Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

1 września 2005 8 min czytania
Łukasz Świerżewski
Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Streszczenie: Ludzie, idee, sprzęt – w tej kolejności należy podchodzić do wykorzystania technologii w celu zwiększenia konkurencyjności firmy. Najważniejszym elementem sukcesu są ludzie odpowiedzialni za architekturę informatyczną przedsiębiorstwa. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Ludzie, idee, sprzęt – zdaniem Borysa Stokalskiego, prezesa wyspecjalizowanej w doradztwie technologicznym firmy konsultingowej Infovide, tylko zachowując taką kolejność, można zaprząc technologię do podnoszenia konkurencyjności firmy. Jak z tego wynika, kluczem do sukcesu nie jest najlepszy nawet system IT, tylko ludzie odpowiadający za architekturę informatyczną firmy.

Na początku 2005 roku firma doradztwa strategicznego AT Kearney opublikowała raport pod znamiennym tytułem: „Dlaczego dzisiejszy model organizacji IT nie będzie działał skutecznie w przyszłości”. Autorzy raportu, który powstał w wyniku przebadania 200 menedżerów z USA, Kanady i Europy, przekonują, że gorset informatyczny wynika nie tylko ze skomplikowania i zróżnicowania systemów działających w firmach. Jest on także, a może przede wszystkim, wynikiem niewłaściwej organizacji procesów w firmach, a zwłaszcza wadliwego sposobu działania samego działu IT.

Nowa rola szefa IT

W przedsiębiorstwie, które pragnie sprostać wymaganiom przyszłości, rola dyrektora informatyki (CIO) nie jest łatwa. Ma on bowiem do zrealizowania sprzeczne cele. Z jednej strony cały czas, tak jak 10 lat temu, jego zadaniem jest zapewnienie efektywności operacyjnej firmy, co w praktyce oznacza nadzór nad właściwym działaniem wielu działających w przedsiębiorstwie aplikacji. Z drugiej jednak – nowe warunki prowadzenia biznesu wymagają od niego zwiększania zdolności adaptacyjnych firmy i szybkiego wdrażania innowacji, co wymaga od niego twórczego zaangażowania w tworzenie strategii firmy.

Powszechne występowanie zjawiska gorsetu informatycznego sprawia jednak, że większość uwagi działów IT, a więc także ich szefów, koncentruje się nadal na realizacji pierwszego celu. Potwierdzają to wyniki badania AT Kearney. Na pytanie, jak bardzo planowanie rozwoju IT zintegrowane jest z planowaniem strategicznym w firmie, tylko jedna czwarta respondentów odpowiedziała, że w pełni. Niemal jedna trzecia przyznała, że integracja jest tylko częściowa lub że nie ma jej wcale. Niepokojący wydaje się fakt, że wynik ten pogorszył się znacznie od 2002 roku, kiedy przeprowadzano poprzednie badania. Nic zatem dziwnego, że tylko 41% liderów biznesu uznało, że organizacja IT w ich firmie jest w stanie sprostać wyzwaniom biznesu. Temu, jak bardzo różni się postrzeganie roli informatyki w firmie przez liderów biznesu i liderów IT, poświęcona jest ramka IT: dwa spojrzenia.

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Cztery sposoby na zmianę zarządzania IT

Aby dział IT mógł wspierać zdolność adaptacyjną i innowacyjną firmy, konieczne jest zatem przełamanie dychotomii biznes‑IT. Jak to zrobić? Eksperci AT Kearney twierdzą, że trzeba działać w czterech obszarach:

1. Potraktuj zasoby IT jak całościowy portfel. Systemy IT w firmie można podzielić na trzy grupy: udoskonalające działalność operacyjną, wspierające najważniejsze procesy i wreszcie – wyzwalające innowacje. Pierwsza grupa ma na celu zwiększanie efektywności, a należące do niej aplikacje najczęściej podlegają outsourcingowi. Zalicza się do nich na przykład księgowość i zasoby ludzkie. W drugiej grupie znajdują się systemy sprawiające, że procesy w firmie i jej łańcuchu dostaw znajdują się na poziomie światowym, a ich celem jest nie tyle redukcja kosztów, co zwrot z nakładów i rozwój. W trzeciej grupie znajdują się technologie pozwalające na zmianę pozycji konkurencyjnej firmy, wpływające na dynamikę rynku, czy wreszcie pozwalające zmieniać strategię firmy. Tylko kompleksowe spojrzenie na te trzy grupy i właściwa alokacja zasobów, ze szczególnym uwzględnieniem zaniedbywanej dziś trzeciej grupy, pozwala osiągnąć cele przedsiębiorstwa.

2. Uprość infrastrukturę. Przez lata organicznego wzrostu przeplatanego fuzjami i przejęciami architektura IT w firmach stała się niezwykle skomplikowana i uległa daleko posuniętej fragmentacji. To jest właśnie przyczyna codziennego uwikłania działu IT w rozwiązywanie problemów technicznych. W trzeciej części raportu pokazujemy, w jaki sposób technologia oraz koncepcja architektury zorientowanej na usługi (SOA Service‑Oriented Architecture) pozwala dziś upraszczać systemy informatyczne w firmach. Rezultatem tego uproszczenia powinno być zaoferowanie działom biznesowym oferty usług ściśle odpowiadających potrzebom zmieniającej się firmy.

3. Nakieruj techniczne innowacje na potrzeby klienta. Działy IT często koncentrują się na kliencie wewnętrznym. W rezultacie wiele okazji do wprowadzenia innowacji istotnych dla klienta zewnętrznego – w końcu najważniejszego dla firmy – przepada. Szefowie IT nie mogą o tym zapominać. Powinni koncentrować się na innowacjach zaspokajających potrzeby końcowych klientów firmy.

4. Zmień organizację działu IT. Organizację działu IT warto oprzeć na cyklu życia technologii i na funkcjach biznesowych. Chodzi o to, by w centrum uwagi działu IT znalazły się technologie najważniejsze dla części biznesowej. Wówczas także innowacje wdrażane z inicjatywy IT będą spełniały oczekiwania liderów biznesu, a zaangażowanie członków zarządu wzrośnie. Badania AT Kearney pokazują, że tam, gdzie członkowie zarządu są zaangażowani w najważniejsze decyzje z obszaru IT, wyniki firm są lepsze niż u konkurencji.

Informatyk musi dodatkowo stać się przedsiębiorcą

James M. Kaplan, Markus Loffler i Roger P. RobertsIndeks górny 1 także postulują konieczność głębokich zmian w modelu zarządzania infrastrukturą IT w przedsiębiorstwach. Ich zdaniem, zmiany te są konieczne nie tylko z powodu rozwoju techniki, lecz także z powodu nowych koncepcji zarządzania biznesem. Autorzy przekonują, że dziś pracownik odpowiadający za infrastrukturę IT nie jest już wykonawcą zamówień tylko przedsiębiorcą dopasowującym swoją ofertę do potrzeb biznesu, dzięki wykorzystywaniu przeróżnych kombinacji sprzętu, aplikacji i pojemności. Miejsce wyspecjalizowanych administratorów, zajmujących się konkretną platformą technologiczną obsługującą dany proces, mają zająć multidyscyplinarne zespoły zarządzające wydajnością całej infrastruktury i dystrybucją oferowanych przez nią serwisów. Ramka Zarządzanie infrastrukturą następnej generacji w Deutsche Telekom pokazuje, w jaki sposób niemiecki operator wprowadził nowy model zarządzania infrastrukturą IT.

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Jak zwiększać innowacyjność firmy opartą na IT?

Co zatem ma robić dyrektor IT, by innowacje w dziedzinie techniki przynosiły firmie maksimum korzyści? Zdaniem Borysa Stokalskiego z Infovide, konieczne jest oparcie procesu zarządzania innowacją na czterech filarach: na roadmappingu, na platformowej architekturze biznesu, na adaptacyjnym zarządzaniu oraz na zarządzaniu wiedzą. Niektóre z nich nie mogą być zastosowane bez wykorzystania zaawansowanych narzędzi informatycznych. Dotyczy to zwłaszcza platformowej architektury biznesu i zarządzania wiedzą.

• Roadmapping polega na budowaniu wielowariantowych strategii wdrażania innowacyjnych produktów i technologii w zależności od zmian na rynku i zmian technologicznych. Pozwala więc na precyzyjne określenie, jakie innowacje w dziedzinie IT będą niezbędne, przy uwzględnieniu możliwych do przewidzenia wariantów zmian na rynku i prognozowanych kierunków rozwoju technologii. Takie podejście umożliwia określenie potrzeb technologicznych firmy w powiązaniu z jej celami biznesowymi, pozwala dostrzec potencjalne szanse rodzące się wraz z rozwojem technologii oraz wąskie gardła związane z jej niedostatkami.

• Platformowa architektura biznesu to koncepcja, zgodnie z którą firma nie koncentruje się na wdrażaniu pojedynczych produktów czy usług, tylko kieruje swoje wysiłki w kierunku tworzenia narzędzi technologicznych i organizacyjnych (tzw. platform), pozwalających na szybkie i tanie wdrażanie dużej liczby produktów podobnego typu lub klasy. Przykładem takiego podejścia jest platforma bankowości elektronicznej, na bazie której bank może oferować klientowi coraz to nowe usługi za pośrednictwem Internetu (w taki sposób wdrażane są produkty nowoczesnych banków internetowych, takich jak KB24, Solo czy Mulitbank) lub platformy usług mobilnych, umożliwiające operatorowi dołączanie do oferty treści i usług przygotowywanych przez wielu dostawców (tak właśnie działa Era Omnix). Tego typu strategia wydatnie zmniejsza ryzyko wdrażania pojedynczych innowacyjnych produktów.

• Adaptacyjne zarządzanie to podejście, które powinno towarzyszyć na poziomie operacyjnym wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań z zakresu IT. Zakłada ono elastyczne wykorzystanie potencjału multidyscyplinarnych zespołów, które mogą zmieniać swój skład w zależności od zmian pojawiających się podczas realizacji projektu. Model ten przewiduje również możliwość znaczących, wręcz rewolucyjnych, zmian kierunku wdrożenia w reakcji na zmiany rynkowe, technologiczne i biznesowe.

• Zarządzanie wiedzą to wreszcie zestaw podstawowych, niezbędnych narzędzi i procesów, które muszą być wykorzystywane w przedsiębiorstwie mającym ambicje generowania i wdrażania innowacji. Możliwość wspierania tych procesów przez systemy informatyczne – zwłaszcza w obszarze raportowania – zarządy firm dostrzegają już od dawna. Jednak dynamiczny rozwój i obniżenie kosztów technologii informatycznych umożliwia znacznie szersze ich zastosowanie, szczególnie na potrzeby podejmowania decyzji taktycznych i operacyjnych (szerzej na ten temat w ramce Trendy w rozwoju systemów IT wspierających podejmowanie decyzji).

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją

Klucz do sukcesu w IT: zarządzanie ludźmi i organizacją
  1. Zarządzanie infrastrukturą IT przyszłej generacji, „McKinsey Quarterly”, luty 2005.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!