Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Kompetencje cyfrowego lidera przyszłości

13 października 2021 2 min czytania
Zdjęcie Jarosław Gracel - Wiceprezes ASTOR, dyrektor ds. Przemysłu 4.0
Jarosław Gracel
Kompetencje cyfrowego lidera przyszłości

Streszczenie: Cyfrowi liderzy przyszłości będą musieli wykazywać się umiejętnością łączenia technologii z zarządzaniem ludźmi, angażując zespoły w dynamicznym środowisku digitalizacji. Kompetencje takie jak elastyczność, umiejętność szybkiego przyswajania nowych narzędzi oraz zdolność przewidywania i reagowania na zmiany staną się kluczowe. Liderzy będą musieli również wykazać się zdolnością do tworzenia strategii opartych na danych, a także rozwijać umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji, automatyzacji i technologii chmurowych, aby utrzymać konkurencyjność organizacji. Równie ważna będzie umiejętność zarządzania różnorodnymi zespołami, często pracującymi zdalnie, oraz dbałość o odpowiednią kulturę organizacyjną wspierającą innowacyjność i kreatywność.

Pokaż więcej

Wśród licznych kompetencji, jakie powinien mieć współczesny lider (przywódczych, interpersonalnych, psychospołecznych, poznawczych czy biznesowych) kompetencje cyfrowe mają dzisiaj szczególne znaczenie.

O tym, dlaczego i jakie to kompetencje, opowiada Jarosław Gracel, Wiceprezes Zarządu i dyrektor ds. Przemysłu 4.0 w firmie ASTOR, członek Rady Programowej „MIT Sloan Management Review Polska”.

Jego zdaniem współczesny lider, patrząc na dziesiątki pojawiających się nieustannie rozwiązań technicznych, musi rozumieć, które z nich mogą przynieść wymierne korzyści w jego biznesie. Musi też wiedzieć, które z nich mogą być zastosowane dzisiaj, bo są sprawdzone i obarczone małym ryzykiem, a które są bardziej ryzykowne, ale za to dają nadzieję na innowacyjne produkty bądź usługi. Liderzy muszą rozumieć, które z tych technologii można zastosować tu i teraz, a na które trzeba jeszcze poczekać.

PRZECZYTAJ TAKŻE

Cztery kompetencje innowatorów przyszłości  

Greg Brown , Sebastian K. Fixson , Tucker J. Marion

Liderzy obeznani z technologiami cyfrowymi sprawdzą się w roli innowatorów, jeśli dysponować będą odpowiednimi kompetencjami: świadomością biznesową, przedsiębiorczym sposobem myślenia, koncentracją na wyniku końcowym oraz inteligencją etyczną.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!