Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Kulturę firmy kształtuje prezes

1 marca 2017 6 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
John van Etten
Kulturę firmy kształtuje prezes

Streszczenie: Prezes firmy ma ogromny wpływ na kształtowanie jej kultury organizacyjnej. Liderzy, poprzez swoje zachowanie i sposób zarządzania, mogą znacząco wpłynąć na atmosferę w firmie, co z kolei przekłada się na wydajność i sukces przedsiębiorstwa. Badania wykazują, że skuteczne zachowania liderów, takie jak kreatywność, planowanie czy uwzględnianie różnych rozwiązań przy podejmowaniu decyzji, mają pozytywny wpływ na całą organizację. Prezes kształtuje kulturę organizacyjną w trzech kluczowych obszarach: poprzez przywództwo, tworzenie klimatu organizacyjnego oraz swoje zachowania, które mogą stać się normą w firmie. Zachowania szefa są często naśladowane przez pracowników, co sprawia, że jego postawa ma fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania organizacji.

Pokaż więcej

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Świadomie kreowana kultura organizacyjna staje się potężnym sprzymierzeńcem dla współczesnego lidera. Niestety, jeżeli zostanie zaniedbana, może doprowadzić do rozkładu wspólnoty, jaką jest firma.

O tym, jak wywierać na nią pozytywny wpływ, mówi John van Etten, ekspert ds. rozwoju kultury organizacyjnej. Rozmawia Filip Szumowski.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na kulturę organizacyjną jest przywództwo. Na czym polega szczególna rola lidera?

Wyniki badań przeprowadzonych przez Human Synergistics International ujawniają interesującą relację pomiędzy konkretnymi modelami zachowań pracowników a wydajnością firmy. Okazało się, że te same czynniki, które wpływają korzystnie na wyniki poszczególnych osób – na przykład: planowanie, kreatywność, uwzględnianie innych rozwiązań przy podejmowaniu decyzji – mają również wpływ na osiągnięcia całego przedsiębiorstwa. Ogół zachowań pracowników nazywamy kulturą organizacyjną.

Szefowie przedsiębiorstw mają szczególnie duży wpływ na kulturę organizacyjną – niezależnie od tego, czy jest korzystny (wspierają działania pracowników) czy też niekorzystny (ograniczają ich efektywność). Na podstawie naszych badań możemy stwierdzić, że liderzy oddziałują na organizację w trzech obszarach. Pierwszy wynika ze strategii przywódczych, technik, jakie menedżer stosuje wobec podwładnych, by ich motywować lub przekazywać informacje zwrotne. Drugi obszar nazywamy tworzeniem klimatu organizacji – lider wskazuje, jak ma być zbudowana struktura firmy pod względem celów, reguł, podziału władzy czy kanałów komunikacji wewnętrznej. Ostatni odzwierciedla zachowania przywódcy w stosunku do pracowników – podwładni często naśladują sposób bycia szefa, co sprawia, że staje się on normą.

CZY ZNASZ TAJEMNICZY I NIEWIDZIALNY SKŁADNIK SUKCESU FIRMY? »

Z tego, co pan mówi, wynika, że przywódca wywiera wpływ na kulturę organizacyjną nawet wtedy, gdy nie jest tego świadomy. Jak powinni się zachowywać menedżerowie wyższego szczebla, by pozytywnie wpływać na kulturę organizacyjną?

Przywódcy powinni być zorientowani na przyszłość i jasno komunikować cele firmy. Niezwykle istotne jest, by każdy pracownik rozumiał, jaką dokładnie rolę pełni w realizacji tych celów, by miał wsparcie przełożonych w wypełnianiu swoich zadań. Szefowie powinni wzmacniać poczucie wartości swoich podwładnych, we właściwy sposób przekazywać informacje zwrotne i podkreślać ich znaczenie. Jeżeli przywódcy są skoncentrowani na dowartościowywaniu ludzi zamiast wyłącznie na kontrolowaniu wskaźników, wysyłają tym samym pozytywny komunikat: pracownicy są dla nas równie ważni jak pozostałe aspekty organizacji. W przeciwnym razie pracownicy odnoszą wrażenie, że wyniki firmy liczą się bardziej niż zespół, a to bardzo niekorzystna sytuacja.

Wszelkie działania mające na celu poprawę efektywności procesu, ale bez zmiany kultury organizacyjnej, są nieskuteczne.

Od prezesów oczekuje się dążenia do poprawy rentowności, podnoszenia zaangażowania pracowników i poprawy obsługi klienta. Czy sposób, w jaki osiągają te cele, może mieć tak fundamentalne znaczenie?

Kultura organizacyjna kształtuje każde działanie i sposób realizacji każdego zadania, dlatego ma ogromny wpływ na wszystkie sfery działalności firmy – łącznie z kontaktami z klientami czy realizowaniem planu sprzedaży. Bez odpowiedniej metody naukowej byłoby trudno pojąć zjawisko kultury organizacyjnej, a już na pewno nie można byłoby realnie na nią wpływać, dlatego nasze podejście zakłada badanie przyjętych w danej organizacji norm, oczekiwań wobec pracowników i stylów zachowań. Ani styl pasywny, ani agresywny nie jest dobrym wyborem. Oba opierają się między innymi na rywalizacji, skoncentrowaniu na władzy, dostosowywaniu się do grupy, unikaniu wyzwań, bezwarunkowym dążeniu do bycia akceptowanym lub budowaniu własnego statusu przez stawanie w opozycji do reszty. Dostrzegaliśmy tego rodzaju zachowania w firmach, które mają poważne problemy z efektywnością. Jeżeli przywódcy zrozumieją, że sposób, w jaki osiągamy cel, jest równie ważny jak samo osiągnięcie celu, wtedy dostrzegą znaczenie kultury organizacyjnej dla sukcesu firmy.

Oznacza to, że firmy, chcąc poprawić efektywność, powinny skupić się na promowaniu zachowań konstruktywnych.

Tak. Na tę kategorię składają się głównie: otwartość wobec współpracowników, wspólne realizowanie zadań, stawianie sobie wyzwań oraz rozwiązywanie problemów. Okazuje się, że jeżeli skupimy się na poprawie tych aspektów organizacji, jesteśmy w stanie oferować najwyższej jakości produkty i usługi oraz czerpać satysfakcję z wykonywanej pracy. Odkryliśmy, że wszelkie działania mające na celu poprawę efektywności w procesie, ale bez zmiany kultury, są nieskuteczne – naprawa poszczególnych elementów procesu powoduje zwykle nowe problemy na innych odcinkach procesu.

Dlaczego więc wiele firm zaniedbuje kulturę organizacyjną?

Przedsiębiorstwa te koncentrują się przede wszystkim na miernikach efektywności i realizacji strategii sprzedażowych, ponieważ jest to łatwo mierzalne i zrozumiałe. Wynika to także z historycznych uwarunkowań. Firmy na całym świecie już od czasów rewolucji industrialnej dążyły wyłącznie do maksymalizacji efektywności procesu i minimalizacji kosztów. Zakres obowiązków pracowników był bardzo ograniczony, by łatwo było zastąpić ludzi. Współcześnie firmy rozumieją wartość wysokiej motywacji, zaangażowania i kreatywności, ale oczekując nowych, rozbudowanych kompetencji, wciąż są zakorzenione w starych modelach zarządzania.

Załóżmy, że jestem liderem, który chce zmienić kulturę organizacyjną. Od czego powinienem zacząć?

Na początek musisz wysłać jasny komunikat, w którym oznajmisz pracownikom, czego od nich oczekujesz i co chcesz osiągnąć. Ludzie w organizacji powinni mieć absolutną pewność, że przyzwalasz na zmianę i konsekwentnie dążysz do zaprowadzenia nowego porządku. Jeżeli swojej deklaracji nie uwiarygodnisz postawą i konkretnymi działaniami, pracownicy nie będą chcieli wychodzić przed szereg, by nie narażać się na ryzyko.

Rozumiem, że właśnie dlatego zmiana kultury wymaga uprzedniej zmiany świadomości przywódcy. Na jakie pułapki może trafić przywódca, który chce wprowadzić nowe porządki?

Jako przywódca powinieneś bezwzględnie wystrzegać się zachowań agresywnych, takich jak podejmowanie autorytarnych decyzji, ponieważ wywołują pasywność, czyli wiele reakcji obronnych. To z kolei blokuje zachowania konstruktywne, pozwalające ludziom współpracować i odnosić sukcesy. Unikaj fałszywego przekonania, że dobry lider powinien przede wszystkim rządzić i kontrolować podwładnych oraz że organizacja działa lepiej, jeżeli jej członkowie rywalizują, zamiast realizować wspólny cel. Takie zachowania, promowane w wielu firmach, wzajemnie się napędzają, niszcząc poczucie wspólnoty. Mając to na uwadze, wystarczy zmienić sposób postępowania w stosunku do podwładnych i klimat organizacji.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!