Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO
Polska flaga

Karolina Lis-Sosnowska: Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla długofalowego sukcesu

1 grudnia 2016 5 min czytania
Karolina Lis-Sosnowska
Karolina Lis-Sosnowska: Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla długofalowego sukcesu

Streszczenie: Sytuacje kryzysowe mogą stać się momentem przełomowym, w którym organizacja ma szansę na odzyskanie równowagi i osiągnięcie sukcesu. Kluczowe w tym procesie jest skuteczne zarządzanie kryzysem, które nie tylko pozwala przetrwać trudny okres, ale także stwarza możliwość rozwoju. Aby przekształcić kryzys w długofalową korzyść, należy podejść do niego z odpowiednią strategią, uwzględniając elastyczność i otwartość na zmiany. Przy odpowiednim wsparciu, zarówno w zakresie umiejętności zarządzania kryzysem, jak i w kontekście relacji z pracownikami, organizacja może stać się bardziej odporna na przyszłe wyzwania. Pracownicy w trudnych sytuacjach mogą wykazać się wyjątkową kreatywnością i zaangażowaniem, co dodatkowo wspiera proces odbudowy. Istotnym elementem jest także przywództwo – liderzy muszą nie tylko kierować organizacją, ale również inspirować zespół do wspólnego działania i poszukiwania nowych możliwości rozwoju.

Pokaż więcej

Karolina Lis-Sosnowska: Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla długofalowego sukcesu

Karolina Lis-Sosnowska: Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla długofalowego sukcesu

Punktem wyjścia dla stworzenia nowej jakości w firmie Hoffer, a przede wszystkim do zażegnania powstałego kryzysu, są działania w obszarze odpowiedzialności i konsekwencji dla dotychczasowego zarządu polskiej spółki. Zgłoszenie sprawy do sądu oraz wyjaśnienie nieprawidłowości jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania firmy. To moment, w którym organizacja powinna „wyczyścić” sytuację i budować wiarygodność biznesową od nowa.

Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla osiągnięcia długofalowego sukcesu, do stworzenia nowej strategii komercyjnej, PR i marketingowej, do przygotowania kampanii służącej budowaniu wizerunku pracodawcy. Te działania nie przyniosą efektów natychmiast, ale mogą zbudować mocne podwaliny do stworzenia nowej jakości. Przysłowiowe posypanie głów popiołem, przyznanie się do wewnętrznych problemów i wdrożenie konkretnych rozwiązań powinno w dłuższej perspektywie wyjść firmie na dobre.

W opisanym przypadku sytuację kryzysową wywołało kilka decyzji, które nakładając się na siebie, spowodowały efekt kuli śnieżnej i poskutkowały nadużyciami na ogromną skalę. Niefortunne okazało się obdarzenie menedżerów dużym zaufaniem i autonomią przez prezesa, który kierował polską spółką „na odległość”. Przy zdalnym zarządzaniu prawdopodobieństwo wystąpienia opisanych problemów zawsze jest duże. Z tego powodu zbyt duża samodzielność, a wręcz samowola, polskich menedżerów w obszarze wyboru dostawców usług audytorskich, dostawców zewnętrznych i wykonawców robót budowlanych również budzi zdziwienie. Najwyraźniej firma nie stosowała w tym zakresie żadnych procedur, według których kryteria wyboru byłyby obiektywne i możliwe do skontrolowania przez prezesa i austriacką centralę. W międzynarodowych firmach standardem jest korzystanie z usług dostawców również o międzynarodowym zasięgu, ponieważ łatwiejsza jest wtedy komunikacja, porównanie wyników przeprowadzonych audytów, wyznaczenie korporacyjnych norm i standardów, a przede wszystkim maksymalna transparentność i niezawisłość audytorów.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Menedżerowie okradli firmę! Co robić? 

Agnieszka Gawrońska-Malec PL

Jak wybrnąć z kryzysu i ukarać winnych?

Oprócz przeprowadzanych systematycznie audytów zewnętrznych firma Hoffer powinna pomyśleć o utworzeniu wewnętrznych funkcji kontrolnych. Tego typu stanowiska podlegają zazwyczaj pod struktury centralne, a pracownicy raportują bezpośrednio do spółek matek. Dzięki temu zespoły są niezależne i niezawisłe, mogą rzetelnie realizować zadania i być profesjonalnym i cennym źródłem wiedzy oraz oceny operacji, standardów i finansów dla zarządu w centrali.

W zależności od wielkości firmy, liczby transakcji, posiadanych środków trwałych, branży oraz obrotów jest potrzebny odpowiednio duży dział audytu i kontroli wewnętrznej. Zazwyczaj obie funkcje są łączone w ramach jednej linii raportowania. Takie działy mogą stanowić dodatkową wartość – ich zadaniem jest również szkolenie pracowników, poszerzanie ich wiedzy i świadomości w zakresie polityki firmy, wymogów zgodności z procedurami i standardami, a także wspieranie i monitorowanie wdrażania nowych regulacji wewnętrznych i zewnętrznych. Mając szeroką wiedzę na temat organizacji, audytorzy wewnętrzni mogą też doradzać zarządowi przy podejmowaniu decyzji biznesowych.

Nowemu kierownictwu spółki Hoffer w Polsce zalecałabym rekrutację osoby na stanowisko audytora wewnętrznego, aby zażegnać kryzys i bezwzględnie poprawić istniejące procedury. Potrzebne jest również stworzenie kolejnych standardów operacyjnych, według których będzie funkcjonować cały biznes. Doświadczony audytor po zapoznaniu się z funkcjonowaniem i problemami firmy będzie mógł wziąć odpowiedzialność za taki projekt i sprawnie go poprowadzić. Dobrze byłoby, aby zarząd skorzystał też z pomocy zewnętrznych ekspertów, z którymi wypracuje i wdroży wszystkie standardy.

Oprócz przeprowadzanych systematycznie audytów zewnętrznych firma Hoffer powinna pomyśleć o utworzeniu wewnętrznych funkcji kontrolnych.

Podobnie jak działy audytu, spółki matki uniezależniają od struktur lokalnych funkcje finansowo‑księgowe podległych firm. W bardzo wielu organizacjach międzynarodowych lokalny CFO raportuje bezpośrednio do CFO z centrali. Dzięki temu możliwa jest sprawna kooperacja wewnątrz grupy, obiektywizm i niezależność w przygotowywaniu danych finansowych i rekomendacji dla biznesu. Dzięki tak zbudowanej linii raportowania CFO jest w stanie prawidłowo oceniać wskaźniki biznesowe, zwiększając przy tym zaangażowanie działów operacyjnych.

Nowy prezes spółki Hoffer w Polsce, którego austriacka centrala będzie musiała zatrudnić, powinien pracować na miejscu, być blisko biznesu i operacji. Dzięki temu będzie mógł efektywnie zarządzać oraz uczestniczyć w procesie implementacji nowych procedur i monitorować działania menedżerów. Poza tym centrala powinna sięgnąć po dodatkowe narzędzia weryfikacji kompetencji osób na menedżerskie stanowiska – testy wiedzy merytorycznej, osobowościowe, a także stylów zarządzania. Pomocnym narzędziem jest także formuła Centrum Oceny (Assesment Center), przygotowanie studiów przypadków, prezentacji bądź planu potencjalnych działań. W tym wrażliwym i strategicznym momencie dla dalszego funkcjonowania spółki zalecałabym zastosowanie rozwiązań rekrutacyjnych pozwalających na głęboką weryfikację kandydatów, co powinno pomóc w podjęciu odpowiedzialnych decyzji kadrowych. Nowi menedżerowie powinni stworzyć lepszą jakość kierowania firmą i zbudować system wartości oraz strategii organizacji.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Katarzyna Dulewicz: W przypadku zwolnienia dyscyplinarnego należy działać szybko 

,

Katarzyna Dulewicz PL

Zwykłe wypowiedzenie z zachowaniem okresu wypowiedzenia, nie zawsze jest dobrym środkiem do osiągnięcia celu.

Agata Zeman: W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu 

,

Agata Zeman PL

Komunikacja kryzysowa jest dziedziną, która jest w stanie ocalić wartość marki.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!