieku 36–45 lat, mieszkające w dużych miastach. Prawie 40% stanowili prezesi i właściciele firm oraz członkowie zarządu, pozostali pracowali na stanowiskach dyrektorskich i kierowniczych. Głównym źródłem majątku badanych była praca i kariera zawodowa. 70% respondentów zarabiało miesięcznie powyżej 10 tysięcy zł netto, a prawie 10% powyżej 50 tysięcy złotych. Ponad połowa badanych posiadała majątek przekraczający 320 tysięcy złotych, prawie 15% deklarowało ponad 3,2 miliona złotych. Natomiast najbogatsi badani dysponowali aktywami przekraczającymi 160 milionów złotych. Dokładna analiza odpowiedzi tych ankietowanych pokazała, że profil zamożnego Polaka jest złożony i niejednorodny. Dlatego wśród badanych ze względu na życiowe postawy wyodrębniliśmy cztery grupy.

Dynamiczni karierowicze, czyli grupa zamożnych osób z niezaspokojonymi aspiracjami. Większość z nich uważa, że może jeszcze wiele osiągnąć; głównie w pracy, gdzie są nastawieni na sukces. Pracują więcej niż przedstawiciele innych grup, ponad połowa badanych z tej grupy poświęca na obowiązki zawodowe ponad 10 godzin dziennie. Przedstawiciele tej grupy są dynamiczni w działaniu, odczuwają potrzebę nieustannej zmiany, dlatego szukają wyzwań i nowych wrażeń. Spokój i bezpieczeństwo ich nudzi, co oznacza wysoką akceptację ryzyka zarówno w biznesie, jak i w inwestowaniu własnych środków. Przy inwestowaniu poszukują jednak wsparcia profesjonalnych doradców, gdyż nie czują się w tej dziedzinie ekspertami.

Dynamiczni karierowicze, podobnie jak przedstawiciele pozostałych grup, korzystają z networkingu, gdyż właśnie z sieci relacji czerpią inspiracje do działania. W przeciwieństwie do pozostałych ankietowanych wolą większe imprezy od kameralnych spotkań. Mają też mniej od innych czasu wolnego i w konsekwencji nie poświęcają czasu rodzinie. Za to dużo czytają, oglądają telewizję, spotykają się ze znajomymi oraz aktywniej korzystają z internetu, w szczególności z serwisów społecznościowych.

Luksusowe marki według zamożnych Polaków (w%)

Luksus w cenie

Luksus w cenie

Przedstawiciele tej grupy kupują najwięcej produktów luksusowych. Nie oszczędzają na podróżach, kosmetykach, częściej niż pozostali inwestują w swoją edukację i hobby. Kolekcjonują sztukę i kupują drogie samochody. Wśród dynamicznych karierowiczów przeważają mężczyźni oraz mieszkańcy dużych miast. Są to głównie osoby zatrudnione na stanowiskach dyrektorskich (ale nie w zarządach) w niedużych firmach lub w wielkich korporacjach.

Ludzie sukcesu to ankietowani, którzy częściej niż inni twierdzą, że w życiu osiągnęli już bardzo dużo. Wprawdzie stabilność finansowa daje im poczucie bezpieczeństwa, jednak wciąż mają niespokojną naturę. Zgodnie twierdzą, że mogą osiągnąć jeszcze więcej, ale nie chcą już tego robić za wszelką cenę. Ankietowani z tej grupy stawiają w życiu raczej na wartości niż na pogoń za sukcesem, lecz pracują więcej niż przeciętny badany.

Reprezentanci ludzi sukcesu, tak jak dynamiczni karierowicze, szukają wyzwań w pracy zawodowej i do działania motywuje ich potrzeba zmiany. Wprawdzie lubią ryzyko, jednak w przeciwieństwie do poprzedniej grupy zdecydowanie wolą ryzykować w biznesie niż we własnych finansach. Rzadziej niż pozostali szukają też wsparcia u doradców finansowych, gdyż wolą opierać się na własnym doświadczeniu.

Chociaż dużo pracują, bardzo cenią rodzinę i średnio spędzają z nią więcej czasu niż pozostali ankietowani. Nie mają też nadmiernych potrzeb networkingowych, prawie wszyscy wybraliby kameralne spotkanie niż masową imprezę.

Podejście do networkingu widać też w ich aktywności w sieci. Chociaż na buszowanie w internecie poświęcają około 20 godzin tygodniowo, to sieć jest dla nich przede wszystkim źródłem informacji i wiedzy, rzadziej korzystają z serwisów społecznościowych.

Luksus w cenie

Luksus w cenie

Grupa ludzi sukcesu chętnie sięga po dobra luksusowe, częściej niż inni badani kupuje luksusową elektronikę, kosmetyki i ubrania, chętnie też inwestuje w wyposażenie wnętrz, natomiast rzadziej w sztukę. Typowy przedstawiciel grupy mieszka w średnich miejscowościach i jest właścicielem lub osobą zarządzającą średnią lub dużą firmą.

Ostrożni inwestorzy to ludzie, którzy twierdzą, że jeszcze mają sporo do osiągnięcia. Jednak bardziej niż sukces w życiu cenią wartości, a praca wcale nie jest najważniejszą z nich. Dlatego pracują znacznie mniej niż przedstawiciele innych grup. Nieustannie szukają nowych wyzwań zawodowych. Cenią przy tym bezpieczeństwo, unikają ryzyka i nie lubią zmian, czym różnią się od dwóch poprzednich grup. Ankietowani z tej grupy, lokując swoje środki, wolą wybierać bezpieczne rozwiązania i chętniej niż inni posiłkują się wiedzą doradcy.

Dla ostrożnych inwestorów szczególnie liczą się wartości ponadczasowe, dlatego w porównaniu z innymi badanymi znacznie więcej wolnego czasu spędzają z rodziną. Mają też mniejszą skłonność do kupowania luksusowych samochodów, drogich zegarków i biżuterii oraz wykwintnych alkoholi. Częściej, w porównaniu z innymi grupami, należą do niej osoby pracujące w średniej wielkości firmach. To mieszkańcy dużych miast, dla których głównym źródłem dochodu jest praca.

Luksus w cenie

Luksus w cenie

Konserwatywni bogacze uważają, że osiągnęli na tyle dużo, że nie muszą już szukać nowych wyzwań ani też poszerzać swoich horyzontów. Przedstawiciele tej grupy zdecydowanie stawiają na wartości, dlatego też deklarują, że praca i kariera zawodowa nie są dla nich najważniejsze. Nie szukają inspiracji w towarzystwie, nie mają również tak dużej potrzeby korzystania z networkingu, jak przedstawiciele innych grup. W inwestowaniu nie czują się ekspertami, dlatego ostrożnie podchodzą do decyzji finansowych, a połowa przedstawicieli tej grupy chętnie skorzysta ze wsparcia doradcy. Ta grupa badanych nie lubi zmian. Unikają ryzyka i chcą funkcjonować w uporządkowanym świecie, który stworzyli. Konserwatywni bogacze częściej niż inni oglądają telewizję, czytają prasę i magazyny, za to wykazują najmniejszą aktywność w wykorzystaniu internetu. Grupa ta rzadziej niż pozostałe sięga po produkty luksusowe oraz mniej wydaje na swoją edukację, sport i hobby.

Badani z tej grupy są starsi niż przedstawiciele pozostałych grup, a prawie połowa z nich to właściciele, prezesi i członkowie zarządów w różnej wielkości firmach. Mieszkają w okolicach dużych miast i posiadają większy majątek niż członkowie pozostałych grup.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!