Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Kto nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, a kto przemierzy ocean?

19 listopada 2013 4 min czytania
Joanna Malinowska-Parzydło
Kto nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, a kto przemierzy ocean?

Streszczenie: W artykule podkreślono znaczenie oceny jakości relacji zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Zaproponowano ćwiczenie polegające na sporządzeniu listy kluczowych osób i przypisaniu ich do kategorii: tych, którzy "nie przeskoczą dla Ciebie kałuży" oraz tych, którzy "przemierzą ocean". Nadmierne inwestowanie czasu w relacje jednostronne może prowadzić do strat emocjonalnych i zawodowych. Zaleca się realistyczne planowanie celów związanych z relacjami, uwzględniając rzeczywiste zaangażowanie obu stron. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Dziś przyjrzyjmy się jakości naszych ważnych partnerów życiowych i zawodowych. To naturalny wątek w świetle poprzedniej dyskusji nad segmentacją i sztuką definiowania partnerów, odbiorców i kluczowych z punktu widzenia strategii klientów.

Znalazłam w sieci cytat: Czasami przychodzi taki moment, kiedy należy przestać przemierzać oceany dla ludzi, którzy nie przeskoczyliby dla nas kałuży – jeśli ktoś zna autora, będę wdzięczna za informację.

Zachęciłam w związku z tym moich klientów do zrobienia sobie remanentu w kontaktach. Nie chodzi o to, aby zrywać ważne znajomości, ale by je dobrze zdefiniować, nazwać i przyporządkować do właściwych kategorii.

Wykonaj to ćwiczenie. Zrób listę wszystkich ważnych dla Ciebie ludzi, wpisując ich w matrycę:

Kto nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, a kto przemierzy ocean?

Kto nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, a kto przemierzy ocean?

7 minusów do zdobycia

To ćwiczenie jest ważne z kilku powodów:

  • Jeśli poświęcasz czas i życie ludziom, którzy nie przeskoczą dla Ciebie kałuży, tym samym odbierasz je tym, którzy przepływają dla Ciebie oceany. Dwa minusy: za jakość inwestycji w ważne relacje i zignorowanie ważnych partnerów.

  • Inwestowanie nadmiernej ilości czasu w partnerów niezaangażowanych jest ewidentną stratą nie do odrobienia. Minus za nieefektywne inwestowanie czasu.

  • Partnerzy niezaangażowani mogą Cię nisko ocenić, skoro marnujesz energię na coś, o czym oni sami wiedzą, że ma niższą wartość. Cóż z Ciebie za inwestor w takim razie? Raczej taki, który nie zasługuje na szacunek za wysokie kompetencje. Minus za nieumiejętność wyceny jakości partnera.

  • Przemierzanie oceanu jest bardzo męczące. Po takim wysiłku poziom frustracji związanej z brakiem zaangażowania i docenienia ze strony partnera typu kałuża jest ogromny. A po co komu sfrustrowany i niezadowolony lub, jeszcze gorzej, roszczeniowy partner, jakim się staniesz po paru nieudanych zamorskich wyprawachDwa minusy: za niski zwrot z inwestycji w relacje i za własne złe samopoczucie.

  • Kto Ci kazał przepływać ocean? Czy partner Cię o to poprosił? Czy osoba, która nie przeskoczy dla Ciebie kałuży, komunikowała, że potrzebuje od Ciebie pokonania oceanu? Nie? Dla kogo więc to robiłeś? To znak, że się nieskutecznie skomunikowałeś ze sobą i z partnerem. Minus za nieskuteczną komunikację.

7 minusów. Spore straty w kapitale reputacji. Rysy na Twoim wizerunku zarządzającego i skutecznego menedżera.

Przepłynęłam w życiu kilka oceanów dla dwu czy trzech kałuż. Część z nich nigdy takich oczekiwań nie formułowała. Pozostali – owszem. Gdyby ich deklarację wzajemności na bieżąco zweryfikować, robiąc prosty test, musiałabym się skonfrontować z faktem, że się oszukuję, mając do czynienia z oczywistą ściemą, wykorzystywaniem mnie i nadużyciem zaufania. To przykre odkrycie, przed którym bronimy się jak najdłużej. Im dłużej jednak odsuwamy od siebie moment konfrontacji, tym większe straty po stronie naszego zaufania do ludzi i życzliwego świata. Trudniejsze do nadrobienia wraz z upływem czasu.

Planuj realnie!

Jedną z cech dobrej strategii jest realne planowanie celów, także celów związanych z relacjami z ważnymi ludźmi.

  • Nie oczekuj, że każdy partner biznesowy, a nawet życiowy, pokona dla Ciebie ocean tylko dlatego, że Ty jesteś doskonały w pływaniu na długi dystans.

  • Twoim zadaniem jako osoby aspirującej do strategicznego zarządzania sobą jest realna ocena jakości najważniejszych relacji wartych intensywnego inwestowania.

Twoje kryteria weryfikacji

W jaki sposób upewniasz się, z jakim typem relacji: oceanu czy kałuży masz do czynienia? Jakie są Twoje kryteria weryfikacji? Wrócimy do nich w przyszłości przy okazji tematyki wskaźników do pomiaru życiowego sukcesu.

Dziś odpowiedz sobie na pytanie, czy jesteś zadowolony z bilansu jakości relacji? Czy wynik wspiera Twoją życiową i zawodową strategię? Ilu partnerów świadomie przesunąłeś w pole ocean, a ilu wylądowało w polu niewielka kałuża? Jakieś ważne odkrycia w postaci nowych oceanów?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!