Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Luksus na miarę prezesa

1 czerwca 2019 17 min czytania
Zdjęcie Joanna Socha - Redaktor współpracująca z ICAN Management Review, założycielka W Insight.
Joanna Socha
Zdjęcie Mariusz Smoliński - Dyrektor ICAN Research
Mariusz Smoliński
Luksus na miarę prezesa

Streszczenie: Współcześni prezesi i właściciele firm w Polsce cenią luksus, jednak bardziej niż kategoria czy marka produktu liczą się dla nich doświadczenia związane z danym brandem.

Pokaż więcej

Współcześni prezesi i właściciele firm w Polsce lubią pławić się w luksusie. Bardziej niż kategoria oraz marka produktu liczą się dla nich doświadczenia związane z danym brandem. Szukają usług i produktów unikatowych oraz takich, które kryją niezwykłą historię bądź które spełnią ich najwyższe oczekiwania związane z intensywnym trybem życiem.

Osoby, które zajmują najwyższe stanowiska w firmach, znaczną część doby poświęcają na pracę. Są obciążone nie tylko obowiązkami zawodowymi, ale przede wszystkim odpowiedzialnością, która się z tymi obowiązkami wiąże. To na nich spoczywa podejmowanie najtrudniejszych decyzji dotyczących rozwoju przedsiębiorstwa. Muszą wyznaczać kierunki, inspirować pracowników, być dla nich wzorem i przykładem. Presja jest duża, stąd niezwykle ważne jest zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. To ona determinuje ich wybory zakupowe oraz sposób regenerowania sił i ona przesądza o tym, na co przeznaczają swoje ciężko zarobione pieniądze. Ich wybory związane z zakupem dóbr luksusowych były przedmiotem badań ICAN Research, jednostki badawczej „Harvard Business Review Polska”, Profil zamożnego i bogatego Polaka, przeprowadzonych w latach 2016–2018 (zobacz ramkę O badaniu).

Hobby prezesów i właścicieli firm (w %)

Aby zrozumieć motywacje zakupowe badanych dotyczące produktów i usług luksusowych, warto prześledzić oczekiwania i aspiracje liderów firm dotyczące ich dalszego rozwoju. Z analizy badaczy ICAN Research wynika, że choć osiągnęli już wiele, zajmując najwyższe stanowiska w firmie, nie tracą ambicji i wciąż zamierzają jeszcze wiele osiągnąć (88%). Zazwyczaj są perfekcjonistami – chcą być najlepsi w tym, co robią (88%), a do swojej pracy podchodzą z pasją. Chociaż praca jest dla nich sposobem na samorealizację (77%), zależy im na tym, by równoważyć ją z życiem prywatnym. Z badań wynika jednak, że nie jest to łatwe zadanie: aż dwie trzecie prezesów i właścicieli firm (64%) pracuje powyżej standardowych ośmiu godzin. Stąd to właśnie czas traktują oni jak luksus, na który nie zawsze mogą sobie pozwolić.

Aż 88% prezesów i właścicieli firm bardziej niż sukces ceni wartości takie jak życie rodzinne. Ważne jest również dla nich, żeby „być sobą” (93%). Wiedzą, że aby inspirować innych, muszą zacząć od siebie. Dlatego wciąż poszukują nowych doznań, są ciekawi świata i otwarci na zmiany.

Bardzo dużą wagę przywiązują więc do dobrze spędzonego czasu wolnego oraz do form aktywności, które ukoją nerwy i zregenerują ich siły do dalszego działania. Wyniki ICAN Research świadczą o tym, że prezesi i właściciele firm prawie połowę wolnego czasu (chociaż nie jest go zbyt dużo) spędzają z rodziną. Druga silna motywacja życiowa to ciekawość świata, chęć poszerzania horyzontów nie tylko w życiu zawodowym, ale również prywatnym (90%). Prezesów relaksują zatem książka, prasa i magazyny, programy informacyjne w telewizji czy nowości w internecie.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Cenią networking, ale wolą kameralne spotkania (72%) od masowych imprez, dlatego chętniej spotykają się ze znajomymi w dobrych restauracjach. Lubią osoby ciekawe, wyjątkowe, nietuzinkowe. Są skorzy do poznawania osób najlepszych w swoim fachu, na przykład najlepszych prawników, lekarzy, naukowców. Interesują ich ludzie – ich przemyślenia i refleksje, ale wolą unikać rozmów o pracy, sukcesach i porażkach zawodowych. Na tego typu kameralnych spotkaniach nie lubią wymieniać się wizytówkami. Decydują się na uczestnictwo w imprezach eleganckich, kameralnych i dobrze przygotowanych, takich jak: koncerty zamknięte, ekspozycje tematyczne (na przykład wystawy starych samochodów) pokazy naukowo‑techniczne, chcą doświadczać rzeczy niecodziennych z dreszczykiem emocji (na przykład chętnie biorą udział w wydarzeniach na torach wyścigowych).

Luksusowe produkty i marki

Na to, jaką formę luksusu wybierają prezesi, mają wpływ wartości, które cenią, oraz ich wewnętrzne motywacje. Z badania wynika, że najchętniej wydają pieniądze na podróże i sztukę. Szukają unikalnych doświadczeń, które nie są łatwo dostępne. Zazwyczaj decydują się na wydarzenia odbywające się w mniejszym gronie, dzięki czemu mogą mieć bliski kontakt z dobrem luksusowym.

Kategorie produktów i usług luksusowych, które wybierają prezesi i założyciele firm (w %)

Gdy wybierają podróże, często szukają możliwości szybkiej regeneracji, wzmocnienia sił. Nie mają dużo czasu, planują więc przedłużone weekendy w hotelach spa w Polsce lub nieco dłuższe wakacje we Włoszech. Czasami to jednak nie wystarcza, wtedy poszukują silniejszych wrażeń w dalszych i bardziej niedostępnych częściach świata. Nie musi być wygodnie, bo liczą się wrażenia, doświadczenie czegoś skrajnie odmiennego, czasami na pustyni Sahara, na szczycie Mount Everest, czy też na biegunie.

Zdaniem Adama Hoka, dyrektora Shuum Boutique Welness Hotel, dla klientów, którzy wybierają odpoczynek w Polsce, ważne są: wystrój, atmosfera i wszechstronna oferta wellness & spa. Takie warunki najlepiej służą wyciszeniu, odzyskaniu sił witalnych, poprawie samopoczucia i zdrowia. „To właśnie możliwość doświadczania czegoś niespotykanego w dzisiejszych zabieganych i zapracowanych czasach stanowi główną wartość hotelu – miejsca, w którym brak wolnej chwili należy zamienić w stan głębokiego odprężenia i relaksu. To właśnie możliwość odczuwania i doświadczania jest czymś wyjątkowym, świadczy o nowej jakości luksusu” – przekonuje Hok.

Kolejną kategorią, na którą prezesi chętnie przeznaczają swoje środki, są usługi związane z medycyną estetyczną i urodą. Jak pokazują wyniki badania ICAN Research dla firmy Croma Poland Trendy w medycynie estetycznej 2018, rośnie zainteresowanie tą ofertą wśród klientów w Polsce: aż 69% klientów medycyny estetycznej planuje zwiększyć korzystanie z zabiegów. Z usług tych coraz częściej korzystają nie tylko panie, ale również panowie. Co czwarty klient jest mężczyzną. Co ważne, prezesi i właściciele firm odwiedzają salony kosmetyczne znacznie częściej niż przeciętny Polak.

Wysokie miejsce na liście najchętniej wybieranych kategorii zajmuje elektronika użytkowa. Osoby zamożne lubią nowe technologie. Mimo że nie zawsze korzystają ze wszystkich dobrodziejstw i funkcji, jakie daje technologia z najwyższej półki, chcą mieć do nich dostęp.

Prezesi i założyciele firm chętnie inwestują też w biżuterię, zegarki i modę. Aż 62% z grona ankietowanych inwestuje w produkty z tej kategorii. Następnym popularnym przedmiotem inwestycji dla prezesów i założycieli firm są drogie alkohole. Aż 61% badanych decyduje się na ten produkt luksusowy.

Aleksandra Klaman, Country Manager Moët Hennessy Polska, wskazuje kilka elementów, które świadczą o luksusie w branży alkoholowej. Przede wszystkim liczy się wyjątkowa historia marki oraz tradycja z nią związana. „Nasz najstarszy dom szampański Ruinart działa od 1729 roku. Przez te lata zyskaliśmy wyjątkowe know‑how w zakresie wytwarzania najlepszych trunków przekazywane z pokolenia na pokolenie. Respektujemy wieloletnie tradycje, które nadają produktom autentyczność”. Poszukiwanie innowacji i odpowiadanie na zmieniające się gusta klientów to, zdaniem Aleksandry Klaman, kolejne elementy świadczące o luksusie. Ostatnim aspektem jest mała dostępność wybranych produktów – najbogatsi klienci często decydują się na zakup dóbr rzadkich, niedostępnych dla każdego.

Zdaniem Klaman, klienci coraz częściej poszukują produktów inwestycyjnych, takich jak szampany Krug czy Dom Perignon, ale też whisky i koniaki. Ponadto inwestują w alkohole stworzone specjalnie na zamówienie, dostosowane do ich gustów smakowych. „Coraz częściej klienci bardziej niż produktów poszukują doświadczeń. Dlatego decydują się na wyjazdy do domów szampańskich, winnic, destylarni” – opowiada Klaman.

Co się kojarzy z luksusem

A co prezesom i właścicielom firm kojarzy się z luksusem? Idealna marka luksusowa powinna być, po pierwsze, ikoną swojej kategorii. Na podstawie wskazywanych przez respondentów marek, takich jak Rolls‑Royce, Louis Vuitton, Ferrari, Bentley i Bugatti, badacze stwierdzili, że najchętniej wskazywanymi kategoriami są: motoryzacja (62%), odzież (19%), perfumy (9%) i zegarki (7%). W rankingu ikon luksusu znalazły się także takie marki, jak: Mercedes, Patek Philippe, Chanel, Lexus i Cartier.

Top 10 marek wskazywanych przez prezesów i właścicieli firm jako ikony luksusu (w %)

Bycie ikoną luksusu, jak się jednak okazuje, to dla prezesów i właścicieli firm zdecydowanie za mało. Liczy się również historia marki czy konkretnego produktu. Badani szukają marek, za którymi stoi legenda. Kupują ich unikatowość, niepowtarzalność, doświadczenia, które się z tą unikatowością wiążą. Daje im to poczucie posiadania czegoś niepowtarzalnego. W ten trend wpisuje się zakup produktów ręcznie wykonanych, z długą historią. Marka luksusowa musi być niszowa, nie może być powszechnie dostępna. Musi być droga i ekskluzywna.

„W świecie zegarków wyznacznikiem luksusu jest niedostępność. Istnieją marki, które sprzedają swoje produkty wyłącznie klientom z polecenia. Zegarki najbardziej legendarnych brandów produkowane są w limitowanych seriach, dlatego na niektóre z nich na całym świecie, jak również w Polsce, czeka się nawet kilka lat. Mimo to chętnych nie brakuje. Przykładem jest marka Rolex, kojarzona z sukcesem w najlepszym tego słowa znaczeniu” – opowiada Radosław Jakociuk, prezes zarządu W.KRUK, oficjalnego przedstawiciela marki Rolex w Polsce.

Poznaj sposób myślenia najlepszych liderów »

Respondenci zwracają również uwagę na styl marki. Prezesi i właściciele firm szukają przede wszystkim marek reprezentujących wysoką kulturę, doskonałość, powagę oraz dostojność. Ostatnio symbolem luksusu stał się minimalizm, ludzie zamożni cenią surowość materiału, co stanowi kontrast z niezwykle popularnym w ubiegłych latach przepychem. Według polskiego przedsiębiorcy, o luksusowości marki świadczy więc idealne połączenie prostoty, elegancji i klasyki z elementami nowoczesności.

Badani chcą również jak najwięcej wiedzieć o produktach luksusowych, które kupują. Interesuje ich historia marki, produktu czy serii. Na przykład kupując zegarek, chcą niejednokrotnie zrozumieć mechanizm jego działania. Salony zegarków luksusowych udostępniają dziś nawet specjalne stanowiska, przy których zegarmistrz odkrywa tajemnice funkcjonowania najdroższych zegarków.

O Badaniu

Projekt Profil zamożnego i bogatego Polaka realizowany był w latach 2017–2018. W czterech falach badania wzięło udział 736 prezesów i właścicieli firm. Badani reprezentowali głównie średnie i duże firmy (85%). Dwie trzecie badanych zarabia powyżej 20 000 zł netto miesięcznie, a jedna trzecia od 10 000 zł do 20 000 zł.

„W branży zegarmistrzowskiej luksus to przede wszystkim wieloletnia tradycja, najwyższa jakość oraz niezawodność – opowiada Karolina Perendyk, menedżer marki Roamer w Polsce. – Stąd najbardziej prestiżowe marki wykorzystują wyłącznie najlepszej klasy materiały oraz ponadczasowe wzornictwo. Dzięki temu zegarki to inwestycja na lata, a nie tylko na chwilę”.

Samochód prezesa

Ponad połowa badanych (58%) twierdzi, że zakup samochodu to ważna decyzja. Ale zazwyczaj przy jej podejmowaniu nie potrzebują oni wsparcia innych osób. Tylko co trzeci respondent twierdzi, że przy wyborze samochodu potrzebuje doradztwa, a co dziesiąty ma opiekuna przydzielonego przez salon, w którym zazwyczaj kupuje samochody. Aż 52% badanych twierdzi, że zawsze kupuje samochody tej samej marki, pozostali natomiast, szukając nowych doświadczeń, wolą zmieniać marki.

Wygląd czy styl samochodu są istotne dla wszystkich menedżerów, niezależnie od stanowiska. Identycznie przedstawia się sprawa wygody i komfortu użytkownika – auta muszą spełniać standardy przypisywane pojazdom klasy premium. Te standardy są najczęściej weryfikowane w trakcie jazdy próbnej. Użytkownicy sprawdzają, czy wnętrze jest ergonomiczne.

Samochód prywatny prezesa powinien przede wszystkim zapewnić wygodę całej rodzinie – tak twierdzi 70% badanych. Liczą się bezpieczeństwo i poczucie relaksu. Co trzeci badany wskazywał prestiż i status jako ważne motywacje przy wyborze marki.

Co ciekawe, właściciele i prezesi firm częściej niż inni menedżerowie zwracają uwagę na wyposażenie. Przede wszystkim zależy im na mocniejszym silniku. Nie chodzi jednak o szybką jazdę, tylko o same parametry. Prezesi bardzo dużą wagę przywiązują także do technologii, która wpływa na podniesienie komfortu jazdy. Kierownica wielofunkcyjna, komputer pokładowy czy sprzęt audio powinny mieć wiele innowacyjnych i niestandardowych rozwiązań, aby spełnić wysokie oczekiwania prezesów. Ekonomiczna jazda schodzi zdecydowanie na drugi plan.

Służbowe samochody prezesów i właścicieli firm to najczęściej BMW, Mercedes, Porsche i Audi. W rankingu marek do prywatnego użytku pierwsze miejsce zajął Mercedes, a zaraz za nim uplasowały się BMW i Volvo (drugie miejsce ex aequo). Trzecie miejsce zajęło Audi. Najczęściej polecane przez prezesów marki to te, którymi jeżdżą prywatnie. W zestawieniu przodują Mercedes i BMW, a dalej Volvo i Audi. Tylko co czwarty badany stwierdził, że samochody to jego pasja, a co dziesiąty traktuje je jako jedną z form inwestycji.

Zarządzanie finansami

Prezesi i właściciele firm, choć osiągnęli sukces w biznesie, nie czują się ekspertami w inwestowaniu. Wymaga ono zaangażowania i śledzenia na bieżąco rynków finansowych, dlatego trudno im jest wygospodarować czas na ten cel. Tylko 13% badanych czuje się pewnie w obszarze inwestowania. Nie dziwi zatem, że większość badanych woli słuchać doradców i ekspertów, niż inwestować samodzielnie. Aż 41% respondentów korzysta z usług private banking. Ponad połowa badanych (58%) do inwestowania podchodzi ostrożnie i nie lubi ryzykować. Pozostali są bardziej odważni, otwarci na ryzyko. Badani inwestują swoje środki w różne produkty. Większość z nich (58%) posiada rachunki oszczędnościowe, a blisko połowa (48%) – lokaty bankowe. Połowa inwestuje również w nieruchomości.

Najważniejsze elementy usługi luksusowej (w %)

„Dla klientów korzystających z usług private banking luksusem jest dzisiaj wolny czas – zauważa Piotr Wawrzyniak, dyrektor Departamentu Private Banking w Getin Noble Banku. – Dlatego najważniejsze dla nich, obok chęci zabezpieczenia majątku, stają się rozwiązania, które pozwalają zaoszczędzić czas. Klienci doceniają także to, że mogą zdać się na bank w każdej sytuacji. Oczekują od niego profesjonalnej, rzetelnej wiedzy oraz dostępności i wysokiej jakości obsługi”.

Nieruchomości to najważniejszy kierunek w inwestowaniu wolnych środków. Inwestycje te postrzegane są jako bezpieczny sposób na pomnażanie majątku. Rośnie zainteresowanie zamożnych Polaków inwestowaniem w nieruchomości. W 2017 roku 43% badanych twierdziło, że lokuje wolne środki w mieszkania, a 41% badanych – w działki, w 2018 natomiast wskaźniki te wyniosły odpowiednio 50% i 49%.

Zdaniem Piotra Tarkowskiego, dyrektora ds. sprzedaży w Allcon Osiedla, luksus w nieruchomościach to najlepsza lokalizacja (prestiżowa dzielnica lub wyjątkowe miejsce, na przykład bezpośrednio nad morzem), piękny widok z okna (tzw. milion‑dollar view), powierzchnia gwarantująca największe możliwości aranżacyjne. „To także najwyższej jakości materiały wykończeniowe i najlepsze udogodnienia funkcjonalne” – przekonuje Tarkowski.

Na bardziej agresywne inwestycje decyduje się co trzeci badany przez ICAN Research. W akcje inwestuje 30% ankietowanych, w fundusze inwestycyjne – 41%. W badaniu prezesi i właściciele zostali zapytani, jak zainwestowaliby dodatkowy milion wolnych środków. Wyniki pokazują ostrożne podejście do inwestowania, z nastawieniem na rozważną i przemyślaną dywersyfikację portfela. Jedną czwartą z dodatkowego miliona (23%) zainwestowaliby w ziemię, działki, mieszkania lub domy. Jedną piątą (22%) przeznaczyliby na inwestycje alternatywne: złoto, wino, samochody, sztukę. Mniej więcej tyle samo (21%) zainwestowaliby w akcje, obligacje i fundusze inwestycyjne, a ok. 20% we własną firmę lub start‑upy. Badani prezesi i właściciele firm najmniej zainwestowaliby w produkty bankowe, lokaty i konta oszczędnościowe – średnio 14% tej kwoty. Uczestnicy najczęściej korzystają z usług takich banków, jak: mBank (33%), PKO BP (23%), Citi Bank (23%), ING Bank Śląski (21%) i Bank Pekao (17%).

W wyborze usług luksusowych dla prezesów najważniejsza jest personalizacja oferty. Są gotowi zapłacić więcej za usługę, ale musi ona spełnić ich wysokie wymagania. Doskonale w tę potrzebę wpisują się usługi concierge. W życiu prywatnym nie chodzi jednak o zwykłą pomoc czy szybką reakcję, tylko o projektowanie unikalnych doświadczeń. Wyjazd na wakacje powinien być zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach, a od osób wspierających organizację takiego wyjazdu oczekuje się nie tylko odpowiadania na potrzeby, ale również dyskrecji, wrażliwości oraz inicjatywy. Obsługa klienta to drugi najczęściej wskazywany przez badanych wyróżnik usługi luksusowej. Na trzecim miejscu wskazywano markę – ikonę luksusu. Jak pokazują wyniki, branża turystyczna zdecydowanie najlepiej radzi sobie w takim zaspokajaniu potrzeb.

Okazuje się zatem, że dla prezesów i właścicieli firm najbardziej liczą się doświadczenia związane z korzystaniem z produktów i usług. Szukają usług mniej dostępnych, ale z niezwykłą historią, jak i tych, które pomogą z sukcesem prowadzić intensywny tryb życia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Towar luksusowy + lider = prestiż? »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak chińske platformy e-commerce zmieniają handel na świecie

Czujesz, że Twoje kampanie na Google i Meta tracą skuteczność? Koszty pozyskania klienta rosną, a klienci uciekają do Temu?  To nie jest chwilowy kryzys. To koniec e-commerce opartego na wyszukiwaniu. Nadchodzi social commerce, model, w którym przewodzą Chiny. Poznaj strategie, które napędzają chińskich gigantów i dołącz do liderów.

 

 

 

odpowiedzialna sztuczna inteligencja Trzy przeszkody spowalniające rozwój odpowiedzialnej sztucznej inteligencji

Coraz więcej organizacji deklaruje chęć tworzenia odpowiedzialnej sztucznej inteligencji, jednak w praktyce zasady etyki rzadko przekładają się na konkretne działania. Artykuł pokazuje, dlaczego tak się dzieje – wskazuje trzy kluczowe luki: brak odpowiedzialności, spójności strategicznej i odpowiednich zasobów. Na tej podstawie autorzy proponują model SHARP, który pomaga instytucjom realnie włączyć etykę w procesy decyzyjne, kulturę pracy i codzienne działania.

praca hybrydowa Praca hybrydowa nie jest problemem. Jest nim słabe przywództwo

Praca hybrydowa nie jest problemem — prawdziwym wyzwaniem jest sposób, w jaki liderzy potrafią (lub nie potrafią) nią zarządzać. Coraz więcej badań pokazuje, że nakazy powrotu do biur (RTO) nie poprawiają produktywności ani innowacyjności. Sukces elastycznych modeli pracy nie zależy od lokalizacji pracowników, lecz od czterech kluczowych zdolności organizacyjnych: strategicznej jasności, zaufania opartego na wynikach, kompetencji liderów i inwestycji w rozwój. Firmy, które dziś budują te umiejętności, jutro zyskają przewagę — niezależnie od tego, jak zmieni się świat pracy.

Multimedia
Jak AI naprawdę zmienia relacje z klientem – i dlaczego GenAI to za mało.
Od ponad trzech dekad biznes ściga obietnicę marketingu „jeden do jednego”. Mimo to, codzienne doświadczenia klientów wciąż pełne są irytujących pomyłek. Czy wszechobecna Generative AI jest wreszcie rewolucją, na którą czekaliśmy? Profesor Tom Davenport, światowy autorytet w dziedzinie analityki, twierdzi, że pogoń za samym GenAI to ślepa uliczka. Prawdziwa transformacja wymaga zrozumienia, że GenAI jest […]
Walka vs ucieczka: Kiedy lęki lidera zamieniają się w gniew

Kiedy myślimy o strachu w pracy, wyobrażamy sobie ciche wycofanie. Co jednak, jeśli prawdziwą oznaką lęku u twojego szefa nie jest ucieczka, lecz… atak? Ten artykuł ujawnia, dlaczego gniew, pogarda, obwinianie i agresja to często mechanizmy obronne liderów, którzy panicznie boją się utraty kontroli, porażki lub postrzeganej niekompetencji. Dowiedz się, jak rozpoznać, kiedy gniew przełożonego jest w rzeczywistości wołaniem o pomoc, oraz jak radzić sobie w sytuacji, gdy stajesz się celem „lękliwego wojownika”.

Multimedia
Agent AI w 2 minuty? Dowiedz się jak to działa i sam stwórz swojego asystenta AI!

Twój klient niedługo przestanie wchodzić na stronę Twojego sklepu. Wyśle tam bota, by zrobił zakupy za niego. To nie science fiction: już dziś 15-20% całego ruchu na stronach internetowych to agenci AI , a internet błyskawicznie zmienia się z „pasywnego” w „aktywny”. Co byś powiedział na to, że zbudowanie takiego agenta, który rozumie polecenia, zarządza zadaniami i łączy się z zewnętrznymi bazami danych, zajmuje… 117 sekund?

Programy motywacyjne jako podstawa trwałego zaangażowania pracowników

Wyniki badania „MIT Sloan Management Review Polska” i ARC Rynek i Opinia pokazują, że uznanie, rozwój i przejrzyste zasady wynagradzania są kluczowe dla zaangażowania pracowników. Coraz większą rolę w budowaniu motywacji odgrywają programy motywacyjne, które – przy odpowiednim zaprojektowaniu – wzmacniają lojalność, efektywność i poczucie współodpowiedzialności za sukces firmy.

Rewolucja w AI? Kiedy warto, a kiedy nie warto promptować po polsku

Świat AI  myśli niemal wyłącznie po angielsku. Dlatego informacja, że w prestiżowym teście porównawczym język polski zdeklasował globalnego faworyta, brzmi jak rewolucja. Czy to powód do dumy? Zdecydowanie. Czy to sygnał do natychmiastowej zmiany strategii promptowania w biznesie? Tu odpowiedź jest znacznie bardziej złożona i dotyka samego jądra tego, jak naprawdę działają wielkie modele językowe.

Metaekspertyza: nowa przewaga konkurencyjna dzięki AI

Gdy narzędzia AI dostarczają wiele odpowiedzi, jaka jest wartość drogich ekspertów? To ich umiejętność zadawania trafniejszych pytań i dostrzegania szarych obszarów, co przesuwa ich wartość z treści na kontekst. Liderzy powinni rozwijać u ludzi metaekspertyzę — zdolność do koordynowania narzędzi AI, syntetyzowania informacji z różnych dziedzin i tworzenia kreatywnych powiązań, których algorytmy nie potrafią wykonać — oraz tworzyć przestrzeń do podejmowania przez nich odpowiedzialności, kreatywności i uznawania decyzji jako „wyłącznie ludzkich”.

Multimedia
Pokolenie Z w miejscu pracy: między mitami a rzeczywistością

Czy można być liderem nowej generacji bez głębokiego zrozumienia oczekiwań i wartości młodych pracowników? Pokolenie Z, już dziś stanowiące coraz większą część rynku pracy, wymyka się prostym stereotypom, za to wymusza poważną rewolucję w kulturze organizacyjnej, stylu zarządzania i walce o najlepsze talenty. Dynamiczne, wymagające, autentyczne – „zetki” nie tylko zmieniają reguły gry, ale także stawiają przed liderami i firmami wyzwanie budowania prawdziwej, inkluzywnej przewagi konkurencyjnej na kurczącym się rynku pracy.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!