Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Lider w zróżnicowanym zespole

1 października 2019 6 min czytania
Zbigniew Juroszek
Lider w zróżnicowanym zespole

Streszczenie: Skrajnie różne charaktery i osobowości w zespole mogą być zarówno destrukcyjne, jak i stanowić motor napędowy firmy. Rolą lidera jest skumulowanie tej energii i nadanie jej kierunku rozwojowego. W naszej firmie różnorodność charakterów i typów osobowości jest kluczowa przy doborze pracowników do poszczególnych działów. Takie zespoły są bardziej efektywne, ponieważ pozwalają patrzeć na problemy z różnych perspektyw i wypracowywać najlepsze rozwiązania. Menedżerowie nie powinni ograniczać się do wydawania poleceń, lecz być częścią zespołu, aby swoją wiedzą i charyzmą zwiększać efektywność. Przykładem wykorzystania potencjału różnorodnych zespołów był debiut naszej firmy na giełdzie w 2015 roku, gdzie dzięki współpracy różnych działów pozyskaliśmy ponad 140 milionów złotych.

Pokaż więcej

Skrajnie różne charaktery i osobowości determinujące styl pracy mogą mieć ogromną siłę destrukcyjną, ale też mogą być motorem napędowym działań firmy. Rolą lidera jest skumulowanie krążącej w organizacji energii i nadanie jej impulsu rozwojowego.

W naszej firmie dywersyfikacja charakterów i typów osobowości jest bardzo ważna przy doborze pracowników do poszczególnych działów. Różnorodne pod tym względem zespoły zazwyczaj są najbardziej efektywne. Stawiając na różnorodność zachowań, postaw czy temperamentów, które mają swoje odzwierciedlenie w stylu pracy, możemy patrzeć na poszczególne problemy z różnych punktów widzenia, konfrontować sposoby wykonania zaplanowanych zadań i razem wypracowywać najlepsze rozwiązania. Właśnie takie zarządzanie kapitałem ludzkim, wykorzystywanie potencjału drzemiącego w każdym człowieku, pozwoliło niejednokrotnie zwiększyć atrakcyjność naszej oferty i poprawić konkurencyjność spółki na rynku.

Kluczowe jest tu podejście menedżerów, którzy nie mogą ograniczać się tylko do wydawania poleceń, lecz powinni stać się też częścią swoich zespołów, aby swoim zapałem, wiedzą i charyzmą przyczyniać się do zwiększenia efektywności pojedynczych ludzi i całych zespołów. W naszej organizacji dbamy o to, aby mieć takich menedżerów na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej. Znają oni swoich pracowników i wiedzą, kto najlepiej zrealizuje konkretne zadanie, kto kogo będzie uzupełniać, kto jest strażnikiem, kto odkrywcą, kto przewodnikiem, a kto łącznikiem. Dzięki tej wiedzy nasi menedżerowie mogą nadawać odpowiedni ton pracy, wyzwalać kreatywność i zaangażowanie pracowników oraz czuć odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale też za innych członków grupy. Samo wydawanie poleceń i oczekiwanie na efekty z zerową inicjatywą własną jest dobrym przepisem na niepowodzenie.

Dobrym przykładem wykorzystywania potencjału zespołów składających się z osób o różnych charakterach może być debiut akcji naszej firmy na warszawskiej giełdzie w 2015 roku. To było duże i skomplikowane przedsięwzięcie, które wymagało skoordynowania pracy wielu działów, a tym samym wielu zespołów pracowników. Bez wątpienia za sprawą różnego podejścia szeregu zaangażowanych w projekt osób spółka osiągnęła sukces i pozyskała z rynku kapitałowego ponad 140 milionów złotych. Cały proces wymagał współdziałania zarządu, prawników, księgowych, specjalistów od komunikacji i rynku kapitałowego oraz zewnętrznych doradców. Każda z osób włączonych w to działanie przyczyniła się do racjonalizacji i efektywności przedsięwzięcia między innymi dlatego, że jedni „nakręcali” drugich do pracy, stawiali słuszne pytania i potrafili na nie odpowiadać, łączyli entuzjazm i wizje z realiami i pragmatyką działania.

Stawiając na różnorodność temperamentów, które mają swoje odzwierciedlenie w stylu pracy, możemy patrzeć na poszczególne problemy z różnych punktów widzenia, konfrontować sposoby wykonania zaplanowanych zadań.

Różne style pracy ludzi, współpracujących w ramach jednego zespołu projektowego, zadziałały też z korzyścią dla spółki, kiedy zaczęliśmy przygotowania do rozpoczęcia działalności w dwóch nowych lokalizacjach – Poznaniu i Trójmieście. I w tym przypadku inne punkty widzenia na sposób funkcjonowania spółki pozwoliły nam wypracować efektywny model działania w tych miastach. Intelektualna różnorodność grupy z jednej strony wyzwalała kreatywność i energię do pokonywania progów, które w formie danych analitycznych prezentowali bardziej sceptyczni menedżerowie. Z drugiej strony umiejętności osiągania konsensusu przez łączników łagodziła temperamenty i napięcia, które w naturalny sposób rodziły się w trakcie pracy.

W branży deweloperskiej prowadzenie procesu inwestycyjnego jest niezwykle złożone, i to na każdym etapie, zaczynając od kwestii administracyjnych związanych z uzyskiwaniem wszelkich zgód i zezwoleń urzędowych, przez realizację budów, a kończąc na sprzedaży i obsłudze posprzedażowej. Bez sprawnych zespołów, które są w stanie dzięki doświadczeniu, intuicji i umiejętnemu wykorzystywaniu możliwości tkwiących w każdym z nas usprawnić funkcjonowanie spółki, ATAL nie działałby w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Pozycja rynkowa, którą zajmujemy, jest między innymi wynikiem stylu pracy naszych zespołów. Założyliśmy, że będziemy liderem, który zatrudnia fachowców o różnych cechach i podejściu do pracy. Od początku wiedzieliśmy, że tylko taki – według nas najlepszy – model budowania zespołów pozwoli osiągnąć sukces. I tak też się stało. Mamy najwyższe marże na rynku deweloperskim, które są nieosiągalne dla wielu firm. Zwiększamy sprzedaż, a nasi akcjonariusze doceniają nas za to, że jesteśmy transparentni i z determinacją wprowadzamy w życie strategię rozwoju. Różnorodny pod względem stylu pracy i kompetencji zespół specjalistów jest wartością, która o tym przesądza.

Przeczytaj pozostały komentarz:

Dariusz Mikołajczak: Segregowanie jest dobrym narzędziem poznawczym 

Dariusz Mikołajczak PL

Jednorodne zespoły z reguły osiągają gorsze wyniki niż te, które składają się z osób o różnych cechach osobowości.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!