Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 22, luty - marzec 2024)
Polska flaga

Ludzie są najważniejsi

1 lutego 2024 6 min czytania
Zdjęcie Adrianna Kilińska - Prezeska ENGAVE.
Adrianna Kilińska
Ludzie są najważniejsi

Streszczenie: W procesie transformacji cyfrowej, w tym wdrażania narzędzi AI, kluczowe jest zarządzanie ludźmi i ich emocjami. Nawet najlepsze technologie nie przyniosą efektów, jeśli pracownicy nie będą przekonani do ich używania. Przykład Barbary Kupczyk, dyrektorki marketingu w LuxDesign, pokazuje, jak opór wobec zmian może wynikać z obaw o przyszłość i brak zrozumienia nowych narzędzi. W takiej sytuacji ważne jest strategiczne podejście: najpierw należy zrozumieć możliwości AI, a potem stopniowo wprowadzać zmiany, angażując zespół i budując kulturę bezpieczeństwa. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Niezależnie od skali rewolucji, którą chcemy wywołać w zespole czy firmie, lider zawsze musi się przygotować na opór przed zmianami. Transformacja cyfrowa, przejście do chmury, a dzisiaj przede wszystkim wykorzystanie narzędzi AI na indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym poziomie to zmiany, które nie dotyczą wyłącznie wyboru najlepszych narzędzi do wdrożenia. Dotyczą też ludzi.

W pogoni za szybkimi namacalnymi efektami zmian liderzy często zapominają o tym, jak ważne jest towarzyszenie ludziom podczas tego procesu, a więc zarządzanie zespołem, emocjami pracowników i ich nastrojami oraz budowanie kultury bezpieczeństwa. Pomijanie tej kwestii może się okazać katastrofalne w skutkach, ponieważ nawet najlepsze narzędzia i subskrypcje najwydajniejszych programów nie sprawią, że ludzie zaczną eksperymentować i z nich korzystać. W tym wypadku potrzebne są chęci i przekonanie ich co do słuszności i pożyteczności wprowadzonych zmian.

Basia Kupczyk, dyrektorka marketingu w LuxDesign, nie ma łatwego zdania, ponieważ jest sama przeciwko wszystkim. Nikt w firmie nie postrzega wdrażania nowych narzędzi AI jako przełomowej szansy, ludzie widzą w niej zagrożenie. Pracownicy obawiają się o swoje miejsca pracy, dodatkowe obciążenie wynikające z konieczności nauczenia się nowych sposobów współdziałania z AI. Z kolei prezes obawia się kosztów przedsięwzięcia i tego, że efekty nie będą satysfakcjonujące. Bohaterka studium przypadku ma twardy orzech do zgryzienia, ponieważ nie orientuje się we wszystkich możliwościach AI, a do tego nie zarządza w sposób świadomy zmianą.

Najpierw hamulec, potem gaz

Barbara wykreowała sytuację, w której za dużo jest chaosu i niepewności, dlatego proponowałabym jej wcisnąć hamulec, nim naciśnie gaz, i strategicznie przygotować się do zmiany. Po pierwsze, bohaterka potrzebuje wsparcia doradcy ds. AI, który wtajemniczy ją we wszystkie możliwości i przedstawi listę narzędzi, które powinny się sprawdzić w jej zespole.

Zostało 71% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!